Diferencia entre revisiones de «Bereid O»

 
(No se muestran 29 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 +
{{9xG1}}
 +
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
<imagemap>
+
 
Image:Icoon Lees Les 1 .png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
rect 22 47 276 280 [[Bereid|Start Lees Les 1]]
+
<h4>'''Les - Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
</imagemap>
+
 
    </div>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<div class="small-5 columns">
+
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
+
  <div class="mw-collapsible-content">
<h4>Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h4>
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
<h5>Voorbereiding</h5>
+
<br>
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
+
<br>
      </div>
+
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
<div class="small-4 columns">
+
  </div>
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
+
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
+
  <div class="mw-collapsible-content">
* Verscherping van concentratie.
+
'''''Pim Pam Pet'''''<br>
* Humor en ontspanning door het spelelement.
+
Iedereen staat in de kring. De woorden Pim-Pam-Pet worden uitgesproken door drie personen die rechts van elkaar staan in de kring. Nummer 1 zegt Pim, nr. 2. Pam etc. Elk van de drie wijst met zijn arm naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de Pim en de Pam, gelden als afleiders in het spel. Deze twee richten zich tot twee anderen die denken dat zij worden aangesproken zoals in normale communicatie, maar dat is niet het geval. Degene die het woord Pet en het handgebaar gebruikt geeft als het ware de woorden naar een andere plek in de kring. Als je aangesproken en aangewezen bent met het woord Pet betekent dat, dat jij gaat beginnen met het woord Pim. En dan volgt degene rechts van je met Pam en daarna zijn rechterbuur met Pet.
* Bevordering van saamhorigheid.
 
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.  
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
 
Stoelen naar achteren.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''Pim Pam Pet''<br>
+
''De dynamiek beïnvloedt: aandacht en focus.''
Iedereen staat in de kring. De woorden Pim-Pam-Pet worden uitgesproken door drie personen die rechts van elkaar staan in de kring. Nummer 1 zegt Pim, nr. 2. Pam etc. Elk van de drie wijst met zijn arm naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de Pim en de Pam, gelden als afleiders in het spel. Deze twee richten zich tot twee anderen die denken dat zij worden aangesproken zoals in normale communicatie, maar dat is niet het geval. Degene die het woord Pet en het handgebaar gebruikt geeft als het ware de woorden naar een andere plek in de kring. Als je aangesproken en aangewezen bent met het woord Pet betekent dat, dat jij gaat beginnen met het woord Pim. En dan volgt degene rechts van je met Pam en daarna zijn rechterbuur met Pet.<br>
+
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
''Trainen van aandacht, focus.''<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<br>
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
''Improvisatie spel: En dan...''<br>
+
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Improvisatie spel: En dan...'''''<br>
 
De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent speelt. Bijvoorbeeld: een deelnemer zegt: ‘de docent is aan het etsen’. Daarna beeldt de docent uit dat hij aan het etsen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een spijker heen etst. De docent beeldt uit hoe dat gaat. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna één of twee andere deelnemers vragen om het ook te doen.<br>
 
De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent speelt. Bijvoorbeeld: een deelnemer zegt: ‘de docent is aan het etsen’. Daarna beeldt de docent uit dat hij aan het etsen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een spijker heen etst. De docent beeldt uit hoe dat gaat. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna één of twee andere deelnemers vragen om het ook te doen.<br>
 
