Diferencia entre revisiones de «Intieme vrienden O»

m (Marianne heeft de pagina Intieme vrienden Opmaat hernoemd naar Intieme vrienden O zonder een doorverwijzing achter te laten)
 
(No se muestran 3 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 +
{{9xG7}}
 +
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
<imagemap>
+
 
Image:Icoon Lees Les 3.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
rect 22 47 276 280 [[Intieme vrienden|Start Lees Les 3]]
+
<h4>'''Les - Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
</imagemap>
+
 
    </div>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<div class="small-5 columns">
+
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
+
  <div class="mw-collapsible-content">
<h4>Negen X Grunberg Les 3 Intieme vrienden</h4>
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
<h5>Voorbereiding</h5>
+
<br>
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
+
<br>
      </div>
+
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
<div class="small-4 columns">
+
  </div>
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
+
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
+
  <div class="mw-collapsible-content">
* Verscherping van concentratie.
+
'''''Losmaken'''''<br>
* Humor en ontspanning door het spelelement.
+
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het
* Bevordering van saamhorigheid.
+
lichaam alert/wakker te maken. Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x).
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.  
+
Schouders één voor één naar voren draaien en naar achteren (totaal 10x). Schouders omhoog,
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
+
schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, het hele lichaam ontspannen (4x). Alles
  </div>
+
losschudden. Hoofd draaien, rechts en links (elke kant 2 x). Draaien van het bekken (2x). Draaien
</div>
+
van bovenbenen (2x). Je staat dan op één been. Geluiden maken om de stembanden op te
 +
warmen. Kloppen op je borstkas en je stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst,
 +
mmmmmmmm, OOOOOOO, AAAAAAAAAA, NGGG. Als je de O en A uitspreekt is de mond
 +
ontspannen.
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
 
Stoelen naar achteren.<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
+
''Effect van de dynamiek: de deelnemers ontspannen en overwinnen schaamte. Ze worden meer vertrouwd met
 
+
hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.''
 
+
  </div>
 
+
</div>
 
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
 
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
+
  <div class="mw-collapsible-content">
 
+
'''''Transformeren in dieren'''''<br>
 +
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na.
 +
Daarna ga je de rij af en bedenkt iedere deelnemer een dier. De rest van de groep
 +
doet het dier na totdat iedereen geweest is (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond,
 +
muis en koe). Of de begeleider roept verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het
 +
genoemde dier. De deelnemers denken na hoe zij een dier fysiek kunnen vormgeven, en doen dat allen.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Intieme vrienden Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
+
''Effect van de dynamiek: de creativiteit, inleving en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
{{Leesserie}}
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
 +
 
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Intieme vrienden Les 3]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Intieme vrienden Les 3]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 19:45 13 jun 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G7.jpeg

Opmaat

Les - Waar je personages als intieme vrienden zijn

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 5 minuten / de hele groep

Losmaken
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het lichaam alert/wakker te maken. Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x). Schouders één voor één naar voren draaien en naar achteren (totaal 10x). Schouders omhoog, schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, het hele lichaam ontspannen (4x). Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links (elke kant 2 x). Draaien van het bekken (2x). Draaien van bovenbenen (2x). Je staat dan op één been. Geluiden maken om de stembanden op te warmen. Kloppen op je borstkas en je stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst, mmmmmmmm, OOOOOOO, AAAAAAAAAA, NGGG. Als je de O en A uitspreekt is de mond ontspannen.

Effect van de dynamiek: de deelnemers ontspannen en overwinnen schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.


Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Transformeren in dieren
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Daarna ga je de rij af en bedenkt iedere deelnemer een dier. De rest van de groep doet het dier na totdat iedereen geweest is (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe). Of de begeleider roept verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het genoemde dier. De deelnemers denken na hoe zij een dier fysiek kunnen vormgeven, en doen dat allen.

Effect van de dynamiek: de creativiteit, inleving en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Intieme vrienden Les 3 Categorie:Sjabloon