Diferencia entre revisiones de «Verdiepen BV»
(No se muestran 8 ediciones intermedias del mismo usuario) | |||
Línea 2: | Línea 2: | ||
{{Beter Verwoorden}} | {{Beter Verwoorden}} | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small- | + | <div class="small-6 large-offset-2 columns"> |
− | + | <h3>'''Verdiepen'''</h3> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | <h3>Verdiepen</h3> | ||
− | <h4>Dichten en muziek</h4> | + | <h4>'''Dichten en muziek'''</h4> |
− | Muziek wordt ingezet als ondersteuning van verschillende activiteiten, elk met een ander effect. | + | Muziek wordt ingezet als ondersteuning van verschillende activiteiten, elk met een ander effect.Muziek kan bijvoorbeeld concentratie vergroten, energie beïnvloeden en ontspanning bevorderen. |
+ | <br> | ||
<br> | <br> | ||
+ | Bij het schrijven is de muziek een ondersteuning voor de flow, het ondersteunen van het ritmisch gevoel en tonaliteit van woorden. Bij het presenteren van teksten speelt muziek een rol om de deelnemer op te zwepen en aan te moedigen. Bijvoorbeeld de les waarin gedichtjes van elf woorden (elfjes) gemaakt zijn. Deze worden gepresenteerd door in het team de taken te verdelen: nummer 1 presenteert zijn gedichtje en nummer 2 verzorgt de muzikale begeleiding. | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Belang van muziek en dichten</h5> | + | <br> |
+ | <h5>'''Belang van muziek en dichten'''</h5> | ||
Muziek ondersteunt het ritme van taal. Ritme is van belang bij woordkeuze en zinsbouw.<br> | Muziek ondersteunt het ritme van taal. Ritme is van belang bij woordkeuze en zinsbouw.<br> | ||
Door taal te ondersteunen met muziek/ritme voel en hoor je waar je zinnen soepel lopen of haperen. Daarnaast spreekt muziek een ander verwerkingsniveau aan waardoor je je belevenis rijker ervaart en net even intenser kunt weergeven. | Door taal te ondersteunen met muziek/ritme voel en hoor je waar je zinnen soepel lopen of haperen. Daarnaast spreekt muziek een ander verwerkingsniveau aan waardoor je je belevenis rijker ervaart en net even intenser kunt weergeven. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Toneel</h4> | + | <h4>'''Toneel'''</h4> |
Toneel wordt ingezet om de leerlingen te laten oefenen met gesproken taal en gedrag. Ze worden zich bewust van stem, ritme, lichaamstaal/beweging en timing. Ze hebben concentratie nodig, gebruiken hun lichaam en hun stem. Het gaat ook over vertrouwen, plezier, lef en samenwerken. ‘Ik heb een idee, jij hebt een idee: hoe komen we dan tot iets samen?’ Daar heb je dan weer taal voor nodig. | Toneel wordt ingezet om de leerlingen te laten oefenen met gesproken taal en gedrag. Ze worden zich bewust van stem, ritme, lichaamstaal/beweging en timing. Ze hebben concentratie nodig, gebruiken hun lichaam en hun stem. Het gaat ook over vertrouwen, plezier, lef en samenwerken. ‘Ik heb een idee, jij hebt een idee: hoe komen we dan tot iets samen?’ Daar heb je dan weer taal voor nodig. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Belang van toneel</h5> | + | <h5>'''Belang van toneel'''</h5> |
Toneel zorgt ervoor dat je je verbeelding traint die groter is dan waar je op dat moment bent. Je stelt jezelf iets voor wat er niet is. Het vergroot het denken over jezelf, omdat je de vrijheid krijgt om te fantaseren. Je leeft je in in je rol en je leeft je in in je publiek. Je wordt uitgedaagd om al je communicatiekanalen open te zetten. Toneel leert je geordend denken: voor het maken van een scène heb je een begin, een midden en een einde nodig. Een andere vorm van toneel is improvisatie: je gaat op in de verbeelding, je ziet het voor je en dan kan het verhaal een eigen loop nemen. Hierbij heb je een verhoogde concentratie nodig en valt iedereen samen met zijn rol. Als dit gebeurt verloopt de timing van de improvisatie natuurlijk en wordt de scène niet te lang. | Toneel zorgt ervoor dat je je verbeelding traint die groter is dan waar je op dat moment bent. Je stelt jezelf iets voor wat er niet is. Het vergroot het denken over jezelf, omdat je de vrijheid krijgt om te fantaseren. Je leeft je in in je rol en je leeft je in in je publiek. Je wordt uitgedaagd om al je communicatiekanalen open te zetten. Toneel leert je geordend denken: voor het maken van een scène heb je een begin, een midden en een einde nodig. Een andere vorm van toneel is improvisatie: je gaat op in de verbeelding, je ziet het voor je en dan kan het verhaal een eigen loop nemen. Hierbij heb je een verhoogde concentratie nodig en valt iedereen samen met zijn rol. Als dit gebeurt verloopt de timing van de improvisatie natuurlijk en wordt de scène niet te lang. | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Revisión actual - 19:58 2 feb 2020
Verdiepen
Dichten en muziek
Muziek wordt ingezet als ondersteuning van verschillende activiteiten, elk met een ander effect.Muziek kan bijvoorbeeld concentratie vergroten, energie beïnvloeden en ontspanning bevorderen.
Bij het schrijven is de muziek een ondersteuning voor de flow, het ondersteunen van het ritmisch gevoel en tonaliteit van woorden. Bij het presenteren van teksten speelt muziek een rol om de deelnemer op te zwepen en aan te moedigen. Bijvoorbeeld de les waarin gedichtjes van elf woorden (elfjes) gemaakt zijn. Deze worden gepresenteerd door in het team de taken te verdelen: nummer 1 presenteert zijn gedichtje en nummer 2 verzorgt de muzikale begeleiding.
Belang van muziek en dichten
Muziek ondersteunt het ritme van taal. Ritme is van belang bij woordkeuze en zinsbouw.
Door taal te ondersteunen met muziek/ritme voel en hoor je waar je zinnen soepel lopen of haperen. Daarnaast spreekt muziek een ander verwerkingsniveau aan waardoor je je belevenis rijker ervaart en net even intenser kunt weergeven.
Toneel
Toneel wordt ingezet om de leerlingen te laten oefenen met gesproken taal en gedrag. Ze worden zich bewust van stem, ritme, lichaamstaal/beweging en timing. Ze hebben concentratie nodig, gebruiken hun lichaam en hun stem. Het gaat ook over vertrouwen, plezier, lef en samenwerken. ‘Ik heb een idee, jij hebt een idee: hoe komen we dan tot iets samen?’ Daar heb je dan weer taal voor nodig.
Belang van toneel
Toneel zorgt ervoor dat je je verbeelding traint die groter is dan waar je op dat moment bent. Je stelt jezelf iets voor wat er niet is. Het vergroot het denken over jezelf, omdat je de vrijheid krijgt om te fantaseren. Je leeft je in in je rol en je leeft je in in je publiek. Je wordt uitgedaagd om al je communicatiekanalen open te zetten. Toneel leert je geordend denken: voor het maken van een scène heb je een begin, een midden en een einde nodig. Een andere vorm van toneel is improvisatie: je gaat op in de verbeelding, je ziet het voor je en dan kan het verhaal een eigen loop nemen. Hierbij heb je een verhoogde concentratie nodig en valt iedereen samen met zijn rol. Als dit gebeurt verloopt de timing van de improvisatie natuurlijk en wordt de scène niet te lang.