Diferencia entre revisiones de «I Klas organisatie»

m (Texto reemplazado: «thumb» por «frameless»)
 
(No se muestran 17 ediciones intermedias de otro usuario)
Línea 1: Línea 1:
 
{{Kopweg}}
 
{{Kopweg}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-7 large-offset-2 columns">
+
<div class="small-7 large-offset-1 columns">
{{Inspiratie klein}}
+
{{Inspiratie}}
<h3>Organisatie in een groep</h3>
 
 
<br>
 
<br>
De methodologie Laat Je Zien biedt een heldere structuur waarin plaats is voor wisselende inhoud op maat van iedere deelnemer en passend bij de leerdoelen uit de methode waar de docent mee werkt. Het belang van een heldere structuur, goede afspraken en een heldere consequente evenwichtige houding van de docent draagt daaraan bij. Dat blijkt ook uit onderzoek dat vanaf 1970 door Jacob Kounin is gedaan naar het functioneren en organiseren van een groep en de bijdrage daarvan aan het leerproces van deelnemers. Op basis van zijn onderzoek komt Kounin tot vijf aspecten waar een docent aandacht aan kan besteden om zijn lessen en het lesgeven effectiever te laten zijn voor de deelnemers.<br>
+
<h3>'''Organisatie in een groep'''</h3>
 
<br>
 
<br>
Door aandacht te geven aan deze vijf aspecten kan de docent de effectiviteit van haar/zijn lesgeven verbeteren:<br>
+
De methodologie Laat Je Zien biedt een heldere structuur waarin plaats is voor wisselende inhoud op maat van iedere deelnemer en passend bij de leerdoelen uit de methode waar de docent mee werkt. Het belang van een heldere structuur, goede afspraken en een heldere consequente evenwichtige houding van de docent draagt daaraan bij. Dat blijkt ook uit onderzoek dat vanaf 1970 door Jacob Kounin is gedaan naar het functioneren en organiseren van een groep en de bijdrage daarvan aan het leerproces van deelnemers. Op basis van zijn onderzoek komt Kounin tot vijf aspecten waar een docent aandacht aan kan besteden om zijn lessen en het lesgeven effectiever te laten zijn voor de deelnemers.
# '''Aanwezig zijn als docent in het moment'''. Hiermee wordt bedoeld dat de docent een heldere en scherpe aandacht heeft voor alles wat er in de groep plaatsvindt. Het doel is om situaties voor te zijn. De docent ziet onrust aankomen en kan door een kleine bijsturing verloren aandacht van de deelnemers weer in de juiste richting plaatsten, namelijk het doen van het werk. De docent is alert aanwezig en kan zo verloren aandacht opvangen en ziet waar de bron is van onrust en speelt daar op in voordat deze onrust de sfeer in de groep bepaald.  
+
<br>
# '''Het kunnen uitvoeren van diverse taken kort op elkaar. Of zoals Kounin het noemt een twee sporen beleid.'''
+
<br>
+
Uit het artikel [http://redfame.com/journal/index.php/jets/article/view/4491/4714 A Review into Effective Classroom Management and Strategies for Student Engagement]: Teacher and Student Roles in Today‟s Classrooms (2019) van Hayley Franklin en Ingrid Harrington van de School of Education verbonden aan de University of New England in Australia komt onderstaande afbeelding met een overzicht van de rollen van docenten en deelnemers. De vijf punten van Kounin komen er ook in terug.
 
+
<br>
 
+
<br>
 
+
[[File:Overzicht van studenten en docenten rollen 2020-03-09 at 3.16.39 PM.png|frameless|center|800px]]
 
 
 
 
 
 
Een andere belangrijke vaststelling door Kounin was dat succesvol klassenmanagement eerder gekenmerkt wordt door het nemen van maatregelen om problemen te voorkomen dan door de manier waarop men reageerde op problemen wanneer deze zich stelden. Met andere woorden: het is beter te voorkomen, dan te genezen.
 
  
Daarnaast is het van belang dat de leerkracht zorgt voor zo min mogelijk storingen gedurende de les. Op deze wijze wordt de lestijd zo effectief mogelijk benut. De leerkracht moet beschikken over goede didactische vaardigheden. Er moeten duidelijke regels en afspraken gelden, waarvan de leerlingen het nut inzien. Tot slot moet het klaslokaal effectief zijn ingericht: het moet rust uitstralen, loopwegen moeten logisch en makkelijk begaanbaar zijn en er moet voldoende uitdaging zijn voor de leerlingen.
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Revisión actual - 23:23 1 oct 2022

InspiratieTaalvormingnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarInspiratie 1.jpeg


Organisatie in een groep


De methodologie Laat Je Zien biedt een heldere structuur waarin plaats is voor wisselende inhoud op maat van iedere deelnemer en passend bij de leerdoelen uit de methode waar de docent mee werkt. Het belang van een heldere structuur, goede afspraken en een heldere consequente evenwichtige houding van de docent draagt daaraan bij. Dat blijkt ook uit onderzoek dat vanaf 1970 door Jacob Kounin is gedaan naar het functioneren en organiseren van een groep en de bijdrage daarvan aan het leerproces van deelnemers. Op basis van zijn onderzoek komt Kounin tot vijf aspecten waar een docent aandacht aan kan besteden om zijn lessen en het lesgeven effectiever te laten zijn voor de deelnemers.

Uit het artikel A Review into Effective Classroom Management and Strategies for Student Engagement: Teacher and Student Roles in Today‟s Classrooms (2019) van Hayley Franklin en Ingrid Harrington van de School of Education verbonden aan de University of New England in Australia komt onderstaande afbeelding met een overzicht van de rollen van docenten en deelnemers. De vijf punten van Kounin komen er ook in terug.

Overzicht van studenten en docenten rollen 2020-03-09 at 3.16.39 PM.png