Diferencia entre revisiones de «Lees»

m (Texto reemplazado: «thumb» por «frameless»)
 
(No se muestran 30 ediciones intermedias de otro usuario)
Línea 2: Línea 2:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-3 columns">
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon klok werk.png|thumb|left|{{{1|200px}}}
+
Image:Icoon klok werk.png|frameless|left|{{{1|250px}}}
 
rect 27 57 267 291 [[Inhoud|naar Inhoud]]
 
rect 27 57 267 291 [[Inhoud|naar Inhoud]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
 
</div>
 
</div>
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.  
+
<div class="small-9 columns">
 +
<h3>Welkom<br>
 +
bij de methode Lees<br>
 +
op basis van de methodologie Laat Je Zien</h3><br>
 +
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de lessenseries uit de module Lees van de Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.<br>
 +
<br>
 +
De drieluik-werkstructuur van de methodologie ''[[Laat Je Zien]]'' is een integratie van psychologische
 +
benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het
 +
literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken.<br>
 +
<br>
 +
De module Lees- Laat Je Zien zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. De [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|lessenserie Negen X Grunberg]] is een eerste serie in deze module. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.<br>
 +
<br>
 +
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’<br>
 +
<br>
 +
Deze wiki biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.<br>
 +
<br>
 +
Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.<br>
 +
<br>
 +
<h4>Doel van de module Lees - Laat Je Zien</h4>
 +
De drieluik-werkstructuur van de methodologie ''Laat Je Zien'' leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen. Docenten worden [[MAAK EN DEEL|uitgenodigd]] om eigen lessen te ontwerpen en toe te voegen aan deze wiki.<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
Wat leveren de lessen in de module Lees de deelnemers extra op naast de [[Laat Je Zien|voordelen van Laat Je Zien]]?
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
* Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
 +
* Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
 +
* Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
 +
* Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?</h4>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
De lessen uit de module Lees doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen uit Laat Je Zien omvat:<br>
 +
Voorbereiding en korte inleiding<br>
 +
Opmaat Fysieke Oefeningen<br>
 +
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven<br>
 +
Stap 2: Kennis inventariseren, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten.
 +
Intermezzo - fysieke oefening<br>
 +
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren<br>
 +
Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven<br>
 +
Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's<br>
 +
Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden.
 +
<br>
 +
<br>
 +
{{#tag:imagemap|
 +
Image:Werkstructuur?Lees.png{{!}}center{{!}}800px
 +
rect 488 10 663 31 [[Laat Je Zien: Opmaat fysieke oefeningen|Uitleg Fysieke Oefeningen]]
 +
rect 751 5 770 28 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten bij lessen]]
 +
rect 357 60 495 83 [[Laat Je Zien: Stap 1 Eigen Ervaring|Uitleg centrum Eigen Ervaring]]
 +
rect 379 300 444 319 [[Laat Je Zien: Stap 1 Tekst|Uitleg schrijven Tekst]]
 +
rect 455 296 485 316 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten schrijven bij lessen]]
 +
rect 378 172 435 190 [[Laat Je Zien: Stap 1 Beeld|Uitleg Beeld]]
 +
rect 446 169 467 193 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht Beeld bij lessen]]
 +
rect 138 57 229 82 [[Laat Je Zien: Stap 2 Kenniskant|Uitleg Kenniskant Drieluik]]
 +
rect 150 98 215 117 [[Laat Je Zien: Stap 2 Vragen|Uitleg Vragen]]
 +
rect 245 100 268 114 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Vragen bij lessen]]
 +
rect 136 285 227 317 [[Laat Je Zien: Stap 2 Verdiepen |Uitleg Kennis Verdiepen]]
 +
rect 245 292 268 315 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten bij lessen]]
 +
rect 134 410 264 430 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht Fysiek Intermezzo]]
 +
rect 585 59 664 84 [[Laat Je Zien: Stap 3 Actiekant|Uitleg Actiekant Drieluik]]
 +
rect 560 99 679 115 [[Laat Je Zien: Stap 3 Samenbrengen|Uitleg Samenbrengen]]
 +
rect 692 94 717 116 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Samenbrengen bij lessen]]
 +
rect 573 285 670 309 [[Laat Je Zien: Stap 3 Verdiepen|Uitleg Verdiepen-Praktijk]]
 +
rect 683 284 707 309 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Verdiepen bij lessen]]
 +
rect 733 451 750 499 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht bij lessen]]
 +
rect 560 473 714 504 [[Laat Je Zien: Resultaat - Beslissing|Uitleg Beslissing - Uitvoering]]
 +
rect 341 453 512 468 [[Laat Je Zien: Persoonlijke Ontwikkeling |Uitleg Persoonlijke Ontwikkeling]]
 +
rect 120 470 297 495 [[Laat Je Zien: Evaluatie & Reflectie|Uitleg Reflectie & Evaluatie]]
 +
rect 295 467 320 489 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht bij lessen]]
 +
rect 122 6 278 26 [[Laat Je Zien: Nieuwe Ervaring - Cyclus|Uitleg Cyclus - Nieuwe Ervaring]]
  
Lees- Laat Je Zien* zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. In de benadering van de Grunberg Academie staat de eigen ervaring hierbij centraal.
+
desc none
+
}}
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’
 
 
Deze handleiding biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.
 
