Diferencia entre revisiones de «Bereid af»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Kopweg}} {{9xG1}} <div class="row"> <div class="small-6 large-offset-2 columns"> <h3>'''Afsluiting'''</h3> <br> De afsluiting bestaat uit een aantal deelactivit...')
 
m (Texto reemplazado: «thumb» por «frameless»)
 
(No se muestran 11 ediciones intermedias de otro usuario)
Línea 6: Línea 6:
  
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 +
<h4>'''Les - Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
 +
<h4>'''Wat neem je mee?'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
 +
De deelnemers zitten in een kring en de docent stelt de vraag:<br>
 +
Wat neem je mee van wat er vandaag aan de orde is gekomen? Schrijf dit op het A4 met de koffer, gereedschapskist of andere beeltenis met open ruimte.
 
<br>
 
<br>
De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten. Iedere keer bepaalt de docent het tijdsinterval en hoe veel aandacht er gaat naar het afsluiten. Het is belangrijk om stil te staan bij ervaringen van de deelnemers in de praktijk na een proces met nieuwe inzichten en/of vaardigheden. Een evaluatie kan worden gedaan door een vragenlijst. Hiervoor zijn verschillende apps beschikbaar. Ook kan de docent een evaluatie team samenstellen van deelnemers die een vragenlijst maken voor de evaluatie. Belangrijk is deze teams zo samen te stellen dat iedereen mee kan doen en dat het eerste team wordt afgewisseld met daarop volgende teams. Reflecteren is meer filosofisch van aard. Dit kan worden gedaan met de hele groep in een kring of in teams van twee of vier of individueel. De keuze is aan de docent en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Evalueren'''</h4>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
Evalueren kan door aan de hand van een aantal vragen de deelnemers te laten kijken en onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. Het instrument hiervoor kan de docent maken in samenspraak met de deelnemers. Een voorbereide basislijst van vragen is het uitgangspunt. Gedurende het evaluatieproces kan deze worden aangepast.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* A4 met een beeltenis van een koffer, of andere beeltenis, ter illustratie van dit onderdeel.
 
<br>
 
<br>
In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen. Deze elementen worden in de zelfdeterminatie-theorie beschreven als kernpunten van welbevinden (Deci & Ryan, 1991).
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Voorbeeld koffer'''</h5>
 +
[[File:wiki bij afsluiting koffer3.jpg|frameless]]
 
<br>
 
<br>
Na een evaluatie is het mogelijk om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces en de inhoud.
+
<br><br>
    </div>
+
<br><br>
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Reflectie'''</h4>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
In de reflectie op de stappen uit de drieluik word je bewust van je oordelen en de uitwerking die deze oordelen hebben op een situatie. Neem je oordeel niet als waarheid aan maar als uitgangspunt. Laat twijfel toe, leer dat je ieder moment weer een nieuwe kijk kunt ontwikkelen op ervaringen mensen, situaties en kennis.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<br><br>
 
