Diferencia entre revisiones de «Dagdroom O»

m (Marianne heeft de pagina Dagdroom Opmaat hernoemd naar Dagdroom O zonder een doorverwijzing achter te laten)
 
(No se muestran 3 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 +
{{9xG9}}
 +
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
<imagemap>
+
 
Image:Icoon Lees Les 9.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
rect 22 47 276 280 [[Dagdroom|Start Lees Les 8]]
+
<h4>'''Les - Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
</imagemap>
 
    </div>
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 8 Dagdroom</h4>
 
<h5>Voorbereiding</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit.<br>
 
Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
 
      </div>
 
<div class="small-4 columns">
 
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
+
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
  <div class="mw-collapsible-content">
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
* Verscherping van concentratie.
 
* Humor en ontspanning door het spelelement.
 
* Bevordering van saamhorigheid.
 
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
 
Stoelen naar achteren.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''Vertrouwensoefening''<br>
+
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Modeling'''''<br>
 +
Iedereen staat in de kring. De begeleider doet voor op welke manieren je kunt lopen (stoer, verlegen, sexy, met
 +
een gespannen lichaam, x-benen etc.).
 +
Om de beurt gaat een deelnemer op een andere manier naar het midden toelopen en
 +
de rest van de groep doet hem na.
 
<br>
 
<br>
''Dit ''<br>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
''Deze dynamiek gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te
''spel''<br>
+
kijken en dit vervolgens na te doen.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 25 minuten / de hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
'''''Modeshow'''''<br>
 +
De begeleider zet muziek op waar deelnemers dezelfde oefening op doen als bij de
 +
energieke dynamiek van deze les. De muziek die de begeleider opzet nodigt uit om te
 +
bewegen. Voorbeelden hiervan zijn: Neneh Cherry: ‘Inner city mama’ of Right Said
 +
Fred: ‘I’m too sexy’. Dit is een voorbereiding op een modeshow.
 +
De stoelen worden in twee rijen neergezet en tussen de stoelen is de catwalk. Als er
 +
tafels of banken zijn om over te lopen kun je die in het midden zetten. Als de
 +
deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij/zij staan in een freeze en wordt er
 +
een foto gemaakt voor in het drieluik antwoordblad of de omslag van de
 +
presentatiemap.
 +
De helft van de groep gaat beginnen. De begeleider heeft tien verschillende hoeden
 +
meegenomen. Na vier minuten wisselen de groepen. Elke groep komt aan de beurt en
 +
nadat zij geweest zijn krijgen zij applaus.
 
<br>
 
<br>
''Oef.''
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Effect van de dynamiek: stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Dagdroom Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
 
 
<br>
 
<br>
<br>
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
+
 
<br>
+
    </div>
{{Leesserie}}
+
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Les= {{BASEPAGENAME}}|Serie=|Component={{BASEPAGENAME}}}}
+
 
 +
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 20:58 13 jun 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G9.jpeg

Opmaat

Les - Waar de dood een dagdroom is

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.

Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.


Energieke Dynamiek

Duur ± 5 minuten / de hele groep

Modeling
Iedereen staat in de kring. De begeleider doet voor op welke manieren je kunt lopen (stoer, verlegen, sexy, met een gespannen lichaam, x-benen etc.). Om de beurt gaat een deelnemer op een andere manier naar het midden toelopen en de rest van de groep doet hem na.

Deze dynamiek gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te kijken en dit vervolgens na te doen.


Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema

Duur ± 25 minuten / de hele groep

Modeshow
De begeleider zet muziek op waar deelnemers dezelfde oefening op doen als bij de energieke dynamiek van deze les. De muziek die de begeleider opzet nodigt uit om te bewegen. Voorbeelden hiervan zijn: Neneh Cherry: ‘Inner city mama’ of Right Said Fred: ‘I’m too sexy’. Dit is een voorbereiding op een modeshow. De stoelen worden in twee rijen neergezet en tussen de stoelen is de catwalk. Als er tafels of banken zijn om over te lopen kun je die in het midden zetten. Als de deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij/zij staan in een freeze en wordt er een foto gemaakt voor in het drieluik antwoordblad of de omslag van de presentatiemap. De helft van de groep gaat beginnen. De begeleider heeft tien verschillende hoeden meegenomen. Na vier minuten wisselen de groepen. Elke groep komt aan de beurt en nadat zij geweest zijn krijgen zij applaus.

Effect van de dynamiek: stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.



Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9 Categorie:Sjabloon