Diferencia entre revisiones de «Samenbrengen B»

 
(No se muestran 14 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 2: Línea 2:
 
{{Drieluik Bereid}}
 
{{Drieluik Bereid}}
  
<h3>Samenbrengen</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 +
<h4>'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan '''het interview'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.
 
<br>
 
<br>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan het '''interview'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.
 
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<h4>'''Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek'''</h4>
<h4>Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
+
<h5>Duur ±1 week thuis en op school / Tweetallen</h5>
 
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort
 
De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort
 
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal
 
interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal
Línea 14: Línea 19:
 
deelnemer de vragen.
 
deelnemer de vragen.
 
<br>
 
<br>
<h4>Extra bij interview met romankarakter (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
+
<br>
 +
<h4>'''Extra bij interview met romankarakter'''</h4>
 +
<h5>Duur ±1 week thuis en op school / Tweetallen of individueel</h5>
 
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
 
Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
+
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klassikaal verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
 
<br>
 
<br>
<h4>Interview met je eigen hoofdpersoon (Duur ±30 Minuten)</h4>
+
<h4>'''Interview met je eigen hoofdpersoon'''</h4>
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werrden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als
+
<h5>Duur ± 30 Minuten / Tweetallen of individueel</h5>
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:<br>
+
De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als
I. In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover ze geschreven hebben. De teamgenoot bevraagd als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.<br>
+
reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:<br>
II. Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal, de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2 en omgekeerd. Degene die de reporter is interviewt degene die zich inleeft in het verhaal van degene die hem interviewt. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in. Ze geven antwoord zoals ze zich het karakter uit de ervaring kunnen voorstellen.
+
# In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover zij/hij geschreven heeft. De teamgenoot bevraagt als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.<br>
 +
# Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal, de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2 en omgekeerd. Degene die de reporter is interviewt degene die zich inleeft in het verhaal van degene die hem interviewt. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in. Ze geven antwoord zoals ze zich het karakter uit de ervaring kunnen voorstellen.
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
<h5>Voorbereiden</h5>
 
 
* Blaadjes om de interviews op te schrijven, het kan ook zijn dat ze het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen afhankelijk van de prioriteiten die zij/hij wil leggen.
 
* Blaadjes om de interviews op te schrijven, het kan ook zijn dat ze het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen afhankelijk van de prioriteiten die zij/hij wil leggen.
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk</h5>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
* De docent vraagt de deelnemers het interview dat ze hebben gedaan thuis uit te werken en vorm te geven. Het kan zijn dat de docent aangeeft dat ze het vormgeven als het interview dat ze eerder mee hebben gebracht. Dit wordt de invulling van de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad.
 
* De docent vraagt de deelnemers het interview dat ze hebben gedaan thuis uit te werken en vorm te geven. Het kan zijn dat de docent aangeeft dat ze het vormgeven als het interview dat ze eerder mee hebben gebracht. Dit wordt de invulling van de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad.
<br>
+
 
<h4>Fictie (Duur ±1 week thuis en op school)</h4>
+
    </div>
Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens als het ware aan de eerdere eigen ervaring toegevoegd. Vanuit deze positie schrijven de deelnemers nu een nieuw verhaal. De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een
+
</div>
midden (handeling en interactie) en een eindzin.<br>
+
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
De schrijftips van Arnon Grunberg kunnen hierbij een houvast bieden. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen.
+
 
<br>
+
[[Categorie:Sjabloon]]
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Kladblaadjes.
 
* Adviseer iedere deelnemer een zwarte pen en kleuren mee te brengen.
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun verhaal neerzetten. Als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 
<br>
 
<br>
 

Revisión actual - 10:16 16 ene 2020


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Samenbrengen

Waar je bereid bent om te sterven

De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek

Duur ±1 week thuis en op school / Tweetallen

De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interview vragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de deelnemer de vragen.

Extra bij interview met romankarakter

Duur ±1 week thuis en op school / Tweetallen of individueel

Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klassikaal verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.


Interview met je eigen hoofdpersoon

Duur ± 30 Minuten / Tweetallen of individueel

De deelnemers gaan uit van de eigen ervaring waarmee deze les is gestart. De ervaring over een keer dat ze verrast werden door hun eigen lichaam of dat ze betrokken waren bij een situatie waarin iemand anders werd verrast door zijn/haar lichaam. Ze stellen zich op als reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit het verhaal. De deelnemers werken in tweetallen. De docent kan kiezen voor een van twee varianten voor de opdracht van het interview:

  1. In het interview blijft de deelnemer zijn/haar eigen hoofdpersoon waarover zij/hij geschreven heeft. De teamgenoot bevraagt als reporter zijn teamgenoot over de ervaring waar die teamgenoot zelf bij betrokken is geweest.
  2. Bij het interview wisselen de teamgenoten van verhaal, de ervaring van teamgenoot 1 wordt het verhaal van teamgenoot 2 en omgekeerd. Degene die de reporter is interviewt degene die zich inleeft in het verhaal van degene die hem interviewt. De antwoorden worden zo meer fictie. Het perspectief verandert. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in. Ze geven antwoord zoals ze zich het karakter uit de ervaring kunnen voorstellen.


Voorbereiden
  • Blaadjes om de interviews op te schrijven, het kan ook zijn dat ze het interview opnemen en later uitwerken. De docent kan dit bepalen afhankelijk van de prioriteiten die zij/hij wil leggen.


Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers het interview dat ze hebben gedaan thuis uit te werken en vorm te geven. Het kan zijn dat de docent aangeeft dat ze het vormgeven als het interview dat ze eerder mee hebben gebracht. Dit wordt de invulling van de rechterzijde van het drieluik-antwoordblad.


Categorie:Sjabloon