<br>
 
<br>
Deze manier van werken activeert de deelnemers om samenhang en verbinding te zien tussen dagelijkse eigen ervaringen en kennis. Andere voorbeelden van vragen die de docent de deelnemers zichzelf kan laten stellen zijn: hoe kan nieuwe kennis jouw nieuwe ervaringen beïnvloeden? Wil je meer weten? Voer je een taak uit en denk je erover na?
+
<br><br>
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?'''</h5>
 +
<h5>Duur ± 5-10 minuten</h5>
 +
Tijdens dat de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben geschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langs komen op zodat het zichtbaar is voor de deelnemers. Nadat iedereen in de groep gedeeld heeft wat hij/zij heeft op geschreven, vraagt de docent te kijken naar thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een thema omdat het goed kan aansluiten bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch bekijkt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt de deelnemers om aanvulling van het lijstje thema's. Vervolgens kan de docent de leerlingen laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en lesdoelen.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
Reflecteren, met name in groepsverband, verhoogt de intrinsieke motivatie om kennis te verwerven en vervolgens toe te passen tijdens het uitvoeren van een taak. Dit stimuleert het leven-lang-leren (Lifelong learning, Jarvis, P., 2007).
+
<h5>'''Optioneel voorbereiding voor een volgende les'''</h5>
<br>
+
# Het resultaat van de les zal in de tussenliggende tijd tot de volgende bijeenkomst worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In de volgende les is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen;
<br>
+
# De docent bereidt een nieuwe cyclus voor. Dit kan zijn een volgende les uit 9 X Grunberg of een eigen gemaakte les op basis van dit format.  
Na aandacht voor evaluatie en reflectie is het tijd om door te gaan en ontstaat er vaak vanzelf een nieuw onderwerp voor een volgende cyclus.
+
# Indien passend bij het schema lezen de deelnemers de literatuur behorend bij de volgende les, de docent heeft dit voorbereidt;
    </div>
+
# Naar keuze kan de docent eén of twee deelnemers uitnodigen om de dynamieken voor de volgende les voor te bereiden en te leiden. Naar gelang het niveau biedt de docent passende begeleiding. Deze opdracht roteert en alle deelnemers komen in teams aanbod.
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Nieuwe Cyclus'''</h4>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
Het proces van ''Laat Je Zien'' is als een cirkel te zien. Aan het einde van een proces ontstaan nieuwe vragen of interesses en daaruit kunnen nieuwe thema's naar voren komen om weer een nieuwe cirkel te starten.
 
<br>
 
<br>
 
De momenten voor ''Proef op de som'', ''Evaluatie'' en ''Reflectie'' bieden kans tot overleg, uitwisseling van ervaringen naar aanleiding van de dagelijkse praktijk, opvattingen en gedachten. De resultaten van deze activiteiten kunnen meer of minder gepland of ongepland, afhankelijk van wat de docent heeft aangeboden, al bewust zijn bij de deelnemers.
 
<br>
 
 
<br>
 
<br>
Het kan zijn dat een nieuw onderwerp in een moeite door, op een natuurlijke manier zegt men wel eens, na een van de activiteiten ''Proef op de som'', ''Evaluatie'' of ''Reflectie'' vanzelf naar voren komt.<br> Het kan zijn dat de docent leerlingen bewust naar aanleiding van de verschillende activiteiten laat nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
    </div>
+
 
</div>
+
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]]
        </div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Laatjezien|Serie=9xGrunberg|Les= {{BASEPAGENAME}}|Serie=|Component={{BASEPAGENAME}}}}
 

Revisión actual - 00:22 2 oct 2022

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1.jpeg

Afsluiting

Les - Waar de dood een dagdroom is

Wat neem je mee?

Duur ± 5 minuten / de hele groep

De deelnemers zitten in een kring en de docent stelt de vraag:
Wat neem je mee van wat er vandaag aan de orde is gekomen? Schrijf dit op het A4 met de koffer, gereedschapskist of andere beeltenis met open ruimte.

Voorbereiden
  • A4 met een beeltenis van een koffer, of andere beeltenis, ter illustratie van dit onderdeel.



Voorbeeld koffer

Wiki bij afsluiting koffer3.jpg











Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?
Duur ± 5-10 minuten

Tijdens dat de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben geschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langs komen op zodat het zichtbaar is voor de deelnemers. Nadat iedereen in de groep gedeeld heeft wat hij/zij heeft op geschreven, vraagt de docent te kijken naar thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een thema omdat het goed kan aansluiten bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch bekijkt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt de deelnemers om aanvulling van het lijstje thema's. Vervolgens kan de docent de leerlingen laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en lesdoelen.

Optioneel voorbereiding voor een volgende les
  1. Het resultaat van de les zal in de tussenliggende tijd tot de volgende bijeenkomst worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In de volgende les is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen;
  2. De docent bereidt een nieuwe cyclus voor. Dit kan zijn een volgende les uit 9 X Grunberg of een eigen gemaakte les op basis van dit format.
  3. Indien passend bij het schema lezen de deelnemers de literatuur behorend bij de volgende les, de docent heeft dit voorbereidt;
  4. Naar keuze kan de docent eén of twee deelnemers uitnodigen om de dynamieken voor de volgende les voor te bereiden en te leiden. Naar gelang het niveau biedt de docent passende begeleiding. Deze opdracht roteert en alle deelnemers komen in teams aanbod.



Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen