Diferencia entre revisiones de «Pubers KV»

 
(No se muestran 3 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Pubers}}
 
{{Drieluik Pubers}}
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-3 columns">
 +
{{Wit}}
 +
</div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4>
 
<br>
 
<br>
 
In de les Pubers is de keuze gemaakt om naast de tekst ''de Mensheid Zij Geprezen'' of ''Troost van de Slapstick'' aandacht te besteden aan '''het essay / betoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
 
In de les Pubers is de keuze gemaakt om naast de tekst ''de Mensheid Zij Geprezen'' of ''Troost van de Slapstick'' aandacht te besteden aan '''het essay / betoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Essay Voorbereiden (Duur afhankelijk van de keuze in film of documentaire ± 3 uur in de klas of thuis)</h4>
+
<h4>'''Essay Voorbereiden 1 '''</h4>
 +
<h5>Duur afhankelijk van de keuze in film of documentaire ± 3 uur in de klas of thuis / Hele groep</h5>  
 
De docent introduceert de deelnemers twee documentaires over mensen in andere culturen en hoe die omgaan met gezondheid of natuur of samenleving.
 
De docent introduceert de deelnemers twee documentaires over mensen in andere culturen en hoe die omgaan met gezondheid of natuur of samenleving.
 
Suggesties: The story of the weeping camel (2003), The horse boy (2009)<br>
 
Suggesties: The story of the weeping camel (2003), The horse boy (2009)<br>
Van iedere documentaire maken ze een kort gedachtenlijstje (15 minuten) met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay. En een voorstel voor een invalshoek.
+
Van iedere documentaire maken ze een kort gedachtenlijstje (15 minuten) met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. En een voorstel voor een invalshoek.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Essay Voorbereiden (Duur afhankelijk van de keuze in film of documentaire ± 3 uur in de klas of thuis)</h4>
+
<h4>'''Essay Voorbereiden 2 '''</h4>
Het kan ook korter en gebaseerd worden op bijvoorbeeld de keuzen van een populaire voetballer die hij moet afwegen bij een clubtransfer. Of een bepalende keuze op een bepaald moment van een andere publieke figuur die past bij de deelnemers. Het is handig om dit met publieke personen te doen zodat er voldoende bronnen zijn.
+
<h5>Duur afhankelijk van de keuze in film of documentaire ± 3 uur in de klas of thuis / Hele groep</h5>  
 +
Het kan ook korter en gebaseerd worden op bijvoorbeeld de keuzen van een populaire voetballer die hij moet afwegen bij een clubtransfer. Of een bepalende keuze op een bepaald moment van een andere publieke figuur die past bij de deelnemers. Het is handig om dit met publieke personen te doen zodat er voldoende bronnen zijn. Van ieder fragment maken ze een kort gedachtenlijstje (15 minuten) met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. En een voorstel voor een invalshoek.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk</h5>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
* De docent vraagt de deelnemers om een essay of betoog te schrijven.
+
<h5>Duur ± een week thuis</h5>
 +
* De docent vraagt de deelnemers om een essay van Arnon Grunberg te kiezen, goed te lezen en te bekijken hoe het is opgebouwd aan de hand van een de informatie ze hebben gekregen over een essay of betoog schrijven. Aan welke voorwaarden moet de opbouw voldoen. Wat zijn kneepjes die kunnen worden toegepast om het helder te formuleren.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de bekeken documentaires of reportage fragmenten.  
 
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de bekeken documentaires of reportage fragmenten.  
 
* Kaartjes om een gedichtenlijstje en zinnen op te schrijven.
 
* Kaartjes om een gedichtenlijstje en zinnen op te schrijven.
Línea 25: Línea 37:
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''het essay of betoog'''.
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''het essay of betoog'''.
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Revisión actual - 23:04 17 dic 2019


naar les pubersnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Pubers 1.1.jpeg

Onderzoeken en Verdiepen

Waar je depressieve pubers probeert te genezen


In de les Pubers is de keuze gemaakt om naast de tekst de Mensheid Zij Geprezen of Troost van de Slapstick aandacht te besteden aan het essay / betoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Essay Voorbereiden 1

Duur afhankelijk van de keuze in film of documentaire ± 3 uur in de klas of thuis / Hele groep

De docent introduceert de deelnemers twee documentaires over mensen in andere culturen en hoe die omgaan met gezondheid of natuur of samenleving. Suggesties: The story of the weeping camel (2003), The horse boy (2009)
Van iedere documentaire maken ze een kort gedachtenlijstje (15 minuten) met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. En een voorstel voor een invalshoek.

Essay Voorbereiden 2

Duur afhankelijk van de keuze in film of documentaire ± 3 uur in de klas of thuis / Hele groep

Het kan ook korter en gebaseerd worden op bijvoorbeeld de keuzen van een populaire voetballer die hij moet afwegen bij een clubtransfer. Of een bepalende keuze op een bepaald moment van een andere publieke figuur die past bij de deelnemers. Het is handig om dit met publieke personen te doen zodat er voldoende bronnen zijn. Van ieder fragment maken ze een kort gedachtenlijstje (15 minuten) met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. En een voorstel voor een invalshoek.

Huiswerk
Duur ± een week thuis
  • De docent vraagt de deelnemers om een essay van Arnon Grunberg te kiezen, goed te lezen en te bekijken hoe het is opgebouwd aan de hand van een de informatie ze hebben gekregen over een essay of betoog schrijven. Aan welke voorwaarden moet de opbouw voldoen. Wat zijn kneepjes die kunnen worden toegepast om het helder te formuleren.


Voorbereiden
  • De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de bekeken documentaires of reportage fragmenten.
  • Kaartjes om een gedichtenlijstje en zinnen op te schrijven.
  • Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het essay of betoog.


Afsluiten

Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.