Diferencia entre revisiones de «Verlangen Stap 2-2 Verdiepen»

m (Texto reemplazado: «thumb» por «frameless»)
 
(No se muestran 8 ediciones intermedias de otro usuario)
Línea 4: Línea 4:
 
<div class="small-3 columns">
 
<div class="small-3 columns">
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon Lees Les 2.png|thumb|left|{{{1|200px}}}
+
Image:Icoon Lees Les 2.png|frameless|left|{{{1|200px}}}
 
rect 5 13 283 271 [[Verlangen|Start Lees Les 2]]
 
rect 5 13 283 271 [[Verlangen|Start Lees Les 2]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
Línea 12: Línea 12:
 
Verdiepen - Dialoog</h3><br>
 
Verdiepen - Dialoog</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 2 Verlangen</h4>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 2 Verlangen</h4>
 +
<br>
 +
<h5>Linkerzijde drieluik-werkstructuur</h5>
 
</div>
 
</div>
 
<div class="small-4 columns">
 
<div class="small-4 columns">
Línea 28: Línea 30:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 4 (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<h4> Uitgebreide Opdracht 4 (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)</h4>
 
De docent geeft achtergrond informatie over het gebruik van dialogen in literaire teksten. De leerlingen gaan opzoek naar dialogen in de roman of het romanfragment dat ze hebben gelezen. Ze kiezen drie dialogen uit. Die schrijven ze op. Ze kiezen er eentje uit en vertellen hoe deze dialoog voor hen werkt. Hoe verhoudt de dialoog die ze zelf hebben geschreven zich tot de dialoog uit het tekst die ze hebben gekozen? Wat zijn de overeenkomsten (opbouw, vorm, toon...)? Wat zijn de verschillen?<br>
 
De docent geeft achtergrond informatie over het gebruik van dialogen in literaire teksten. De leerlingen gaan opzoek naar dialogen in de roman of het romanfragment dat ze hebben gelezen. Ze kiezen drie dialogen uit. Die schrijven ze op. Ze kiezen er eentje uit en vertellen hoe deze dialoog voor hen werkt. Hoe verhoudt de dialoog die ze zelf hebben geschreven zich tot de dialoog uit het tekst die ze hebben gekozen? Wat zijn de overeenkomsten (opbouw, vorm, toon...)? Wat zijn de verschillen?<br>
<br>
 
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de '''Dialoog'''.
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de '''Dialoog'''.
 
* De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.
 
* De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis uitbreiden en onderzoeken is het tijd om door te gaan met [[Verlangen Stap 3-1 Samenbrengen|Stap 3-1]] Actiekant-Samenbrengen. Raadzaam is om toch aandacht te geven aan een [[Verlangen Intermezzo|fysiek intermezzo]] van 5 minuten.
 +
<br>
 +
<br>
 +
{{Leesserie}}
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]]

Revisión actual - 23:26 1 oct 2022


Start Lees Les 2Icoon Lees Les 2.png
Acerca de esta imagen

Stap 2-2 - Kenniskant
Verdiepen - Dialoog


Negen X Grunberg Les 2 Verlangen


Linkerzijde drieluik-werkstructuur

Error: la imagen no es válida o no existe.

Opdracht 3 (Duur ± 20 minuten)

De docent heeft haar/zijn ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Zij/hij schrijft deze als voorbeeld op het bord.

De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de leerling op. Daarna gaat de leerling aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden of hadden kunnen plaatsvinden. De leerling kiest er een uit en schrijft dat gesprek op. Dit wordt dan de dialoog.

Een dialoog kun je uitbreiden door erbij te verzinnen. Dit kan door te denken aan welke mogelijke ontwikkelingen er in de beschreven situatie hadden kunnen plaatsvinden, er een uit te kiezen en hiervan een voorstelling te maken. Welke vragen, opmerkingen en zinnen zouden er door de verschillende personages gesproken kunnen worden.

De docent deelt de leerlingen in teams van twee in. Ze kiezen een van de twee dialogen uit die ze voorbereiden om voor te dragen voor de groep.

Uitgebreide Opdracht 4 (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)

De docent geeft achtergrond informatie over het gebruik van dialogen in literaire teksten. De leerlingen gaan opzoek naar dialogen in de roman of het romanfragment dat ze hebben gelezen. Ze kiezen drie dialogen uit. Die schrijven ze op. Ze kiezen er eentje uit en vertellen hoe deze dialoog voor hen werkt. Hoe verhoudt de dialoog die ze zelf hebben geschreven zich tot de dialoog uit het tekst die ze hebben gekozen? Wat zijn de overeenkomsten (opbouw, vorm, toon...)? Wat zijn de verschillen?

Voorbereiden
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de Dialoog.
  • De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.



Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis uitbreiden en onderzoeken is het tijd om door te gaan met Stap 3-1 Actiekant-Samenbrengen. Raadzaam is om toch aandacht te geven aan een fysiek intermezzo van 5 minuten.

Plantilla:Leesserie


Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2