Diferencia entre revisiones de «Opmaat BV10»

Línea 3: Línea 3:
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-1 columns">
{{Wit}}
 
    </div>
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
 
 
 
<h3>'''10 Oportunidad'''</h3>
 
<h3>'''10 Oportunidad'''</h3>
 +
<h4>'''Inicio'''</h4>
 
<br>
 
<br>
<h5>'''Vooraf'''</h5>
+
<h5>'''Antemano'''</h5>
<h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5>   
+
<h5>Duración: ± 2 minutos / Grupo entero</h5>   
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
+
Las sillas están en un círculo. Todo el mundo se sienta. La pizarra / rotafolio muestra la estructura de la lección. El profesor también puede conversar sobre esto.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''''Deel I Wayne Cook Oefening'''''</h5>
+
<h4>'''Ejercicio energético o Juego'''</h4>
<h5>Duur ± 3-5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>Duración: ± 15 minutos/ Grupo entero - Individual</h5>
* Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;  
+
<h5>'''''Parte I Ejercicio Wayne Cook & Parte II Contar juntos'''''</h5>
* Adem rustig in via je neus. Laat de inademing je lichaam een beetje omhoog tillen terwijl je met beide handen je been naar je lichaam toe strekt. Adem langzaam uit via je mond. Herhaal 5 keer;
+
    <div class="mw-collapsible-content">
* Wissel van voet en herhaal het hele proces nog een keer;
+
<h5>'''''Parte I Ejercicio Wayne Cook'''''</h5>
* Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar en plaats je duimen tussen je twee wenkbrauwen;
+
<h5>Duración: ± 5 minutos/ Grupo entero - Individual</h5>
* Adem langzaam in en uit door je neus. Herhaal 4 keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd naar de zijkant.  
+
<h5>Instrucción</h5>
 +
[[File:Wiki Wayne Cook.png|100px]]
 +
* Siéntese con la espalda recta. Coloca el pie izquierdo sobre la rodilla derecha. Sujeta el pie izquierdo con ambas manos, de manera que la mano derecha sujete el tobillo y la izquierda la planta del pie;
 +
* Inspira suavemente por la nariz, de modo que la inhalación alcance tu cuerpo hacia arriba ligeramente mientras tiras de la pierna hacia tu cuerpo. Exhala lentamente por la boca mientras bajas suavemente la pierna. Repite esto cinco veces;
 +
* Cambia de pie y repite el ejercicio;
 +
* Vuelve a juntar las piernas. Coloca las yemas de los dedos junto con los pulgares entre las dos cejas;
 +
* Inhala y exhala lentamente por la nariz. Repite esto cuatro veces. Al exhalar, separa lentamente los pulgares y empuja la piel de la frente hacia un lado.
 +
<br>
 +
''Efecto del ejercicio: Calma la inquietud interior, te hace concentrarte mejor, te hace aprender mejor. Te hace estar más tranquilo si estás nervioso ante una presentación u otra actuación.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Kalmeert innerlijke onrust, zorgt dat je beter kan focussen, maakt dat je beter kunt leren. Maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of andere prestatie''
+
<h5>'''''Parte II Contar juntos'''''</h5>
 +
<h5>Duración: ± 5-10 minutos/ Grupos de ± 6</h5>
 +
De deelnemers gaan in kringen van ongeveer zes personen staan. Om beurten, maar zonder hierover afspraken te maken worden de getallen een tot tien opgenoemd. Niemand weet wie het volgende getal zal zeggen. Snelheid maakt het spel. Als twee of meer personen tegelijk het volgende nummer roepen begint het spel weer bij één.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h5>'''''Deel II Samen tellen'''''</h5>
+
''Effect van het spel: concentratie prikkelen en oefenen, de groep beter gaan aanvoelen, groepsproces ervaren''
<h5>Duur ± 8 minuten / de hele groep</h5>
 
Deelnemers gaan staan in een groepje van zes in een kleine cirkel. Zonder afspraken te maken start één van de deelnemers met één. Dan volgt twee maar niemand weet wie dat gaat zeggen. Snelheid maakt het spel. Na twee komt drie en zo verder tot tien. Als een getal tegelijkertijd gezegd wordt dan begint het spel opnieuw bij één.
 
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
    </div>
 
<br>
 
<br>
''Concentratie, aanvoelen van de groep''
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<br>
+
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
<br>
+
<h5>Duur: ± 15 minuten/ Groepjes van zes</h5>
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
 
<h5>Duur ± 15 minuten / groepjes van zes</h5>
 
 
<h5>'''''Dobbelassociatie'''''</h5>
 
<h5>'''''Dobbelassociatie'''''</h5>
Elk groepje doet zes korte associaties. Elk groepje heeft een dobbelsteen en een set van zes kaartjes met drie zinnen die nog afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken aan zintuiglijke zinnen en actieve zinnen. Bijvoorbeeld iemand gooit drie en kan kiezen uit de volgende opties: ‘Ik sta op het punt…’, ‘Wat ruikt dat…’, ‘Zij wilden net…’. Zo zijn er per spel 6x3=18 startzinnen. Eén deelnemer schrijft het verhaal op. Aan het einde lezen de groepjes het resultaat aan elkaar voor. Als je het als docent voorbereidt kun je elk groepje dezelfde zinnen geven.  
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Elk groepje heeft een dobbelsteen en een set van zes kaartjes met drie zinnen die afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken aan zintuiglijke zinnen en actieve zinnen. Bijvoorbeeld iemand gooit drie en kan kiezen uit de volgende opties: ‘Ik sta op het punt…’, ‘Wat ruikt dat…’, ‘Zij wilden net…’. Zo zijn er per spel 6x3=18 startzinnen. Eén deelnemer schrijft het verhaal op. Aan het einde lezen de groepjes het resultaat aan elkaar voor. Als je het als docent voorbereidt kun je elk groepje dezelfde zinnen geven.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''''Variatie 1'''''</h5>
 
