Diferencia entre revisiones de «Bereid EE»

 
(No se muestran 26 ediciones intermedias de 2 usuarios)
Línea 1: Línea 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
{{Drieluik Bereid}}<br>
+
{{Drieluik Bereid}}
  
<h3>De les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
+
<div class="row">
   
+
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)</h3>
+
 
    <div class="mw-collapsible-content">
+
<h3>'''Drieluik'''</h3>
De docent start en vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.
+
<h4>'''Les - Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
<br>  
+
<h5>Duur ± minimaal 145 minuten ≈ 2,5 lesuren</h5>
 
<br>
 
<br>
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.  
+
Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de docent toegankelijk maken voor de leerlingen.
 
<br>
 
<br>
 
Een andere manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen.
 
Bijvoorbeeld: voor diegenen die niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
Of alternatief uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.
 
<br>
 
<br>
 
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
 
Bijvoorbeeld bij het alternatief: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.
 
  </div>
 
</div>
 
  </div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h3>Tekst schrijven (Duur ± 30 minuten / de hele groep)</h3>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
<h4>1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)</h4>
 
 
<br>
 
<br>
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat hun lichaam hen verraste.
 
<h5>Alternatief</h5>
 
... drie verschillende ervaringen over dat je je een keer dat bezeerd hebt.
 
{{Instructie schrijven}}
 
  </div>
 
</div>
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h3>Beeld maken (Duur ± 10 minuten / hele groep)</h3>
+
<h5>'''Drieluik = Eigen ervaring - Kennis & Actie'''</h5>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
  <div class="mw-collapsible-content">
<h4>Tekening (Duur ± 10 minuten / hele groep)</h4>
+
<h5>'''Eigen ervaring'''</h5>
''Tekening maken met zwarte pen in het vierkant in het centrum van het drieluikblad''
+
In het midden van het antwoordblad staat het eigen verhaal gebaseerd op de '''eigen ervaring''' van de deelnemer.
De docent instrueert de leerlingen om hun lichaam te tekenen en om een vorm te bedenken waarmee ze in beeld kunt uitdrukken hoe hun lichaam hen verraste.<br>
 
Suggestie: Met één kleur markeer /benadruk je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Kennis'''</h5>
 +
Daarna gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige '''kennis''' en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden en te versterken. Aan de linkerkant van het drieluik komt de weerslag van dit proces te staan.
 +
Nadat de deelnemers zich bewust zijn geworden over hun bestaande eigen kennis en de nieuwe aangeboden kennis gaan ze daarmee aan de slag.
 
<br>
 
<br>
Of instructie bij het alternatief: teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.
+
<h5>'''Actie'''</h5>
 +
De activiteiten zijn nu gericht op de verbinding met de praktijk met als doel de praktijk in kaart te brengen en welke betekenis de deelnemers op basis van hun ervaringen, kennis en wensen kunnen bijdragen in de praktijk, de '''actie'''. Het resultaat komt aan de rechterzijde van de drieluik te staan.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
De opdracht om een beeld te maken wordt meestal gegeven aan het einde van de opdrachten gericht op het verbinden van oude en nieuwe kennis met een verwerkingsvorm. Dat zijn meestal zeer cognitieve activiteiten en het maken van het beeld is dan een ontspannende taak die ruimte biedt.
+
Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.  
<br>
 
<br>
 
<h4>Beeldpresentatie (Thuis aantal uren inplannen / in teams)</h4>
 
In teams een beeldpresentatie maken over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. De opdracht klein houden gericht op een detail wat in beeld wordt uitgewerkt is ook een optie. De vorm waar in gewerkt wordt kan ook per team verschillen. De docent maakt hierin een keuze eventueel in overleg met de leerlingen. Het kan bijvoorbeeld zijn; een prezi, stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools. Een beeld van deze digitale beeldopdracht kan worden toegevoegd als illustratie bij het drieluik, de tekening wordt dan overgeslagen.
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
  </div>
+
  </div>
 
</div>
 
</div>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h3>'''Kennis''' bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
<h4>Lezen</h4>
 
<h4>Vragen en ordenen</h4>
 
<h4>Kennis toevoegen / onderzoeken</h4>
 
Stijlvorm, het interview
 
<h4>Tussentijds presenteren</h4>
 
Aan het einde van de opdrachten die zijn gericht op het inventariseren, onderzoeken en versterken van de kennis kunnen de leerlingen een korte presentatie
 
 
<h3>'''Actie''' bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
 
  
<h4>Samenhang</h4>
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
Aan het einde van de opdrachten die zijn gericht op het inventariseren, onderzoeken en versterken van de kennis kunnen de leerlingen een korte presentatie
+
 
  </div>
+
[[Categorie:Sjabloon]]
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 

Revisión actual - 19:42 13 jun 2020


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg

Drieluik

Les - Waar je bereid bent om te sterven

Duur ± minimaal 145 minuten ≈ 2,5 lesuren


Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat.

Drieluik = Eigen ervaring - Kennis & Actie
Eigen ervaring

In het midden van het antwoordblad staat het eigen verhaal gebaseerd op de eigen ervaring van de deelnemer.

Kennis

Daarna gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige kennis en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden en te versterken. Aan de linkerkant van het drieluik komt de weerslag van dit proces te staan. Nadat de deelnemers zich bewust zijn geworden over hun bestaande eigen kennis en de nieuwe aangeboden kennis gaan ze daarmee aan de slag.

Actie

De activiteiten zijn nu gericht op de verbinding met de praktijk met als doel de praktijk in kaart te brengen en welke betekenis de deelnemers op basis van hun ervaringen, kennis en wensen kunnen bijdragen in de praktijk, de actie. Het resultaat komt aan de rechterzijde van de drieluik te staan.

Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.


Categorie:Sjabloon