Diferencia entre revisiones de «Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen»

 
(No se muestran 9 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 3: Línea 3:
 
<div class="row">
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
<div class="small-6 columns">
<h3>Instructies lijstje maken en kiezen<br>(duur: ±5 minuten)</h3><br>
+
<h3>Instructies lijstje maken en kiezen<br>(duur: ±5 minuten)</h3><br>
De Leerlingen maken na de vertelkring associatief een lijstje van drie verschillende ervaringen die ze zich herinneren bij het onderwerp uit de vertelkring. De docent herhaalt de verbindingsvraag om alle leerlingen nog een keer te focussen.<br>
+
<section begin=instructies/>
Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.
+
De deelnemers maken na de vertelkring associatief een lijstje van drie verschillende eigen ervaringen die ze zich herinneren bij het onderwerp uit de vertelkring. De docent herhaalt de verbindingsvraag om alle leerlingen nog een keer te focussen.<br>
 +
Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.<br>
 
<br>
 
<br>
 
Het geeft de deelnemers controle over de herinnerde belevenissen. Zo kunnen ze gericht kiezen welke belevenis ze willen delen met anderen en waar ze nu zin in hebben om mee aan het werk te gaan. Dit is belangrijk voor het gevoel van veiligheid en voor de intrinsieke motivatie. Daarnaast is het maken van een lijstje een oefening in ordenen.
 
Het geeft de deelnemers controle over de herinnerde belevenissen. Zo kunnen ze gericht kiezen welke belevenis ze willen delen met anderen en waar ze nu zin in hebben om mee aan het werk te gaan. Dit is belangrijk voor het gevoel van veiligheid en voor de intrinsieke motivatie. Daarnaast is het maken van een lijstje een oefening in ordenen.
<br>
+
<section end=instructies/>
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent vraagt en kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.<br>
 
<br>
 
 
</div>
 
</div>
 
<div class="row">
 
<div class="row">
Línea 22: Línea 21:
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-9 columns">
 +
<section begin=instructies/>
 +
De docent vraagt of iedereen minimaal 1 maar bij voorkeur 2 of 3 ervaringen heeft staan op zijn lijstje. Daarna vraagt de docent de leerlingen de ervaring te omcirkelen die ze gaan delen. Hij herinnert de deelnemers dat ze die ervaring kiezen die ze willen delen met hun teamgenoot en de groep. De docent kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt en gaat door met het twee aan twee vertellen.<br>
 +
<br>
 
<h4>Voorbeeld</h4>
 
<h4>Voorbeeld</h4>
 
Thema: vertellen over een keer dat je te laat was of dat iemand anders te laat was. <br>
 
Thema: vertellen over een keer dat je te laat was of dat iemand anders te laat was. <br>
Línea 33: Línea 37:
 
<br>
 
<br>
 
De keuze voor het vertellen was nummer twee.<br>
 
De keuze voor het vertellen was nummer twee.<br>
 +
<section end=instructies/>
 
<br>
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
{{Leesserie}}
 +
</div>
 +
</div>
  
 
[[Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien]]
 
[[Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien]]

Revisión actual - 17:33 19 sep 2019


Instructies lijstje maken en kiezen
(duur: ±5 minuten)


De deelnemers maken na de vertelkring associatief een lijstje van drie verschillende eigen ervaringen die ze zich herinneren bij het onderwerp uit de vertelkring. De docent herhaalt de verbindingsvraag om alle leerlingen nog een keer te focussen.
Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.

Het geeft de deelnemers controle over de herinnerde belevenissen. Zo kunnen ze gericht kiezen welke belevenis ze willen delen met anderen en waar ze nu zin in hebben om mee aan het werk te gaan. Dit is belangrijk voor het gevoel van veiligheid en voor de intrinsieke motivatie. Daarnaast is het maken van een lijstje een oefening in ordenen.

De docent vraagt of iedereen minimaal 1 maar bij voorkeur 2 of 3 ervaringen heeft staan op zijn lijstje. Daarna vraagt de docent de leerlingen de ervaring te omcirkelen die ze gaan delen. Hij herinnert de deelnemers dat ze die ervaring kiezen die ze willen delen met hun teamgenoot en de groep. De docent kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt en gaat door met het twee aan twee vertellen.

Voorbeeld

Thema: vertellen over een keer dat je te laat was of dat iemand anders te laat was.
Docent vertelt:
Ik zit aan de telefoon. Daniël staat onder de douche. Ik hoor hem zingen en praten. Hij speelt met zijn gogo’s en laat het water over zich heen spoelen. Na een tijdje zeg ik: ‘Ik hoor niets meer.’ Ik hang op en ga kijken. Daar zie ik hem zitten. Het water stroomt en hij slaapt. Ik doe de douche uit en pak een handdoek. Daniël wordt wakker als ik hem oppak. Hij laat zich wentelen in de warme handdoek en ik neem hem op schoot. ‘Ik was in slaap gevallen? Toch?’

Lijstje van de docent voor het vertellen over de douche en Daniël was:

  1. Platte band
  2. Douche
  3. Ziekenhuis


De keuze voor het vertellen was nummer twee.


Plantilla:Leesserie

Categorie:Werkvormen Methodologie Laat Je Zien