Diferencia entre revisiones de «Presenteren»

 
(No se muestran 6 ediciones intermedias del mismo usuario)
Línea 1: Línea 1:
 +
{{Kopweg}}
 
{{9xG}}
 
{{9xG}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
Línea 11: Línea 12:
 
Er zijn twee soorten presentaties. De presentaties tussendoor zijn belangrijk om alle deelnemers in de gelegenheid te stellen om toe oefenen met presenteren zonder dat dat persé zo voelt en verschillen in kennis die bij de deelnemers uit te wisselen.<br>
 
Er zijn twee soorten presentaties. De presentaties tussendoor zijn belangrijk om alle deelnemers in de gelegenheid te stellen om toe oefenen met presenteren zonder dat dat persé zo voelt en verschillen in kennis die bij de deelnemers uit te wisselen.<br>
 
Aan het einde van een lessencyclus of als de docent dat nodig vindt, wordt er een eindpresentatie georganiseerd. De deelnemers krijgen zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid voor de organisatie en hun eigen optreden. De tussentijdse presentaties zijn belangrijk op zich maar tevens een voorbereiding voor de slotpresentatie.
 
Aan het einde van een lessencyclus of als de docent dat nodig vindt, wordt er een eindpresentatie georganiseerd. De deelnemers krijgen zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid voor de organisatie en hun eigen optreden. De tussentijdse presentaties zijn belangrijk op zich maar tevens een voorbereiding voor de slotpresentatie.
 +
<br>
 +
<br>
  
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
Línea 18: Línea 21:
 
         </div>
 
         </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Presenteren als afsluiting'''</h4>
 
<h4>'''Presenteren als afsluiting'''</h4>
Línea 25: Línea 30:
 
</div>
 
</div>
  
 
+
Verschillende opties om het werk van de leerlingen te delen met een groter publiek zijn denkbaar. Een aantal suggesties:
 
+
Expositie van de drieluiken organiseren. Kan in de school maar ook lokaal op een stadhuis, in een bibliotheek etc. (Duur - tijd in overleg)
 +
Drieluikmap: De drieluik-antwoordbladen worden gedurende de periode van de lessen bewaard in een map. Iedere deelnemer heeft zijn eigen map. Aan het einde van alle lessen/bijeenkomsten is dit een presentatiemap van de deelnemer. (Duur ± 10 tot 30 minuten of langer)
 +
Maken van een boekje vorm afhankelijk van de keuze voor de nadruk van het boekje. Misschien alleen de Eigen Ervaringen met hun illustratie. (Duur ± 10 tot 30 minuten of langer)
 +
Een foto maken van alle antwoordbladen voor een digitale presentatie.
 +
Digitale presentatievorm kiezen voor een interview met de schrijver, eventueel via Skype etc.
 +
Details voor afwerken
 +
Toevoegen aan de gekozen presentatievorm: omslag(optioneel) - titel - titelblad - inhoudsopgave.
 +
Op het titelblad staat: Naam deelnemer, schoolinformatie en datum van de periode waarin eraan gewerkt is en een titel die iedere deelnemer zelf aan zijn verzameld werk geeft.
 +
Er is een boekje per deelnemer maar er zijn ook mogelijk boekjes met een gekozen verhaal van iedere deelnemer, of meer verhalen per deelnemer, een verzamelbundel van de groep. Hierbij is er een auteurslijst, een naam voor het verzamelde werk, de datum en plek van tot standkoming van de bundel.
  
 
         </div>
 
         </div>
 
</div>
 
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Les= {{BASEPAGENAME}}|Serie=|Component={{BASEPAGENAME}}}}

Revisión actual - 22:01 16 dic 2019

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9 x Grunberg leskeuze.jpeg

Presenteren


Er zijn twee soorten presentaties. De presentaties tussendoor zijn belangrijk om alle deelnemers in de gelegenheid te stellen om toe oefenen met presenteren zonder dat dat persé zo voelt en verschillen in kennis die bij de deelnemers uit te wisselen.
Aan het einde van een lessencyclus of als de docent dat nodig vindt, wordt er een eindpresentatie georganiseerd. De deelnemers krijgen zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid voor de organisatie en hun eigen optreden. De tussentijdse presentaties zijn belangrijk op zich maar tevens een voorbereiding voor de slotpresentatie.

