Diferencia entre revisiones de «Koffer O»

m (Marianne heeft de pagina Koffer Opmaat hernoemd naar Koffer Op zonder een doorverwijzing achter te laten)
 
(No se muestran 5 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 +
{{9xG8}}
 +
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
<imagemap>
+
 
Image:Icoon Lees Les 6.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
rect 22 47 276 280 [[Koffer|Start Lees Les 6]]
+
<h4>'''Les - Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
</imagemap>
+
 
    </div>
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 6 Koffer</h4>
 
<h5>Voorbereiding</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
 
      </div>
 
<div class="small-4 columns">
 
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
+
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
  <div class="mw-collapsible-content">
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
* Verscherping van concentratie.
 
* Humor en ontspanning door het spelelement.
 
* Bevordering van saamhorigheid.
 
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
 
Stoelen naar achteren.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''P''<br>
+
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Associëren op muziek'''''
 +
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
 +
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de
 +
klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven
 +
de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit
 +
zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.
 
<br>
 
<br>
''T''<br>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
''Effect van de dynamiek: oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en
''I''<br>
+
onderzoeken.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Improvisatie kring'''''<br>
 +
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
 +
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld:
 +
De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan
 +
herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein
 +
kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie
 +
van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was,
 +
zo erg dat er een zee van water ontstond.
 +
De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één
 +
het verhaal aanvullen.
 
<br>
 
<br>
''K''
 
 
<br>
 
<br>
 +
''De dynamiek beïnvloedt: het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en
 +
concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de
 +
theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Koffer Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
<br>
+
 
<br>
+
    </div>
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
+
</div>
<br>
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
{{Leesserie}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 20:53 13 jun 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G8.jpeg

Opmaat

Les - Waar je volledige bezit in een kleine koffer past

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Associëren op muziek Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.

Effect van de dynamiek: oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en onderzoeken.


Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema

Duur ± 10 minuten / de hele groep

Improvisatie kring
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld: De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was, zo erg dat er een zee van water ontstond. De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één het verhaal aanvullen.

De dynamiek beïnvloedt: het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6 Categorie:Sjabloon