<br>
 
<br>
''Kwetsbaar zijn omdat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
+
''De dynamiek beïnvloedt: kwetsbaar zijn omdat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Verlangen Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>'''Fysieke activiteit - Intermezzo'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 3-5 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Vierkantje ademenen'''''<br>
 +
De docent leert deze oefening aan de deelnemers. Zodra ze hem kennen kan de docent de deelnemers de oefening zelfstandig laten gebruiken indien van toepassing. De docent kan ook een voor een deelnemers aanwijzen om de leiding te nemen in de groep. Gebruik eventueel een afbeelding van een vierkant als visuele ondersteuning.<br>
 +
We gaan ademen in een vierkant. Iedereen kiest voor zichzelf hoeveel tellen hij/zij de adem gaan inhouden. Kies om te beginnen drie of vier tellen. Zeker niet langer. Het is geen wedstrijd.<br>
 +
De eerste zijde van het vierkant adem je in terwijl je tot drie telt. De docent telt tot drie en de deelnemers ademen in. Nu houden jullie je adem drie tellen vast. Vervolgens ademenen jullie in drie tellen uit. Daarna blijf je drie tellen lang leeg, dat wil zeggen je ademt niet in.<br>
 +
Daarna herhaalt het vierkant zich weer.<br>
 +
Als drie tellen niet comfortabel is kan je het ook twee tellen doen. Of als drie tellen heel makkelijk is kun je ophogen tot vier tellen of vijf. Het is wel de bedoeling dat het gemakkelijk is. Het is zeker niet de bedoeling dat het een uitdaging is met jezelf of anderen.
 
<br>
 
<br>
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
 
 
<br>
 
<br>
{{Leesserie}}
+
''De dynamiek beïnvloedt: het verleggen van aandacht. Door zowel de aandacht te richten op ademen en tellen stoppen de gedachten en komt er rust''
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
+
  </div>
 +
</div>
 +
 
 +
    </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 17:35 13 jun 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1.jpeg

Opmaat

Les - Waar je bereid bent om te sterven

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 5 minuten / de hele groep

Pim Pam Pet
Iedereen staat in de kring. De woorden Pim-Pam-Pet worden uitgesproken door drie personen die rechts van elkaar staan in de kring. Nummer 1 zegt Pim, nr. 2. Pam etc. Elk van de drie wijst met zijn arm naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de Pim en de Pam, gelden als afleiders in het spel. Deze twee richten zich tot twee anderen die denken dat zij worden aangesproken zoals in normale communicatie, maar dat is niet het geval. Degene die het woord Pet en het handgebaar gebruikt geeft als het ware de woorden naar een andere plek in de kring. Als je aangesproken en aangewezen bent met het woord Pet betekent dat, dat jij gaat beginnen met het woord Pim. En dan volgt degene rechts van je met Pam en daarna zijn rechterbuur met Pet.

De dynamiek beïnvloedt: aandacht en focus.


Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Improvisatie spel: En dan...
De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent speelt. Bijvoorbeeld: een deelnemer zegt: ‘de docent is aan het etsen’. Daarna beeldt de docent uit dat hij aan het etsen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een spijker heen etst. De docent beeldt uit hoe dat gaat. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna één of twee andere deelnemers vragen om het ook te doen.

De dynamiek beïnvloedt: kwetsbaar zijn omdat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.

Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.


Fysieke activiteit - Intermezzo

Duur ± 3-5 minuten / de hele groep

Vierkantje ademenen
De docent leert deze oefening aan de deelnemers. Zodra ze hem kennen kan de docent de deelnemers de oefening zelfstandig laten gebruiken indien van toepassing. De docent kan ook een voor een deelnemers aanwijzen om de leiding te nemen in de groep. Gebruik eventueel een afbeelding van een vierkant als visuele ondersteuning.
We gaan ademen in een vierkant. Iedereen kiest voor zichzelf hoeveel tellen hij/zij de adem gaan inhouden. Kies om te beginnen drie of vier tellen. Zeker niet langer. Het is geen wedstrijd.
De eerste zijde van het vierkant adem je in terwijl je tot drie telt. De docent telt tot drie en de deelnemers ademen in. Nu houden jullie je adem drie tellen vast. Vervolgens ademenen jullie in drie tellen uit. Daarna blijf je drie tellen lang leeg, dat wil zeggen je ademt niet in.
Daarna herhaalt het vierkant zich weer.
Als drie tellen niet comfortabel is kan je het ook twee tellen doen. Of als drie tellen heel makkelijk is kun je ophogen tot vier tellen of vijf. Het is wel de bedoeling dat het gemakkelijk is. Het is zeker niet de bedoeling dat het een uitdaging is met jezelf of anderen.

De dynamiek beïnvloedt: het verleggen van aandacht. Door zowel de aandacht te richten op ademen en tellen stoppen de gedachten en komt er rust


Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1 Categorie:Sjabloon