|
|
(No se muestran 10 ediciones intermedias del mismo usuario) |
Línea 1: |
Línea 1: |
− | <h4>'''Zorgvuldige structuur en thema’s'''</h4> | + | <h4>'''Is er ook literatuur voor mij? Heeft het mijn leven te maken?'''</h4> |
| Deze les komt uit de lessenserie 9 x Grunberg en biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs | | Deze les komt uit de lessenserie 9 x Grunberg en biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs |
| te geven door de eigen ervaring en creativiteit van de deelnemer een hoofdrol te geven.<br> | | te geven door de eigen ervaring en creativiteit van de deelnemer een hoofdrol te geven.<br> |
Línea 9: |
Línea 9: |
| <br> | | <br> |
| <br> | | <br> |
− | <h4>'''De structuur lessenserie 9 x Grunberg'''</h4>
| |
− | De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:
| |
− | {{Werkstructuur nieuw}}
| |
− | <br>
| |
− | <br>
| |
− | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
| |
− | <h4>De stappen van de werkstructuur ''Laat Je Zien''</h4>
| |
− | <div class="mw-collapsible-content">
| |
− | '''Voorbereiden'''<br>
| |
− | • Positionering/ruimte indeling; <br>
| |
− | • Introductie: wat gaat er gebeuren en het thema<br>
| |
− | '''Opmaat'''<br>
| |
− | • Energieke dynamiek; <br>
| |
− | • Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
| |
− | '''Eigen ervaring'''<br>
| |
− | • Voorlezen - actief luisteren in deze lessenserie maar is optioneel;<br>
| |
− | • Vertellen;<br>
| |
− | • Lijstje maken en kiezen;<br>
| |
− | • Twee aan twee - vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen;<br>
| |
− | • Tekst in klad schrijven of opschrijven voor de deelnemer;<br>
| |
− | • Redigeren;<br>
| |
− | • Tekst in net schrijven;<br>
| |
− | '''Kennis'''<br>
| |
− | • Voorbereidende opdracht bijvoorbeeld in deze voorbeeld lessenserie - lezen;<br>
| |
− | • Vragen stellen (voorlezen van de tekst/actief luisteren);<br>
| |
− | • Ordenen;<br>
| |
− | • Verdiepen - toevoegen en overdragen van kennis;<br>
| |
− | • Tussentijds presenteren;<br>
| |
− | '''Actie - Samenbrengen / Toepassen'''<br>
| |
− | • Integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis;<br>
| |
− | '''Eigen ervaring - vervolg'''<br>
| |
− | • Beeld maken;<br>
| |
− | '''Actie - Verdiepen'''<br>
| |
− | • Toepassingen richting de praktijk uitwerken;<br>
| |
− | • Proef op de som: Toepassingen in het dagelijks leven;<br>
| |
− | '''Presenteren'''<br>
| |
− | • Uitkomst van het proces - expositie / boekje / voorstelling - optioneel;<br>
| |
− | '''Afsluiting'''<br>
| |
− | • Evalueren - Reflecteren - Nieuwe Cyclus;
| |
| | | |
| </div> | | </div> |
| </div> | | </div> |
− | <br>
| |
− | Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de onderdelen er allemaal op gericht de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de kennis die aanbod gaat komen, met welke opdrachten oude en nieuwe kennis en ervaring worden samengebracht, de toepassingsopdrachten voor de praktijk en presentatievorm die de docent toepasselijk vindt voor de deelnemers.
| |