Diferencia entre revisiones de «Tangaslip O»
(No se muestran 7 ediciones intermedias del mismo usuario) | |||
Línea 3: | Línea 3: | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small-2 | + | <div class="small-6 large-offset-2 columns"> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<h3>'''Opmaat'''</h3> | <h3>'''Opmaat'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar je '' | + | <h4>'''Les - Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4> |
+ | |||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | <h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4> | <h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4> | ||
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
'''''Gericht luisteren en observeren I'''''<br> | '''''Gericht luisteren en observeren I'''''<br> | ||
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in | Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in | ||
Línea 33: | Línea 37: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''De dynamiek beïnvloedt: bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid, |
puzzelend denken.'' | puzzelend denken.'' | ||
− | < | + | </div> |
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
− | < | + | <h5>'''Alternatief Energieke Dynamiek'''</h5> |
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
Línea 53: | Línea 58: | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4> | <h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4> | ||
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br> | '''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br> | ||
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een | De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een | ||
Línea 70: | Línea 78: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, |
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.'' | luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.'' | ||
− | < | + | </div> |
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
− | < | + | <h5>'''Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h5> |
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
Línea 87: | Línea 96: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn |
− | van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en | + | van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.'' |
− | isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun | ||
− | stem erbij gebruiken.'' | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | <br> | ||
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik. | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik. | ||
<br> | <br> | ||
Línea 98: | Línea 106: | ||
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]] | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4]] | ||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Revisión actual - 17:16 13 jun 2020
Opmaat
Les - Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
Energieke Dynamiek
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Gericht luisteren en observeren I
Stap 1: De docent deelt de groep in twee. De ene helft gaat luisteren naar geluiden in
de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. De instructie voor
degenen die luisteren is dat ze met hun arm aangeven uit welke richting het geluid
komt dat ze horen. Dit doen ze twee minuten en de laatste minuut met de ogen dicht.
De instructie voor degenen die observeren is dat ze kijken naar de anderen. Daarna
vraagt de docent wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observeerders hebben
kunnen zien. Vervolgens draaien de rollen om.
Mocht er meer tijd beschikbaar zijn en ruimte: herhaal deze oefening dan buiten.
Stap 2: (als er meer tijd voorhanden is) geef alle deelnemers de instructie zich terug
te trekken op een plek naar keuze buiten of binnen waar ze gaan registreren wat ze
horen. De registratie kan zijn met woorden, tekens, beeld etc. Hoe je maar wilt.
Nabespreken.
De dynamiek beïnvloedt: bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust, hertalen van geluid,
puzzelend denken.
Alternatief Energieke Dynamiek
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Spinal Flush
Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een
leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf
de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer
een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt zij met zijn handen
langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen.
Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer doen.
Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.
Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 40 minuten / de hele groep
Gericht luisteren en observeren II
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een
wandeling van 15 minuten.
De nummers 2 hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling.
De nummers 1 houden hun partner licht vast, ondersteunen hen wel indien nodig, bij
de arm Bepaal in je tweetal welke kant het beste aanvoelt. Dit kan nummer 1 doen
door even naast nummer 2 te gaan staan eerst links, dan rechts en te vragen welke
kant beter voelt. Dit kan nummer 1 herhalen zodat nummer 2 de tijd krijgt om het te
ervaren en te kiezen.
Nu gaat nummer 1 nummer 2 leiden langs geluiden om hen heen. Je spreekt niet met
elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven
met: zoom in, en als je wilt dat het luisteren breder wordt, zoom out. Maar niets
zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. Daarna draaien de rollen om.
De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie,
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.
Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep
De ballon
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het
lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een
deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond
en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep
uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de
deelnemers weer op de grond liggen.
De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn
van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4
Categorie:Sjabloon