Diferencia entre revisiones de «Bereid KV»
(No se muestran 41 ediciones intermedias del mismo usuario) | |||
Línea 1: | Línea 1: | ||
− | |||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
+ | {{Drieluik Bereid}} | ||
+ | |||
+ | |||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small- | + | <div class="small-6 large-offset-3 columns"> |
− | + | ||
− | + | <h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3> | |
− | + | <h4>'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4> | |
− | + | <br> | |
− | + | In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan '''het interview'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden. | |
− | <h4> | ||
− | |||
− | De | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | + | <h4>'''Het interview '''</h4> | |
+ | <h5>Duur ± 20 minuten / de hele groep - individueel</h5> | ||
+ | Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <h5>'''Huiswerk'''</h5> |
− | ''' | + | * De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen. |
− | |||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Voorbereiden</h5> | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
− | * | + | * De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de inhoud - wat weet je meer na het lezen van het interview? - hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? - de aandacht voor privé en het vak van de persoon?, de opbouw van het interview en de stijl. De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart). |
− | + | * Kaartjes om zinnen op te schrijven. | |
− | * | + | * Kleurpotloden of stiften |
+ | * De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten. | ||
+ | <br> | ||
+ | <h4>'''Het interview met de schrijver'''</h4> | ||
+ | <h5>Duur ± 30 minuten / tweetallen</h5> | ||
+ | De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. | ||
+ | Vervolgens deelt de docent met de deelnemers het interview met Arnon Grunberg dat de docent heeft uitgezocht. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in hun tweetal kijken aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening hoe het in dit interview zit. Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? Per aspect formuleren de deelnemers hun gedachten. In tweetallen presenteren de leerlingen een aspect van de schrijver wat hen op dat moment het meeste tot de verbeelding spreekt. Ze geven hun eigen kijk op een aspect dat uit het interview blijkt en zoeken een vorm om dit met de anderen te delen in een heel korte presentatie. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>'''Huiswerk'''</h5> | ||
+ | De deelnemers bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | ||
+ | * Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht. | ||
+ | * Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''het interview'''. | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>'''Afsluiten'''</h5> | ||
+ | Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''. | ||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
− | [[Categorie:Bij | + | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]] |
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Revisión actual - 10:15 16 ene 2020
Onderzoeken en Verdiepen
Waar je bereid bent om te sterven
In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.
Het interview
Duur ± 20 minuten / de hele groep - individueel
Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.
Huiswerk
- De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.
Voorbereiden
- De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de inhoud - wat weet je meer na het lezen van het interview? - hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? - de aandacht voor privé en het vak van de persoon?, de opbouw van het interview en de stijl. De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart).
- Kaartjes om zinnen op te schrijven.
- Kleurpotloden of stiften
- De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
Het interview met de schrijver
Duur ± 30 minuten / tweetallen
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld.
Vervolgens deelt de docent met de deelnemers het interview met Arnon Grunberg dat de docent heeft uitgezocht. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in hun tweetal kijken aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening hoe het in dit interview zit. Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? Per aspect formuleren de deelnemers hun gedachten. In tweetallen presenteren de leerlingen een aspect van de schrijver wat hen op dat moment het meeste tot de verbeelding spreekt. Ze geven hun eigen kijk op een aspect dat uit het interview blijkt en zoeken een vorm om dit met de anderen te delen in een heel korte presentatie.
Huiswerk
De deelnemers bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.
Voorbereiden
- Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
- Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het interview.
Afsluiten
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.
Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1
Categorie:Sjabloon