Presenteren tussendoor


Duur is afhankelijk van gekozen omvang

De deelnemers presenteren met regelmaat tussentijdse resultaten; Wat hebben ze tot nu toe waargenomen? Hoe denken ze op dat moment over het onderwerp? ... Dit kan klein en groot zijn. Belangrijk is het presenteren zelf, de ruimte die ze leren innemen en het nadenken over hoe kennis en ervaring van de deelnemers kan worden gedeeld met de andere leden van de groep. Door het met regelmaat te doen wordt het een gewoonte en neemt de spanning voor de deelnemers af. De activiteiten bij het onderzoekend verdiepen voorzien de deelnemers van de ingrediënten voor de presentaties.

Zelf informatie zoeken en delen

Thuis aantal uren inplannen - presentatie in de klas één lesuur / Hele groep

Afhankelijk van het niveau van de deelnemers kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de deelnemers. De docent kan indien nodig de deelnemers oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de deelnemers hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over het interview op dat moment in die groep.

Voorbereiden
  • De docent kiest of de deelnemers worden opgedeeld in teams of dat de opdracht individueel wordt uitgevoerd.
  • De docent bepaalt de lengte van de presentatie, afhankelijk van de beschikbare tijd.
  • De docent kijkt of een Q & A zinnig is of een andere vorm van uitwisselen na de presentatie over de inhoud.
  • De docent zelf kan de presentaties indien nodig beoordelen en feedback geven maar het kan ook een groepsproces zijn waarbij via een digitaal formulier alle luisteraars feedback kunnen geven. Eventueel via een surveymonkey gegenereerde quiz of via een andere app. De inhoud van de quiz kan de docent zelf samenstellen of in overleg met de deelnemers.
  • De deelnemers maken een keuze uit de verschillende digitale presentatie tools en laten hun keuze aan de docent weten.
  • De docent kan ook een speciale digitale plek inrichten waar de deelnemers hun presentaties kunnen klaarzetten.



Presenteren als afsluiting


Duur is afhankelijk van gekozen omvang

Het werk van de deelnemers dat ze in een voorgaande periode hebben gemaakt staat in de schijnwerpers.
De deelnemers worden aangemoedigd door de docent om gezamenlijk de presentatie vorm te geven. Iedereen krijgt een rol. De docent kan verschillende teams samenstellen die allen een specifiek gedeelte van de presentatie op zich nemen. Of de docent kan verschillende werkzaamheden vaststellen in overleg met de deelnemers en vragen wie welke taak op zich wil nemen en op die manier teams samenstellen.

Wat zijn de zaken die extra geregeld dienen te worden voor de slotpresentatie?
  • Waar kan het zich afspelen? De plaats.
  • Wie worden uitgenodigd?
  • Hoe wordt de ruimte ingericht?
  • Hoe geven we het programma vorm?
  • Wat voor een soort presentatie is het? Komt er bijvoorbeeld een schrijver bij? Zo ja welke rol neemt zij/hij in? Is het belangrijk ook aandacht te besteden aan het werk van de gast? Wie maakt deze presentatie?
  • Is er een presentator en/of interviewer? Wie houdt de introductie?
  • Interview format vaststellen. Bijvoorbeeld: gebruik maken van eerder in de les geformuleerde vragen?
  • Afsluiting?
  • Wat nog meer nodig blijkt ...


Verschillende opties om het werk van de leerlingen te delen met een groter publiek zijn denkbaar. Een aantal suggesties: Expositie van de drieluiken organiseren. Kan in de school maar ook lokaal op een stadhuis, in een bibliotheek etc. (Duur - tijd in overleg) Drieluikmap: De drieluik-antwoordbladen worden gedurende de periode van de lessen bewaard in een map. Iedere deelnemer heeft zijn eigen map. Aan het einde van alle lessen/bijeenkomsten is dit een presentatiemap van de deelnemer. (Duur ± 10 tot 30 minuten of langer) Maken van een boekje vorm afhankelijk van de keuze voor de nadruk van het boekje. Misschien alleen de Eigen Ervaringen met hun illustratie. (Duur ± 10 tot 30 minuten of langer) Een foto maken van alle antwoordbladen voor een digitale presentatie. Digitale presentatievorm kiezen voor een interview met de schrijver, eventueel via Skype etc. Details voor afwerken Toevoegen aan de gekozen presentatievorm: omslag(optioneel) - titel - titelblad - inhoudsopgave. Op het titelblad staat: Naam deelnemer, schoolinformatie en datum van de periode waarin eraan gewerkt is en een titel die iedere deelnemer zelf aan zijn verzameld werk geeft. Er is een boekje per deelnemer maar er zijn ook mogelijk boekjes met een gekozen verhaal van iedere deelnemer, of meer verhalen per deelnemer, een verzamelbundel van de groep. Hierbij is er een auteurslijst, een naam voor het verzamelde werk, de datum en plek van tot standkoming van de bundel.