Diferencia entre revisiones de «Koffer Stap 1-1 Eigen Ervaring»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOTOC__ {{kopweg}} <div class="row"> <div class="small-3 columns"> <imagemap> Image:Icoon Lees Les 6.png|thumb|center|{{{1|200px}}}| rect 22 47 276 280 Koffer|S...')
 
m (Texto reemplazado: «thumb» por «frameless»)
 
(No se muestra una edición intermedia de otro usuario)
Línea 4: Línea 4:
 
<div class="small-3 columns">
 
<div class="small-3 columns">
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon Lees Les 6.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
Image:Icoon Lees Les 6.png|frameless|center|{{{1|200px}}}|
 
rect 22 47 276 280 [[Koffer|Start Lees Les 6]]
 
rect 22 47 276 280 [[Koffer|Start Lees Les 6]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
Línea 26: Línea 26:
 
<br>
 
<br>
 
Instructie bij '''optie 1''':<br>
 
Instructie bij '''optie 1''':<br>
De docent vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.<br>
+
De docent vertelt over een keer dat ze zich realiseerde dat haar bezit - het hebben van iets - op gespannen voet stond met haar beleving van vrijheid of haar gevoel van vrijheid. ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich realiseerden dat hun bezit - het hebben van iets - op gespannen voet stond met hun beleving van vrijheid of hun gevoel van vrijheid en hoe dat ging.<br>
 
<br>  
 
<br>  
 
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br>
 
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br>
Línea 35: Línea 35:
 
Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 
Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.<br>
+
De docent vertelt over een keer dat ze iets gedroomd heeft, of ''alternatief'' over een droom die ze heeft ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iets gedroomd hebben of ''alternatief'' over een droom die ze hebben.<br>
 
<br>
 
<br>
 
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
 
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
Línea 44: Línea 44:
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
 
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die dit niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.<br>
+
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die niet hebben ervaren dat het hebben van bezit op gespannen voet stond met hun beleving van vrijheid, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat ze voelden dat ze niet zo vrij waren als ze aanvankelijk dachten.<br>
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.<br>  
+
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die niet dromen of ''alternatief'' geen een droom hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze er bij waren dat iemand vertelde over zijn/haar droom of ''alternatief'' dat ze getuige waren dat iemand anders zijn/haar droom najoeg.<br>  
 
<br>
 
<br>
 
<h5>''Variatie''</h5>
 
<h5>''Variatie''</h5>

Revisión actual - 00:25 2 oct 2022


Start Lees Les 6Icoon Lees Les 6.png
Acerca de esta imagen

Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema


Negen X Grunberg Les 6 Koffer

Voorlezen

Column Waar je volledige bezit in een kleine koffer past

Error: la imagen no es válida o no existe.

Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)

Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.

Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze zich realiseerde dat haar bezit - het hebben van iets - op gespannen voet stond met haar beleving van vrijheid of haar gevoel van vrijheid. (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich realiseerden dat hun bezit - het hebben van iets - op gespannen voet stond met hun beleving van vrijheid of hun gevoel van vrijheid en hoe dat ging.

Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.

Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:

De docent vertelt over een keer dat ze iets gedroomd heeft, of alternatief over een droom die ze heeft (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iets gedroomd hebben of alternatief over een droom die ze hebben.

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.


Verbreden of toespitsen

Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die niet hebben ervaren dat het hebben van bezit op gespannen voet stond met hun beleving van vrijheid, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat ze voelden dat ze niet zo vrij waren als ze aanvankelijk dachten.
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die niet dromen of alternatief geen een droom hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze er bij waren dat iemand vertelde over zijn/haar droom of alternatief dat ze getuige waren dat iemand anders zijn/haar droom najoeg.

Variatie

De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.



Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Plantilla:Leesserie


Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6