Diferencia entre revisiones de «Drieluik maken»

 
(No se muestran 5 ediciones intermedias de 2 usuarios)
Línea 1: Línea 1:
__NOTOC__
+
__NOTOC__{{kopweg}}
{{kopweg}}
 
 
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
 
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
 
{{Drieluik maken}}
 
{{Drieluik maken}}
 
<h3>Drieluik maken</h3>
 
<h3>Drieluik maken</h3>
Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat. Het drieluik ontleend zijn naam aan de presentatie van de opdrachten die de deelnemers binnen deze werkwijze doen. Ook refereert de naam aan de samenhang tussen de deelcomponenten.
+
Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Centraal staat de eigen ervaring, na de aandacht voor de eigen ervaring gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige kennis en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden. De weerslag van dit proces komt te staan aan de linkerkant van het drieluik. Nadat de kennis bewust is bij de deelnemers gaan ze daarmee aan de slag met een directe verbinding met de praktijk. Deze opdrachten zijn gericht op de praktijk en hebben tot doel zowel de praktijk in kaart te brengen en hen bewust te maken wat ze met hun ervaringen en kennis in de praktijk kunnen betekenen.
+
In het midden staat het eigen verhaal gebaseerd op de '''eigen ervaring''' van de deelnemer.<br>
 +
Daarna gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige '''kennis''' en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden en te versterken. Aan de linkerkant van het drieluik komt de weerslag van dit proces te staan.
 +
Nadat de deelnemers zich bewust zijn over de kennis gaan ze daarmee aan de slag.<br>
 +
De opdrachten zijn nu gericht op de verbinding met de praktijk met als doel de praktijk in kaart te brengen en welke betekenis de deelnemers op basis van hun ervaringen, kennis en wensen kunnen bijdragen in de praktijk, de '''actie'''. Het resultaat komt aan de rechterzijde van de drieluik te staan.<br>
 +
Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.  
+
Wat kunnen de lessen waarin verbinding met de literatuur centraal staat extra betekenen voor de deelnemers?
 +
* Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
 +
* Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
 +
* Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
 +
* Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
<br>
 
<br>
 
{{#tag:imagemap|
 
Image:Werkstructuur?Lees.png{{!}}center{{!}}800px
 
rect 488 10 663 31 [[Laat Je Zien: Opmaat fysieke oefeningen|Uitleg Fysieke Oefeningen]]
 
rect 751 5 770 28 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten bij lessen]]
 
rect 357 60 495 83 [[Laat Je Zien: Stap 1 Eigen Ervaring|Uitleg centrum Eigen Ervaring]]
 
rect 379 300 444 319 [[Laat Je Zien: Stap 1 Tekst|Uitleg schrijven Tekst]]
 
rect 455 296 485 316 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten schrijven bij lessen]]
 
rect 378 172 435 190 [[Laat Je Zien: Stap 1 Beeld|Uitleg Beeld]]
 
rect 446 169 467 193 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht Beeld bij lessen]]
 
rect 138 57 229 82 [[Laat Je Zien: Stap 2 Kenniskant|Uitleg Kenniskant Drieluik]]
 
rect 150 98 215 117 [[Laat Je Zien: Stap 2 Vragen|Uitleg Vragen]]
 
rect 245 100 268 114 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Vragen bij lessen]]
 
rect 136 285 227 317 [[Laat Je Zien: Stap 2 Verdiepen |Uitleg Kennis Verdiepen]]
 
rect 245 292 268 315 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten bij lessen]]
 
rect 134 410 264 430 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht Fysiek Intermezzo]]
 
rect 585 59 664 84 [[Laat Je Zien: Stap 3 Actiekant|Uitleg Actiekant Drieluik]]
 
rect 560 99 679 115 [[Laat Je Zien: Stap 3 Samenbrengen|Uitleg Samenbrengen]]
 
rect 692 94 717 116 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Samenbrengen bij lessen]]
 
rect 573 285 670 309 [[Laat Je Zien: Stap 3 Verdiepen|Uitleg Verdiepen-Praktijk]]
 
rect 683 284 707 309 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdrachten Verdiepen bij lessen]]
 
rect 733 451 750 499 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht bij lessen]]
 
rect 560 473 714 504 [[Laat Je Zien: Resultaat - Beslissing|Uitleg Beslissing - Uitvoering]]
 
rect 341 453 512 468 [[Laat Je Zien: Persoonlijke Ontwikkeling |Uitleg Persoonlijke Ontwikkeling]]
 
rect 120 470 297 495 [[Laat Je Zien: Evaluatie & Reflectie|Uitleg Reflectie & Evaluatie]]
 
rect 295 467 320 489 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|Opdracht bij lessen]]
 
rect 122 6 278 26 [[Laat Je Zien: Nieuwe Ervaring - Cyclus|Uitleg Cyclus - Nieuwe Ervaring]]
 
 
desc none
 
}}
 
 
<i>De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br>
 
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.</i>
 
  </div>
 
</div>
 

Revisión actual - 21:04 22 nov 2019


naar lesstructuurnaar hoofdmenunaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar overzichtDrieluik maken.jpeg

Drieluik maken

Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat.

In het midden staat het eigen verhaal gebaseerd op de eigen ervaring van de deelnemer.
Daarna gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige kennis en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden en te versterken. Aan de linkerkant van het drieluik komt de weerslag van dit proces te staan. Nadat de deelnemers zich bewust zijn over de kennis gaan ze daarmee aan de slag.
De opdrachten zijn nu gericht op de verbinding met de praktijk met als doel de praktijk in kaart te brengen en welke betekenis de deelnemers op basis van hun ervaringen, kennis en wensen kunnen bijdragen in de praktijk, de actie. Het resultaat komt aan de rechterzijde van de drieluik te staan.
Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.

Wat kunnen de lessen waarin verbinding met de literatuur centraal staat extra betekenen voor de deelnemers?

  • Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
  • Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
  • Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
  • Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.