Diferencia entre revisiones de «Verlangen Stap 1-1 Eigen Ervaring»

m (Texto reemplazado: «thumb» por «frameless»)
 
(No se muestran 7 ediciones intermedias de otro usuario)
Línea 4: Línea 4:
 
<div class="small-3 columns">
 
<div class="small-3 columns">
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon Lees Les 2.png|thumb|left|{{{1|200px}}}
+
Image:Icoon Lees Les 2.png|frameless|left|{{{1|200px}}}
 
rect 5 13 283 271 [[Verlangen|Start Lees Les 2]]
 
rect 5 13 283 271 [[Verlangen|Start Lees Les 2]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
Línea 10: Línea 10:
 
<div class="small-5 columns">
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Stap 1-1 Eigen Ervaring<br>
 
<h3>Stap 1-1 Eigen Ervaring<br>
Introductie van het thema<br>
+
Introductie van het thema</h3>
Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h3>
+
<h5>Stoelen in de kring iedereen zit</h5><br>
 +
<h4>Negen X Grunberg Les 2 Verlangen</h4>
 
<h5>Voorlezen</h5>
 
<h5>Voorlezen</h5>
[[Verlangen Column AG|Column Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd]]<br>
+
[[Verlangen Column AG|Column ''Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd'']]<br>
 
<br>
 
<br>
 
</div>
 
</div>
Línea 23: Línea 24:
 
<h4>Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus<br>
 
<h4>Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus<br>
 
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)</h4>
 
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)</h4>
Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|veiligheid]].<br>
+
Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|veiligheid]].<br>
 
<br>
 
<br>
 
Instructie bij '''optie 1''':<br>
 
Instructie bij '''optie 1''':<br>
De docent vertelt over een keer dat ze iemand na lange tijd weer zag en dat ze ontdekte dat haar oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*)– [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iemand na lange tijd weer tegen kwamen en hoe dat ging.<br>
+
De docent vertelt over een keer dat ze iemand na lange tijd weer zag en dat ze ontdekte dat haar oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*)– [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt zij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iemand na lange tijd weer tegen kwamen en hoe dat ging, of ze oude gevoelens weer opnieuw voelden...<br>  
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld (model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br>
 
 
<br>
 
<br>
Of eenvoudiger '''optie 2''':
+
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br>
 +
<br>
 +
Door met [[Verlangen Stap 1-2 Tekst Schrijven|Stap 1-2]] schrijven van de tekst.<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 
De docent vertelt over een keer dat zij/hij iets heeft meegemaakt met een vriend of vriendin.([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze mee hebben gemaakt met een vriend of vriendin en hoe dat ging.<br>
 
De docent vertelt over een keer dat zij/hij iets heeft meegemaakt met een vriend of vriendin.([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze mee hebben gemaakt met een vriend of vriendin en hoe dat ging.<br>
 
<br>
 
<br>
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.<br>
+
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.   </div>
<br>
+
</div><br>
<h4>Verbreden of toespitsen</h4>  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>Verbreden of toespitsen</h4>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
 
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die dit niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.<br>
+
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die niet hebben ervaren dat ze iemand na lange tijd weer zagen en dat ze ontdekten dat oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ...  . Soms verlies je iemand uit het oog en op een dag kom je die weer tegen. Je maakt weer contact ... hoe gaat dat?<br>
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.<br>  
+
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die geen herinnering hebben aan een gebeurtenis die ze met een vriend of vriendin hebben beleeft, bijvoorbeeld over een keer dat ze met iemand die ze kennen iets hebben beleeft? Wat en hoe ging dat? Waar waren jullie? Hoe zag het er daar uit? Wat werd er gezegd? En door wie? etc.<br>  
 
<br>
 
<br>
 
<h5>''Variatie''</h5>
 
<h5>''Variatie''</h5>
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.<br>
+
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.   </div>
 +
</div><br>
 +
<br>
 +
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
 
<br>
 
<br>
 +
{{Leesserie}}
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]]

Revisión actual - 23:22 1 oct 2022


Start Lees Les 2Icoon Lees Les 2.png
Acerca de esta imagen

Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema

Stoelen in de kring iedereen zit

Negen X Grunberg Les 2 Verlangen

Voorlezen

Column Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd

Error: la imagen no es válida o no existe.

Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)

Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.

Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze iemand na lange tijd weer zag en dat ze ontdekte dat haar oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... (voorbereid*)– verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iemand na lange tijd weer tegen kwamen en hoe dat ging, of ze oude gevoelens weer opnieuw voelden...

Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.

Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:

De docent vertelt over een keer dat zij/hij iets heeft meegemaakt met een vriend of vriendin.(voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze mee hebben gemaakt met een vriend of vriendin en hoe dat ging.

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.

Verbreden of toespitsen

Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die niet hebben ervaren dat ze iemand na lange tijd weer zagen en dat ze ontdekten dat oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... . Soms verlies je iemand uit het oog en op een dag kom je die weer tegen. Je maakt weer contact ... hoe gaat dat?
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die geen herinnering hebben aan een gebeurtenis die ze met een vriend of vriendin hebben beleeft, bijvoorbeeld over een keer dat ze met iemand die ze kennen iets hebben beleeft? Wat en hoe ging dat? Waar waren jullie? Hoe zag het er daar uit? Wat werd er gezegd? En door wie? etc.

Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.


Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Plantilla:Leesserie


Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2