Diferencia entre revisiones de «Tangaslip O»

 
(No se muestran 12 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
{{Opmaat plaat}}
+
{{9xG2}}
<h3>Opmaat bij de les ''Waar mensen verwachten dat je in '''tangaslip''' de deur opendoet''</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 +
<h4>'''Les - Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
 
<br>
 
<br>
<h5>De ruimte</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
 
 
<br>
 
<br>
 +
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
''Gericht luisteren en observeren I''<br>
+
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Gericht luisteren en observeren I'''''<br>
 
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in
 
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in
 
de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor
 
de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor
Línea 24: Línea 37:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid,
+
''De dynamiek beïnvloedt: bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid,
 
puzzelend denken.''
 
puzzelend denken.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>Alternatief Energieke Dynamiek (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>  
+
<h5>'''Alternatief Energieke Dynamiek'''</h5>
''Spinal Flush''  
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Spinal Flush'''''  
 
Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een
 
Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een
 
leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf
 
leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf
Línea 39: Línea 56:
 
<br>
 
<br>
 
''Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.''
 
''Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.''
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 40 minuten / de hele groep)</h4>
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
''Gericht luisteren en observeren II''<br>
+
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br>
 
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een
 
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een
 
wandeling van 15 minuten.
 
wandeling van 15 minuten.
Línea 57: Línea 78:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie,
+
''De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie,
 
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.''
 
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
<h5>'''Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h5>
''De ballon''<br>
+
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''De ballon'''''<br>
 
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het
 
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het
 
lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een
 
lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een
Línea 71: Línea 96:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn
+
''De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn
van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en
+
van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.''
isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun
+
    </div>
stem erbij gebruiken.''
+
</div>
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
Línea 82: Línea 106:
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 18:16 13 jun 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G2.jpeg

Opmaat

Les - Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Gericht luisteren en observeren I
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor degenen die luisteren is dat ze met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt dat ze horen. Dit doen ze twee minuten en de laatste minuut met de ogen dicht. De instructie voor degenen die observeren is dat ze kijken naar de anderen. Daarna vraagt de docent wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observeerders hebben kunnen zien. Vervolgens draaien de rollen om. Mocht er meer tijd beschikbaar zijn en ruimte: herhaal deze oefening dan buiten. Stap 2: (als er meer tijd voorhanden is) geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze buiten of binnen waar ze gaan registreren wat ze horen. De registratie kan zijn met woorden, tekens, beeld etc. Hoe je maar wilt. Nabespreken.

De dynamiek beïnvloedt: bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid, puzzelend denken.


Alternatief Energieke Dynamiek
Duur ± 10 minuten / de hele groep

Spinal Flush Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt zij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer doen.

Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.


Dynamiek passend bij het onderwerp

Duur ± 40 minuten / de hele groep

Gericht luisteren en observeren II
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een wandeling van 15 minuten. De nummers 2 hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers 1 houden hun partner licht vast, ondersteunen hen wel indien nodig, bij de arm Bepaal in je tweetal welke kant het beste aanvoelt. Dit kan nummer 1 doen door even naast nummer 2 te gaan staan eerst links, dan rechts en te vragen welke kant beter voelt. Dit kan nummer 1 herhalen zodat nummer 2 de tijd krijgt om het te ervaren en te kiezen. Nu gaat nummer 1 nummer 2 leiden langs geluiden om hen heen. Je spreekt niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven met: zoom in, en als je wilt dat het luisteren breder wordt, zoom out. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. Daarna draaien de rollen om.

De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.


Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep

De ballon
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.

De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4 Categorie:Sjabloon