Diferencia entre revisiones de «Intieme vrienden V»

 
(No se muestran 36 ediciones intermedias de 3 usuarios)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
+
{{Kopweg}}
{{kopweg}}
+
{{9xG7}}
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
+
 
{{Lees Les 3}}
+
<div class="row">
<h1>Waar je personages als intieme vrienden zijn</h1>
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
<br>
+
 
<br>
+
<h3>'''Voorbereiden'''</h3>
<br>
+
<h4>'''Les - Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
<br>
+
<h5>Duur ± minimaal 165 minuten ≈ 3 lesuren</h5>
<br>
+
 
<imagemap>
+
<h5>'''In deze bijeenkomst wordt gewerkt met:'''</h5>
Image:Werkstructuur?Lees.png|center|800px
+
 
rect 488 10 663 31 [[Laat Je Zien: Opmaat fysieke oefeningen|Uitleg Fysieke Oefeningen]]
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
rect 751 5 770 28 [[9XG Les 2 Opmaat|Instructies oefeningen Les 2]]
+
<h5>'''1. Start column'''</h5>
rect 357 60 495 83 [[9XG Les 2 Introductie Eigen Ervaring|Uitleg inzetten van Eigen Ervaring]]
+
Column gelezen door Arnon Grunberg: Waar je personages als intieme vrienden zijn [[File:Les intieme vrienden.ogg]]
rect 379 300 444 319 [[Laat Je Zien: Stap 1 Tekst|Uitleg schrijven tekst ]]
+
      <div class="mw-collapsible-content">
rect 455 296 485 316 [[9XG Les 2 Tekst Schrijven|Instructies schrijven Les 2]]
 
rect 378 172 435 190 [[Laat Je Zien: Stap 1 Beeld|Uitleg beeld maken]]
 
rect 446 169 467 193 [[9XG Les 2 Instructie Beeld|Instructies beeld Les 2]]
 
rect 138 57 229 82 [[Laat Je Zien: Stap 2 Kenniskant|Toelichting Kenniskant Drieluik]]
 
rect 150 98 215 117 [[Laat Je Zien: Stap 2 Vragen|Werkvormen bij vragen]]
 
rect 245 100 268 114 [[9XG Les 2 Instructie Vragen|Instructies Les 2 vragen]]
 
rect 136 285 227 317 [[Laat Je Zien: Stap 2 Verdiepen |Werkvormen kennis verdiepen]]
 
rect 245 292 268 315 [[9XG Les 2 Stap 2 Verdiepen|Instructies Les 2 verdiepen]]
 
rect 134 410 264 430 [[9XG Uitleg Fysieke Oefening|Instructie Fysieke Tussendoor]]
 
rect 585 59 664 84 [[Laat Je Zien: Stap 3 Actiekant|Toelichting Actiekant Drieluik]]
 
rect 560 99 679 115 [[Laat Je Zien: Stap 3 Samenbrengen|Samenbrengen Oud & Nieuw]]
 
rect 692 94 717 116 [[9XG Les 2 Stap 3 Samenbrengen|Instructies bij Les 2]]
 
rect 573 285 670 309 [[Laat Je Zien: Stap 3 Verdiepen|Verdiepen richting praktijk]]
 
rect 683 284 707 309 [[9XG Les 2 Stap 3 Actie|Instructies bij Les 2]]
 
rect 733 451 750 499 [[9XG Praktijk|Instructie Les 2]]
 
rect 560 473 714 504 [[Laat Je Zien: Resultaat - Beslissing|Uitleg Beslissing - Uitvoering]]
 
rect 341 453 512 468 [[Laat Je Zien: Persoonlijke ontwikkeling |Toelichting Persoonlijke Ontwikkeling]]
 
rect 120 470 297 495 [[Laat Je Zien: Evaluatie & Reflectie|Uitleg Reflectie & Evaluatie]]
 
rect 295 467 320 489 [[Evaluatie & Reflectie Instructies|Instructies bij Les 2]]
 
rect 122 6 278 26 [[Laat Je Zien: Nieuwe ervaring - Cyclus|Nieuwe Ervaring]]
 
</imagemap>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Gebruik van het drieluik-werkstructuur beeld</h5>
 
De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br>
 
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.
 
