Diferencia entre revisiones de «I Taalvorming»
(No se muestran 3 ediciones intermedias del mismo usuario) | |||
Línea 1: | Línea 1: | ||
{{Kopweg}} | {{Kopweg}} | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small- | + | <div class="small-7 large-offset-1 columns"> |
{{Inspiratie}} | {{Inspiratie}} | ||
<br> | <br> |
Revisión actual - 08:56 24 ago 2020
Taalvorming
In de psychologie heeft de eigen ervaring een primaire rol: hoe kijk je naar wat je hebt meegemaakt, naar welke rol je had, naar de bijdrage van anderen en hoe je alles bij elkaar interpreteert en een plek geeft in je eigen geschiedenis. Deze werkvormen trainen de deelnemers op een speelse manier telkens te kijken naar wat ze hebben meegemaakt en dit in woorden te vatten zodat ze dat kunnen delen met anderen. Dit stelt alle deelnemers in staat om zich met elkaar te verbinden en leidt tot wederzijds begrip. De deelnemers ervaren dat allerlei verschillende opvattingen en geschiedenissen naast elkaar kunnen bestaan. Het gaat er om elkaars ervaring te leren kennen, om elkaar te leren kennen.
De basis van taalvorming is in de woorden van Frederice, vertellen, lijstje maken, kiezen, vertellen en schrijven. Deze werkvormen zijn rechtstreeks overgenomen om mee aan de slag te gaan bij Laat Je Zien. Het is simpel en doeltreffend om op deze manier iedere keer ruimte te maken en geven aan de eigen ervaring.
Taalvorming komt voort uit taaldrukken dat in de jaren zeventig onder andere op de Werkschuit ontwikkeld is door een team waar Henk en Frederice van Faassen deel van uit maakten. Frederice is gaan werken bij de HKU bij de vakgroep Literaire Vorming. Via haar kwamen studenten Literaire Vorming stage lopen in Bolivia. Ook heeft zij al haar kennis over taalvorming gedeeld en zo staat zij mede aan de basis van wat nu Laat Je Zien is geworden. Henk van Faassen heeft een zeer toegankelijke en zeer lezenswaardige website opgezet waar veel te lezen staat over taaldrukken, taal en beeld, taalvorming en nog veel meer. Een aanrader voor iedere docent.