Diferencia entre revisiones de «Koffer KV»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Koffer}} <h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3> <br> In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' a...')
 
 
(No se muestran 3 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Koffer}}
 
{{Drieluik Koffer}}
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-3 columns">
 +
{{Wit}}
 +
</div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel ''Liefde is Business'' aandacht te besteden aan '''het gedicht'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Dialogen opvangen (Duur 1 uur in de klas of thuis)</h4>
+
<h4>'''Elfjes schrijven'''</h4>
De dialogen die de deelnemers hebben opgenomen kunnen de deelnemers via een koptelefoon afluisteren. De docent vraagt de deelnemers uit de dialogen die ze op hebben genomen een verhaal op te bouwen. Dit verhaal is niet lang maar de uitgesproken zinnen samengevat in een bepaalde volgorde samen vertellen een verhaal. Wat kun je doen met het geluidsmateriaal?<br>
+
<h5>Duur < 1 uur in de klas / Individueel - tweetallen</h5>  
Als de deelnemers klaar zijn kan de compilatie van geluidsfragmenten ook weer met een zekere opbouw aangeboden worden aan een lokaal radiostation of via het internet als podcast worden aangeboden.
+
De docent begeleidt de deelnemers bij het schrijven van een elfje. Hij legt uit hoe het schrijven van een elfje in zijn werk gaat. Daarna gaat iedereen in tweetallen aan de slag en begeleiden ze elkaar bij het schrijven van een elfje. De teams gaan bespreken hoe ze hun elfje kunnen presenteren. Ze kunnen gebruik maken van body drums en lichaamsgeluiden om het ritme vorm te geven. Daarna worden de elfjes
 +
gepresenteerd. de docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap muzieknummer. Vanuit de elfen en/ of de rap kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers.
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk</h5>
+
Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende [http://rijmschema’s http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmschemas.php]. Er is veel ruimte voor muzikaliteit en ritme van zinnen, teksten.
De docent vraagt de deelnemers een week tijd te nemen om goed te luisteren naar gesprekken in hun omgeving. Sommige gesprekken kunnen ze opnemen. Vergeet niet toestemming te vragen aan de mensen die opgenomen gaan worden.  
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4> De dialoog (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<h5>'''Extra'''</h5>
De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen. Drie varianten:<br>
+
<h5>Duur ± 30 minuten / Hele groep</h5>
<h5>Willekeurige dialoog</h5>
+
De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte gedichten. Dit kan in spelvorm, bijvoorbeeld, de docent kiest verschillende gedichten gebaseerd op verschillende rijmschema's, vervolgens deelt de groep zich op in kleine groepen en iedere groep krijgt een dichtschema en een woord waar ze ter plekke mee aan de slag gaan. Ze gaan met elkaar dichten. Aan het einde sluiten de deelnemers af door hun gedicht met de groep voor te dragen.
De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt. Wat hen opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe het gebruikt kan worden in een tekst. De docent kan er voor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal. Of het direct in het tweetal te bespreken. Ze schrijven samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door tijd aan te geven van iedere kleine stap middels een geluid.
 
<h5>Literaire dialoog</h5>
 
''Een meegebrachte dialoog'' - De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar delen. Aan de hand van door de docent voorbereide kennis over het gebruik van dialoof in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.<br>
 
''Drie gekozen dialogen'' - De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerk opdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Waar de docent kan aansluiten geeft zij/hij achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire tekst of een andere tekst.  
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
''Variant 1'' - De docent maakt samen met de deelnemers een whats-app groep. Er wordt een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht post. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfect maar om flow en plezier. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord als inspiratie, startpunt.<br>
 +
''Variant 2'' - De docent maakt samen met de deelnemers een chats-app groep. Voor een afgesproken periode wordt in deze groep samengewerkt aan het maken van een verhaal in dichtvorm. De eerst twee zinnen volgens rijmschema (ab) maakt deelnemer 1. Daarna maakt deelnemer 2 twee zinnen volgens rijmschema (ba). Zo gaat het door tot dat iedereen aan de beurt is gekomen. Telkens twee deelnemers maken een strofe (abba). De docent eindigt met twee laatste zinnen.<br>
 +
Rijmschema kan zijn ababab - cdcdcd - efefef en zo door afhankelijk van het aantal leerlingen. Het gedicht kan besluiten met bijvoorbeeld aa.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen.
 
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
 
* Kleurpotloden of stiften
 
* Kleurpotloden of stiften
 
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over ''' de dialoog'''.
+
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''gedichten'''.
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Revisión actual - 01:22 18 dic 2019


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Koffer 1.1.jpeg

Onderzoeken en Verdiepen

Waar je volledige bezit in een kleine koffer past


In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan het gedicht. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Elfjes schrijven

Duur < 1 uur in de klas / Individueel - tweetallen

De docent begeleidt de deelnemers bij het schrijven van een elfje. Hij legt uit hoe het schrijven van een elfje in zijn werk gaat. Daarna gaat iedereen in tweetallen aan de slag en begeleiden ze elkaar bij het schrijven van een elfje. De teams gaan bespreken hoe ze hun elfje kunnen presenteren. Ze kunnen gebruik maken van body drums en lichaamsgeluiden om het ritme vorm te geven. Daarna worden de elfjes gepresenteerd. de docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap muzieknummer. Vanuit de elfen en/ of de rap kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers.
Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmschemas.php. Er is veel ruimte voor muzikaliteit en ritme van zinnen, teksten.

Extra
Duur ± 30 minuten / Hele groep

De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte gedichten. Dit kan in spelvorm, bijvoorbeeld, de docent kiest verschillende gedichten gebaseerd op verschillende rijmschema's, vervolgens deelt de groep zich op in kleine groepen en iedere groep krijgt een dichtschema en een woord waar ze ter plekke mee aan de slag gaan. Ze gaan met elkaar dichten. Aan het einde sluiten de deelnemers af door hun gedicht met de groep voor te dragen.

Huiswerk

Variant 1 - De docent maakt samen met de deelnemers een whats-app groep. Er wordt een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht post. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfect maar om flow en plezier. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord als inspiratie, startpunt.
Variant 2 - De docent maakt samen met de deelnemers een chats-app groep. Voor een afgesproken periode wordt in deze groep samengewerkt aan het maken van een verhaal in dichtvorm. De eerst twee zinnen volgens rijmschema (ab) maakt deelnemer 1. Daarna maakt deelnemer 2 twee zinnen volgens rijmschema (ba). Zo gaat het door tot dat iedereen aan de beurt is gekomen. Telkens twee deelnemers maken een strofe (abba). De docent eindigt met twee laatste zinnen.
Rijmschema kan zijn ababab - cdcdcd - efefef en zo door afhankelijk van het aantal leerlingen. Het gedicht kan besluiten met bijvoorbeeld aa.

Voorbereiden
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven.
  • Kleurpotloden of stiften
  • Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over gedichten.


Afsluiten

Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.