Diferencia entre revisiones de «Bereid KV»

 
(No se muestran 17 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Bereid}}
 
{{Drieluik Bereid}}
<h3>Verdiepen, Onderzoeken en Presenteren</h3>
+
 
 +
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Bereid is de keuze gemaakt om naar de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan het '''interview'''.
+
In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan '''het interview'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht 3 (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<h4>'''Het interview '''</h4>
De docent bepaald de focus. In les 1 is dit. De docent Heeft de leerlingen gevraagd een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen. De docent heeft een interview met de schrijver bij zich uit de periode va de roman.
+
<h5>Duur ± 20 minuten / de hele groep - individueel</h5>  
De docent bedenkt vragen voor de leerlingen om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews.
+
Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.
De vragen kunnen gaan over de inhoud, de opbouw en stijl. In hoeverre komt e inhoud van het werk aan bod in het interview.<br>
 
De antwoorden zijn individueel maar kunnen worden overlegd in hun team.<br>
 
 
<br>
 
<br>
Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de leerlingen extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de leerlingen.<br>
 
 
<br>
 
<br>
De leerlingen bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Drieluikantwoord, indeling linkerzijde, als er ruimte kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
+
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de inhoud - wat weet je meer na het lezen van het interview? - hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? - de aandacht voor privé en het vak van de persoon?, de opbouw van het interview en de stijl. De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart).
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het '''Interview'''.
+
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
 +
* Kleurpotloden of stiften
 +
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
 
<br>
 
<br>
<h4> Uitgebreide Opdracht 4 (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)</h4>
+
<h4>'''Het interview met de schrijver'''</h4>
'''Zelf informatie zoeken en delen'''<br>
+
<h5>Duur ± 30 minuten / tweetallen</h5>  
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de leerlingen. De docent kan indien nodig de leerlingen oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de leerlingen hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over '''het interview''' op dat moment in die groep.
+
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld.
 +
Vervolgens deelt de docent met de deelnemers het interview met Arnon Grunberg dat de docent heeft uitgezocht. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in hun tweetal kijken aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening hoe het in dit interview zit. Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? Per aspect formuleren de deelnemers hun gedachten. In tweetallen presenteren de leerlingen een aspect van de schrijver wat hen op dat moment het meeste tot de verbeelding spreekt. Ze geven hun eigen kijk op een aspect dat uit het interview blijkt en zoeken een vorm om dit met de anderen te delen in een heel korte presentatie.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Deelnemers/ leerlingen worden opgedeeld in teams.
 
* Digibord.
 
* De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
De deelnemers bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.
 
<br>
 
<br>
Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis uitbreiden en onderzoeken is het tijd om door te gaan met [[Bereid Stap 3-1 Samenbrengen|Stap 3-1]] Actiekant-Samenbrengen. Raadzaam is om toch aandacht te geven aan een [[Bereid Intermezzo|fysiek intermezzo]] van 5 minuten.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 +
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''het interview'''.
 
<br>
 
<br>
{{Leesserie}}
+
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 +
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 +
 
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Revisión actual - 11:15 16 ene 2020


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Onderzoeken en Verdiepen

Waar je bereid bent om te sterven


In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Het interview

Duur ± 20 minuten / de hele groep - individueel

Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.

Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.


Voorbereiden
  • De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de inhoud - wat weet je meer na het lezen van het interview? - hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? - de aandacht voor privé en het vak van de persoon?, de opbouw van het interview en de stijl. De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart).
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven.
  • Kleurpotloden of stiften
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.


Het interview met de schrijver

Duur ± 30 minuten / tweetallen

De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. Vervolgens deelt de docent met de deelnemers het interview met Arnon Grunberg dat de docent heeft uitgezocht. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in hun tweetal kijken aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening hoe het in dit interview zit. Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? Per aspect formuleren de deelnemers hun gedachten. In tweetallen presenteren de leerlingen een aspect van de schrijver wat hen op dat moment het meeste tot de verbeelding spreekt. Ze geven hun eigen kijk op een aspect dat uit het interview blijkt en zoeken een vorm om dit met de anderen te delen in een heel korte presentatie.

Huiswerk

De deelnemers bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.

Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het interview.


Afsluiten

Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1 Categorie:Sjabloon