Diferencia entre revisiones de «Tangaslip O»

 
(No se muestran 13 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 +
{{9xG2}}
 +
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
<imagemap>
+
 
Image:Icoon Lees Les 4.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
rect 22 47 276 280 [[Tangaslip|Start Lees Les 4]]
+
<h4>'''Les - Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
</imagemap>
+
 
    </div>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<div class="small-5 columns">
+
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
+
  <div class="mw-collapsible-content">
<h4>Negen X Grunberg Les 4 Tangaslip</h4>
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
<h5>Voorbereiding</h5>
+
<br>
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
+
<br>
      </div>
+
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
<div class="small-4 columns">
+
  </div>
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
 
</div>
 
</div>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Gericht luisteren en observeren I'''''<br>
 +
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in
 +
de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor
 +
degenen die luisteren is dat ze met hun arm aangeven uit welke richting het geluid
 +
komt dat ze horen. Dit doen ze twee minuten en de laatste minuut met de ogen dicht.
 +
De instructie voor degenen die observeren is dat ze kijken naar de anderen. Daarna
 +
vraagt de docent wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observeerders hebben
 +
kunnen zien. Vervolgens draaien de rollen om.
 +
Mocht er meer tijd beschikbaar zijn en ruimte: herhaal deze oefening dan buiten.
 +
Stap 2: (als er meer tijd voorhanden is) geef alle deelnemers de instructie zich terug
 +
te trekken op een plek naar keuze buiten of binnen waar ze gaan registreren wat ze
 +
horen. De registratie kan zijn met woorden, tekens, beeld etc. Hoe je maar wilt.
 +
Nabespreken.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''De dynamiek beïnvloedt: bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid,
 +
puzzelend denken.''
 +
  </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
+
<h5>'''Alternatief Energieke Dynamiek'''</h5>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
+
  <div class="mw-collapsible-content">
* Verscherping van concentratie.
+
'''''Spinal Flush'''''
* Humor en ontspanning door het spelelement.
+
Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een
* Bevordering van saamhorigheid.
+
leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.  
+
de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
+
een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt zij met zijn handen
  </div>
+
langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen.
 +
Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer doen.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.''
 +
    </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
Stoelen naar achteren.<br>
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br>
 +
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een
 +
wandeling van 15 minuten.
 +
De nummers 2 hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling.
 +
De nummers 1 houden hun partner licht vast, ondersteunen hen wel indien nodig, bij
 +
de arm Bepaal in je tweetal welke kant het beste aanvoelt. Dit kan nummer 1 doen
 +
door even naast nummer 2 te gaan staan eerst links, dan rechts en te vragen welke
 +
kant beter voelt. Dit kan nummer 1 herhalen zodat nummer 2 de tijd krijgt om het te
 +
ervaren en te kiezen.
 +
Nu gaat nummer 1 nummer 2 leiden langs geluiden om hen heen. Je spreekt niet met
 +
elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven
 +
met: zoom in, en als je wilt dat het luisteren breder wordt, zoom out. Maar niets
 +
zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. Daarna draaien de rollen om.
 
<br>
 
<br>
 
 
 
 
''Trainen van aandacht, focus.''<br>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
''De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie,
 
+
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.''
 
+
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h5>
 +
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''De ballon'''''<br>
 +
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het
 +
lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een
 +
deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond
 +
en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep
 +
uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de
 +
deelnemers weer op de grond liggen.
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Tangaslip Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
 
 
<br>
 
<br>
 +
''De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn
 +
van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.''
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
 
<br>
 
<br>
{{Leesserie}}
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 18:16 13 jun 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G2.jpeg

Opmaat

Les - Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Gericht luisteren en observeren I
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor degenen die luisteren is dat ze met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt dat ze horen. Dit doen ze twee minuten en de laatste minuut met de ogen dicht. De instructie voor degenen die observeren is dat ze kijken naar de anderen. Daarna vraagt de docent wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observeerders hebben kunnen zien. Vervolgens draaien de rollen om. Mocht er meer tijd beschikbaar zijn en ruimte: herhaal deze oefening dan buiten. Stap 2: (als er meer tijd voorhanden is) geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze buiten of binnen waar ze gaan registreren wat ze horen. De registratie kan zijn met woorden, tekens, beeld etc. Hoe je maar wilt. Nabespreken.

De dynamiek beïnvloedt: bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid, puzzelend denken.


Alternatief Energieke Dynamiek
Duur ± 10 minuten / de hele groep

Spinal Flush Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt zij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer doen.

Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.


Dynamiek passend bij het onderwerp

Duur ± 40 minuten / de hele groep

Gericht luisteren en observeren II
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een wandeling van 15 minuten. De nummers 2 hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers 1 houden hun partner licht vast, ondersteunen hen wel indien nodig, bij de arm Bepaal in je tweetal welke kant het beste aanvoelt. Dit kan nummer 1 doen door even naast nummer 2 te gaan staan eerst links, dan rechts en te vragen welke kant beter voelt. Dit kan nummer 1 herhalen zodat nummer 2 de tijd krijgt om het te ervaren en te kiezen. Nu gaat nummer 1 nummer 2 leiden langs geluiden om hen heen. Je spreekt niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven met: zoom in, en als je wilt dat het luisteren breder wordt, zoom out. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. Daarna draaien de rollen om.

De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.


Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep

De ballon
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.

De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4 Categorie:Sjabloon