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 +
[[Intieme vrienden Column AG|Waar je personages als intieme vrienden zijn]], pagina 99, Arnon Grunberg, [https://www.bol.com/nl/p/thuis-ben-je/9200000075580617/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=thuis%20ben&originalSearchContext=media_all&originalSection=main%20Bestel%20Thuis%20ben%20je Thuis ben je] (2017), de Correspondent, Amsterdam<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>In Les 3 wordt gewerkt met</h4>
+
<h5>'''2. Keuze van het onderwerp voor de eigen ervaring'''</h5>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
      <div class="mw-collapsible-content">
<h5>1. Onderwerp</h5>
 
 
Een keer dat een dier een vriend van je werd.<br>
 
Een keer dat een dier een vriend van je werd.<br>
''Eenvoudiger?''<br>
+
 
Een keer dat je samen met een dier iets hebt meegemaakt.<br>
+
  </div>
<h5>2. Start column</h5>
+
</div>
[[9XG Les 3 Column AG|Waar je personages als intieme vrienden zijn]], pagina 99, Arnon Grunberg, [https://www.bol.com/nl/p/thuis-ben-je/9200000075580617/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=thuis%20ben&originalSearchContext=media_all&originalSection=main%20Bestel%20Thuis%20ben%20je Thuis ben je] (2017), de Correspondent, Amsterdam<br>
+
 
<h5>3. Roman</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''3. Eigen ervaring en verbindingsvraag'''</h5>
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[Vertellen, de docent begint|Bereid deze voor.]]
 +
{{ChecklistEE}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''4. Lees keuze'''</h5>
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/zoek/?b=&q=asielzoeker De Asielzoeker] (2003), Nijgh & van Ditmar, Amsterdam<br>
 
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/zoek/?b=&q=asielzoeker De Asielzoeker] (2003), Nijgh & van Ditmar, Amsterdam<br>
<h5>4. Theorie</h5>
+
  </div>
De uitwerking van de kenniskant en actiekant van de drieluik-werkstructuur heeft betrekking op de theorie over de '''Fabel'''
 
  </div>
 
 
</div>
 
</div>
<br>
+
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''5. Theorie'''</h5>
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 +
In deze les is gekozen voor de tekstsoort '''Fabel'''. De docent gebruikt hiervoor de informatie uit de eigen lesmethode.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''6. Antwoordblad'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
{{Antwoordblad}}
 +
    </div>
 +
</div>
 +
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>[[9xG Lesplan Les 3 - |Lesplan]]</h4>
+
<h5>'''7. Ter herinnering'''</h5>  
    <div class="mw-collapsible-content">
+
  <div class="mw-collapsible-content">
* Positionering / ruimte indeling
+
{{Checklistles}}
* Introductie: wat gaat er gebeuren en het thema
+
    </div>
* Opmaat: fysieke oefeningen passend bij het onderwerp
+
</div>
* Vertellen: Introductie Eigen Ervaring
+
    </div>
* Lijstje maken en kiezen
 
* Twee aan twee: vertellen, gericht luisteren en vragenstellen
 
* Tekst schrijven en delen
 
* Stap 2: lezen en vragen stellen
 
* Stap 2 Verdiepen: kennis overdragen en onderzoeken
 
* Stap 3: integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis
 
* Beeld maken
 
* Stap 3 Verdiepen: praktijkopdracht, presenteren
 
* Beslissingen en toepassen in dagelijks leven
 
* Reflectie en evaluatie
 
  </div>
 
 
</div>
 
</div>
<br>
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
<h4>Instructies</h4>
 
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Lees Les 3</categorytree><br>
 
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
  
 
[[Categorie:Onderwijs lessenserie Negen x Grunberg]]
 
[[Categorie:Onderwijs lessenserie Negen x Grunberg]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 23:26 16 jul 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G7.jpeg

Voorbereiden

Les - Waar je personages als intieme vrienden zijn

Duur ± minimaal 165 minuten ≈ 3 lesuren
In deze bijeenkomst wordt gewerkt met:
1. Start column

Column gelezen door Arnon Grunberg: Waar je personages als intieme vrienden zijn


Waar je personages als intieme vrienden zijn, pagina 99, Arnon Grunberg, Thuis ben je (2017), de Correspondent, Amsterdam

2. Keuze van het onderwerp voor de eigen ervaring

Een keer dat een dier een vriend van je werd.

3. Eigen ervaring en verbindingsvraag

Bereid deze voor.

