Diferencia entre revisiones de «Laat Je Zien: Stap 2 Verdiepen»

 
(No se muestra una edición intermedia del mismo usuario)
Línea 39: Línea 39:
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
Het verdiepingsproces kan met verschillende werkvormen worden ingezet:
 
Het verdiepingsproces kan met verschillende werkvormen worden ingezet:
* Individueel naar aanleiding van bepaalde vragen die uit de voorgaande Stap 2.A -Vragen- zijn voorgekomen. Iedere leerling krijgt een vraag om uit te werken. Het geeft niet als enkele leerlingen dezelfde vraag uitwerken. De verschillen kunnen later een aanvulling op elkaar zijn. Afhankelijk van de groepsgrootte kunnen de leerlingen na het individueel verzamelen en uitwerken van kennis in groepjes samengevoegd worden per vraag (deelaspect van het thema). Dan doen ze de presentatieopdracht samen (zie de [[Lees - Laat Je Zien Doel| voorbeeld lessenserie]] voor het onderwijs).
+
* Individueel naar aanleiding van bepaalde vragen die uit de voorgaande Stap 2.A -Vragen- zijn voorgekomen. Iedere leerling krijgt een vraag om uit te werken. Het geeft niet als enkele leerlingen dezelfde vraag uitwerken. De verschillen kunnen later een aanvulling op elkaar zijn. Afhankelijk van de groepsgrootte kunnen de leerlingen na het individueel verzamelen en uitwerken van kennis in groepjes samengevoegd worden per vraag (deelaspect van het thema). Dan doen ze de presentatieopdracht samen (zie de [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?| voorbeeld lessenserie]] voor het onderwijs).
 
* In teams van twee of meer kunnen de leerlingen naar aanleiding van een vraag onderzoek gaan doen. Een onderwerp heeft vaak veel deelaspecten en verschillende kleine groepen in de groep kunnen ieder een eigen deelaspect uitwerken. De presentatie van alle deelaspecten samen geven de totale informatie. De docent kan toevoegen wat onderbelicht blijft en wel behandeld dient te worden.
 
* In teams van twee of meer kunnen de leerlingen naar aanleiding van een vraag onderzoek gaan doen. Een onderwerp heeft vaak veel deelaspecten en verschillende kleine groepen in de groep kunnen ieder een eigen deelaspect uitwerken. De presentatie van alle deelaspecten samen geven de totale informatie. De docent kan toevoegen wat onderbelicht blijft en wel behandeld dient te worden.
* Door het inzetten van een [[Opmaat fysieke oefeningen|fysieke speldynamiek]] kan de toegevoegde kennis geactiveerd worden. De docent kiest een passende speldynamiek waarbij rekening wordt gehouden met beweging, herhaling en/of muziek.
+
* Door het inzetten van een [[Laat Je Zien: Opmaat fysieke oefeningen|fysieke speldynamiek]] kan de toegevoegde kennis geactiveerd worden. De docent kiest een passende speldynamiek waarbij rekening wordt gehouden met beweging, herhaling en/of muziek.
 
<br>
 
<br>
 
Het onderzoek doen kan zijn via google zoeken naar informatie, hand-outs en/of naslagwerken lezen, films of documentaires bekijken, interviews met ervaringsdeskundigen en een expert uitnodigen. De vaardigheden voor het doen van onderzoek worden tegelijkertijd aangeleerd en geoefend. De leerlingen gaan met deze tools aan de slag. Het resultaat wordt vormgegeven, digitaal of in een andere vorm, dat kan worden gedeeld en dient als opmaat voor de volgende stap: Stap 3 Actie.  
 
Het onderzoek doen kan zijn via google zoeken naar informatie, hand-outs en/of naslagwerken lezen, films of documentaires bekijken, interviews met ervaringsdeskundigen en een expert uitnodigen. De vaardigheden voor het doen van onderzoek worden tegelijkertijd aangeleerd en geoefend. De leerlingen gaan met deze tools aan de slag. Het resultaat wordt vormgegeven, digitaal of in een andere vorm, dat kan worden gedeeld en dient als opmaat voor de volgende stap: Stap 3 Actie.  

Revisión actual - 18:57 24 sep 2019


Drieluik Stap 2B

Kenniskant - Vragen & Verdiepen


Kennis Verdiepen

Uit de voorgaande Stap 2.A wordt via de woordspin duidelijk welke aspecten er van belang zijn bij het te bespreken thema. Ook is er door het tot stand komen van de woordspin duidelijkheid bij de docent welke aspecten bekend zijn bij de leerlingen en welke aspecten meer aandacht nodig hebben. Daarnaast is soms duidelijk welke leerling welke natuurlijke affiniteit heeft met aspecten van het onderwerp. Op grond van deze inzichten en rekeninghoudend met de werkvisie van de instelling en daaruit vloeiende doelen, of doelen uit het team van leerlingen zelf, beslist de docent op welke manier het verdiepen zal plaatsvinden.

Kennis toevoegen (Duur afhankelijk van de gekozen vorm)

Fysieke oefening tussendoor (Duur 5 minuten)

Werkvormen verdiepingsproces (Duur afhankelijk van de gekozen vorm)


Plantilla:Leesserie
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de serie Beter Verwoorden
Plantilla:BV0


Categorie:Theorie Methodologie Laat Je Zien