<h5>'''''Variatie 1'''''</h5>
Iedere deelnemer maakt voor de nummers 1 t/m 6 van de dobbelsteen een startzin. Daarna worden de zinnen in het groepje gebruikt door de verzinner zelf of door ze een plek op te schuiven.
+
Iedere deelnemer maakt voor de nummers 1 t/m 6 van de dobbelsteen een startzin. Daarna worden de zinnen gebruikt door de verzinner zelf of een plek doorgeschoven, zodat elke deelnemer kan kiezen uit de zinnen van zijn of haar buurman.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''''Variatie 2'''''</h5>
 
<h5>'''''Variatie 2'''''</h5>
Per getal staan er drie steekwoorden op het blaadje. Je kiest er één om een zin mee te maken. Daarna gooit de volgende uit de groep en vervolgt het verhaal op dezelfde wijze.
+
Voor elk nummer van de dobbelsteen staan er drie steekwoorden op het blaadje, waaruit er steeds één moet worden gekozen om een zin mee te maken. Daarna gooit de volgende uit de groep en vervolgt het verhaal op dezelfde wijze.
    </div>
+
  </div>
 +
    </div>
 +
      </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
+
{{#set: Theorie=Se visible|Module=|Serie=Mejores Terminos|Les={{BASEPAGENAME}}}}
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 

Revisión del 18:15 21 feb 2021

ir a inicioir air air air air air air air air air air aMT10.jpeg

10 Oportunidad

Inicio


Antemano
Duración: ± 2 minutos / Grupo entero

Las sillas están en un círculo. Todo el mundo se sienta. La pizarra / rotafolio muestra la estructura de la lección. El profesor también puede conversar sobre esto.

Ejercicio energético o Juego

Duración: ± 15 minutos/ Grupo entero - Individual
Parte I Ejercicio Wayne Cook & Parte II Contar juntos
Parte I Ejercicio Wayne Cook
Duración: ± 5 minutos/ Grupo entero - Individual
Instrucción

Wiki Wayne Cook.png

  • Siéntese con la espalda recta. Coloca el pie izquierdo sobre la rodilla derecha. Sujeta el pie izquierdo con ambas manos, de manera que la mano derecha sujete el tobillo y la izquierda la planta del pie;
  • Inspira suavemente por la nariz, de modo que la inhalación alcance tu cuerpo hacia arriba ligeramente mientras tiras de la pierna hacia tu cuerpo. Exhala lentamente por la boca mientras bajas suavemente la pierna. Repite esto cinco veces;
  • Cambia de pie y repite el ejercicio;
  • Vuelve a juntar las piernas. Coloca las yemas de los dedos junto con los pulgares entre las dos cejas;
  • Inhala y exhala lentamente por la nariz. Repite esto cuatro veces. Al exhalar, separa lentamente los pulgares y empuja la piel de la frente hacia un lado.


Efecto del ejercicio: Calma la inquietud interior, te hace concentrarte mejor, te hace aprender mejor. Te hace estar más tranquilo si estás nervioso ante una presentación u otra actuación.



Parte II Contar juntos
Duración: ± 5-10 minutos/ Grupos de ± 6

De deelnemers gaan in kringen van ongeveer zes personen staan. Om beurten, maar zonder hierover afspraken te maken worden de getallen een tot tien opgenoemd. Niemand weet wie het volgende getal zal zeggen. Snelheid maakt het spel. Als twee of meer personen tegelijk het volgende nummer roepen begint het spel weer bij één.

Effect van het spel: concentratie prikkelen en oefenen, de groep beter gaan aanvoelen, groepsproces ervaren


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 15 minuten/ Groepjes van zes
Dobbelassociatie

Elk groepje heeft een dobbelsteen en een set van zes kaartjes met drie zinnen die afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken aan zintuiglijke zinnen en actieve zinnen. Bijvoorbeeld iemand gooit drie en kan kiezen uit de volgende opties: ‘Ik sta op het punt…’, ‘Wat ruikt dat…’, ‘Zij wilden net…’. Zo zijn er per spel 6x3=18 startzinnen. Eén deelnemer schrijft het verhaal op. Aan het einde lezen de groepjes het resultaat aan elkaar voor. Als je het als docent voorbereidt kun je elk groepje dezelfde zinnen geven.

Variatie 1

Iedere deelnemer maakt voor de nummers 1 t/m 6 van de dobbelsteen een startzin. Daarna worden de zinnen gebruikt door de verzinner zelf of een plek doorgeschoven, zodat elke deelnemer kan kiezen uit de zinnen van zijn of haar buurman.

Variatie 2

Voor elk nummer van de dobbelsteen staan er drie steekwoorden op het blaadje, waaruit er steeds één moet worden gekozen om een zin mee te maken. Daarna gooit de volgende uit de groep en vervolgt het verhaal op dezelfde wijze.