Lista de control para el profesor cuando cuente su propia experiencia

La experiencia del profesor sirve de ejemplo para los participantes. Puedes usar tu propia experiencia para presentar el tema e influir en lo que otros cuenten y en cómo lo contaran. Por lo tanto, preste atención a los siguientes aspectos cuando cuente esa experiencia:

  • Empieza a contarlo de inmediato, sin demasiada introducción;
  • Habla con precisión y claridad;
  • Preste atención a la variación en la longitud de las frases y el uso de las palabras;
  • Vigila la estructura desde el principio, el centro a fin;
  • Elija conscientemente qué adjetivos puede usar para dar más color (información) a los participantes;
  • Si hay diálogos en la experiencia, puedes incluirlos en tu narración;
  • Incorpore detalles en su narración, haciendo que su experiencia sea más atractiva para la imaginación;
  • En la descripción de su experiencia, incluya una o más observaciones sensoriales;
  • Sea lo más completo posible. Diga, por ejemplo, con quién y dónde estuvo, qué ocurrió exactamente, cómo fue, cómo se sintió y cómo reaccionaron los demás;
  • Hazte preguntas como: ¿Qué ha pasado? ¿Qué he hecho? ¿En qué estaba pensando? ¿Qué sentí? ¿Cómo reaccioné? ¿Cómo reaccionaron los demás? ¿Qué se dijo?;
  • Sólo habláis sobre una experiencia real. No retrase la experiencia más de tres meses a un año. Se puede hacer una excepción para un tema como "familia", donde las experiencias pueden claramente tener lugar en el pasado. Vigila cuánto tiempo estás ocupado contando historias;
  • Evite resumir la historia y no dé una conclusión;
  • Practica contando la historia de tu propia experiencia y haciendo la pregunta de conexión con, por ejemplo, un colega o amigo. Ver en "Instrumentos": Haciendo preguntas - pregunta de conexión;
  • Cuando compartas tu propia experiencia, asegúrate de que sólo te concentres en aflojar las experiencias de los participantes. No es la intención que usted transfiera conocimientos en ese momento, porque se trata puramente de algo que ha experimentado y sobre lo que usted habla abiertamente. También quieres que los participantes cuenten sobre sus experiencias sin inhibiciones y sin sentirse juzgados. Se trata de la equivalencia entre los narradores de historias y no de comprobar su nivel de conocimiento;
  • A veces - especialmente cuando esta forma de trabajo es todavía desconocida - nadie quiere empezar de hablar. Eso está bien y puede ser resuelto continuando directamente con la elaboración de una pequeña lista. Pero es preferible que los participantes se sientan finalmente invitados y superen sus dudas. La confianza de los participantes crece con la seguridad que se experimenta de esta manera.;
  • Cuando la narración se detiene por un momento, no suele depender del sujeto. Las nuevas historias saldrán por su propia cuenta. Después de una o dos historias, da el siguiente paso.
4. Lees keuze

Arnon Grunberg, De Asielzoeker (2003), Nijgh & van Ditmar, Amsterdam

5. Theorie

In deze les is gekozen voor de tekstsoort Fabel. De docent gebruikt hiervoor de informatie uit de eigen lesmethode.

6. Antwoordblad

El siguiente hoja de respuesta es por los participantes. Los resultados de cada instrucción tiene un lugar designado en la hoja de respuesta tríptica. El profesor puede escoger el formato de la hoja de respuesta tríptica: a veces solo indicando los tres lados a veces indicando por ejercicio donde los participantes anotan sus resultados este ofrece más estructura. La elección del formato depende al nivel de los participantes.

Drieluik Antwoordblad bij Serie Lees.png

7. Ter herinnering
  1. Kies een creatieve oefening waarmee de deelnemers hun ervaring kunnen illustreren en zichzelf laten zien.
  2. Kies of en zo ja welke opdracht de leerlingen krijgen als huiswerk ter voorbereiding. Bijvoorbeeld een tekst om te lezen, een situatie om te bezoeken en beschrijven, een of meer vragen opstellen naar aanleiding van het onderwerp. Maak een keuze uit bijvoorbeeld een tekst, roman, gedicht, essay of kort verhaal om te lezen dat in een later stadium op een natuurlijke manier kan aansluiten bij een verwerkingsvorm.
  3. Maak een herinneringslijst/poster (eventueel met pictogrammen) voor de afspraken die gemaakt zijn over het omgaan met elkaar.
  4. Kies een extra taak voor de leerlingen die klaar zin en even moeten wachten zodat ze anderen niet gaan afleiden.
  5. Kijk op welke manier je teams wilt vormen. Wie werkt met wie samen? De docent kan dit verschillende manieren beïnvloeden.
  6. Organiseer de ruimte; kunnen de leerlingen in een kring zitten? Is er ruimte om te bewegen, schrijven, clipboards of tafels?
  7. Alle benodigde materialen voor de dynamieken, het maken van het beeld en de opdrachten. Bij de lesplannen staan de materialen vermeldt.


Categorie:Onderwijs lessenserie Negen x Grunberg Categorie:Sjabloon