  
U vindt negen voorbeeldlessen gebaseerd op het werk van Arnon Grunberg waarinbij vanuit de eigen ervaring toegang tot, begrip van  en plezier vanin  literatuur de hoofdrol spelen. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken?
+
<i>De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br>
Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen kan de docent naar eigen inzicht variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden.  
+
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.
De structuur blijft en de inhoud past zich aan.
+
</i>
 
+
  </div>
Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.
+
</div>
 
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
De werkvorm van de methode Lees - Laat Je Zien is een integratie van verschillende psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis.  
+
<h4>De module [[Lees|Lees - Laat Je Zien]]</h4>
De methode integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken.  
+
  <div class="mw-collapsible-content">
Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen.  en Ddat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.  
+
De verbinding met literatuur is een extra versterker van de effecten van het werken met de eigen ervaring. Niet alleen spiegel je je met je omgeving, je treedt een wereld binnen met personages. Deze personages bieden een mogelijkheid om dieper na te denken over de menselijke soort waartoe je behoort en de thema’s waar we allen mee te maken hebben en/of kunnen krijgen. Het lezen van een roman geeft je informatie over hoe een personage denkt, zich uitdrukt en handelt in een specifieke situatie. Dit gebeurt binnen de context van een verhaal dat je meeneemt en het je eigenlijk allemaal niet zo expliciet laat waarnemen. Je ervaart door het verhaal, c.q. de roman.<br>
 
+
<br>
 
+
Elke gebeurtenis geeft aanleiding tot meerdere invalshoeken, als docent kies je de focus passend bij het thema dat je later wilt gaan behandelen in de les. Bijvoorbeeld in de module Lees de lessenserie Negen X Grunberg:<br>
 
+
De kring start bij de serie Negen X Grunberg met het voorlezen van een column uit de bundel ''Thuis Ben Je''. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent.
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
+
<br>
dat versterkt de veiligheid in de klas. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk
+
<br>
rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
+
De lessenserie ''Lees'' biedt een andere manier van literatuuronderwijs gebaseerd op de eigen ervaringen van de deelnemers, waarbij de persoonlijke ontwikkeling een duidelijke plek inneemt en verwantschap met literatuur kan ontstaan.<br>
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br>
+
<br>
De module Lees.
+
{{Leesserie}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien}}

Revisión actual - 23:23 1 oct 2022


naar InhoudIcoon klok werk.png
Acerca de esta imagen

Welkom
bij de methode Lees
op basis van de methodologie Laat Je Zien


Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de lessenseries uit de module Lees van de Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.

De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien is een integratie van psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken.

De module Lees- Laat Je Zien zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. De lessenserie Negen X Grunberg is een eerste serie in deze module. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.

Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’

Deze wiki biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.

Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.

Doel van de module Lees - Laat Je Zien

De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen. Docenten worden uitgenodigd om eigen lessen te ontwerpen en toe te voegen aan deze wiki.

Wat leveren de lessen in de module Lees de deelnemers extra op naast de voordelen van Laat Je Zien?

  • Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
  • Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
  • Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
  • Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.

Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?

De lessen uit de module Lees doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen uit Laat Je Zien omvat:
Voorbereiding en korte inleiding
Opmaat Fysieke Oefeningen
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven
Stap 2: Kennis inventariseren, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten. Intermezzo - fysieke oefening
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren
Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven
Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's
Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden.

Uitleg Fysieke OefeningenOpdrachten bij lessenUitleg centrum Eigen ErvaringUitleg schrijven TekstOpdrachten schrijven bij lessenUitleg BeeldOpdracht Beeld bij lessenUitleg Kenniskant DrieluikUitleg VragenOpdrachten Vragen bij lessenUitleg Kennis VerdiepenOpdrachten bij lessenOpdracht Fysiek IntermezzoUitleg Actiekant DrieluikUitleg SamenbrengenOpdrachten Samenbrengen bij lessenUitleg Verdiepen-PraktijkOpdrachten Verdiepen bij lessenOpdracht bij lessenUitleg Beslissing - UitvoeringUitleg Persoonlijke OntwikkelingUitleg Reflectie & EvaluatieOpdracht bij lessenUitleg Cyclus - Nieuwe ErvaringWerkstructuur?Lees.png

De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.

De module Lees - Laat Je Zien

De verbinding met literatuur is een extra versterker van de effecten van het werken met de eigen ervaring. Niet alleen spiegel je je met je omgeving, je treedt een wereld binnen met personages. Deze personages bieden een mogelijkheid om dieper na te denken over de menselijke soort waartoe je behoort en de thema’s waar we allen mee te maken hebben en/of kunnen krijgen. Het lezen van een roman geeft je informatie over hoe een personage denkt, zich uitdrukt en handelt in een specifieke situatie. Dit gebeurt binnen de context van een verhaal dat je meeneemt en het je eigenlijk allemaal niet zo expliciet laat waarnemen. Je ervaart door het verhaal, c.q. de roman.

Elke gebeurtenis geeft aanleiding tot meerdere invalshoeken, als docent kies je de focus passend bij het thema dat je later wilt gaan behandelen in de les. Bijvoorbeeld in de module Lees de lessenserie Negen X Grunberg:
De kring start bij de serie Negen X Grunberg met het voorlezen van een column uit de bundel Thuis Ben Je. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent.

De lessenserie Lees biedt een andere manier van literatuuronderwijs gebaseerd op de eigen ervaringen van de deelnemers, waarbij de persoonlijke ontwikkeling een duidelijke plek inneemt en verwantschap met literatuur kan ontstaan.


Plantilla:Leesserie