Plantilla

Diferencia entre revisiones de «Organisatie»

Línea 2: Línea 2:
 
<h3>'''Organización en un grupo'''</h3>
 
<h3>'''Organización en un grupo'''</h3>
 
<br>
 
<br>
La metodología ''Sé Visible'' ofrece una estructura clara en la que hay espacio para diferentes contenidos adaptados a cada participante y adecuados a los objetivos de aprendizaje a partir del método con el que trabaja el profesor. A ello contribuye la importancia de una estructura clara, buenos acuerdos y una actitud clara, coherente y equilibrada del profesor.
+
La metodología ''Sé Visible'' ofrece una estructura clara para lecciones en las que las personas pueden aprender unas de otras.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Dat blijkt ook uit onderzoek dat vanaf 1970 door Jacob Kounin is gedaan naar het functioneren en organiseren van een groep en de bijdrage daarvan aan het leerproces van deelnemers. Op basis van zijn onderzoek komt Kounin tot vijf aspecten waar een docent aandacht aan kan besteden om zijn lessen en het lesgeven effectiever te laten zijn voor de deelnemers.<br>
+
La estructura admite:
 +
* abordando todos los estilos de aprendizaje{{#info:Por supuesto, que hay diferentes descripciones de los [https://psicologiaymente.com/desarrollo/estilos-de-aprendizaje estilos de aprendizaje.]
 +
Vermunt describe el estilo de aprendizaje como "un conjunto coherente de estrategias de aprendizaje, modelos de aprendizaje y orientación del aprendizaje, que es característico de un estudiante en un período de tiempo determinado".|note}};
 +
* la racionalización de la interacción de grupo, el equilibrio positivo entre la atención al aprendizaje y el proceso grupal;
 +
* un énfasis en la cooperación entre los participantes y entre el profesor y los participantes;
 +
* un proceso de aprendizaje en el que el profesor retiene la responsabilidad final pero permite a los participantes crecer en la asunción de responsabilidades;
 +
* la independencia de los participantes;
 +
* formas transparentes de trabajo con alternancia de ritmo y alineación de nivel.
 
<br>
 
<br>
Door aandacht te geven aan deze vijf aspecten kan de docent de effectiviteit van haar/zijn lesgeven verbeteren en storingen in de les vermijden:<br>
+
De la investigación de Jacob Kounin{{#info:Leer más    [http://www.golden5.org/golden5/golden5/programa/es/1GestiondelAula.pdf] sobre las técnicas de gestión de clases según Kounin. Otro piso útil en la gestión de clases es la presentación de [https://www.youtube.com/watch?v=1TQxM3lpCf4 Hernán Aldana, en 15 minutos].|note}}(1970) naar klassenmanagement zijn vijf aspecten naar voren gekomen waarmee de docent de effectiviteit van de bijeenkomsten kan verbeteren waar Laat Je Zien rekening mee houdt:<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
'''1. De docent is aanwezig in het moment.'''
+
'''1. De docent heeft bewuste aandacht in het moment.'''
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De docent is alert aanwezig en kan zo verloren aandacht van deelnemers opvangen en ziet waar de bron is van onrust en speelt daar op in voordat deze onrust de sfeer in de groep bepaald en het leren onderbreekt. Het doel is om situaties voor te zijn.
+
De docent is alert en kan zo de verslappende aandacht van deelnemers opvangen. Door goed op te letten doorziet hij de bron van onrust en speelt daarop in voordat het de sfeer in de groep kan bepalen. Het doel is dus om dit soort situaties voor te zijn.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
'''2. Twee sporen beleid van Kounin.'''  
+
'''2. Tweesporenbeleid van Kounin.'''  
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De docent kan diverse taken kort na elkaar of bijna simultaan uitvoeren. Bijvoorbeeld er is sprake van tweesporenbeleid als de docent aan de ene kant actief kennis overdraagt en tegelijkertijd ook het groepsproces reguleert. Dit betekent dat de docent kennis overdraagt maar ook in de gaten houdt of de kennis op de bedoelde wijze aankomt bij de deelnemers. De docent maakt telkens een evaluatie van de aansluiting van de deelnemers en stuurt hierop bij.
+
De docent er is in staat om diverse taken kort op elkaar uit te voeren. Een voorbeeld van tweesporenbeleid is dat de docent zowel actief lesgeeft en tegelijkertijd ook het groepsproces ondersteunt. Dit betekent dat de docent kennis overdraagt, maar ook in de gaten houdt of de kennis op de beoogde manier aankomt bij de deelnemers. De docent evalueert steeds of dit goed gaat en stuurt de deelnemers bij als dat nodig is.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
'''3. De continuïteit en het ritme van de les.'''
+
'''3. De continuïteit en het ritme van de bijeenkomst.'''
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
Met deze twee instrumenten kan de docent de les besturen; zij kunnen worden voorbereid. In de werkstructuur van Laat Je Zien speelt de afwisseling en het tempo van opdrachten hier op in. Ook kan de docent altijd een fysieke oefening inzetten om de energie van de groep in overeenstemming te brengen met de aandacht die nodig is. Ontspanning voor inspanning.
+
Deze twee instrumenten kunnen worden voorbereid voor de les en helpen de docent de bijeenkomst te sturen. Dit is in de werkstructuur van een les terug te zien in de afwisseling en het tempo van de opdrachten. De docent kan bijvoorbeeld een fysieke oefening inzetten om de energie van de groep op peil te brengen, onder het credo: ontspanning voor inspanning.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
'''4. Delegeren van verantwoordelijkheden.'''
+
'''4. Delegeren van verantwoordelijkheden'''.
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De docent kan zijn doeltreffendheid vergroten door de deelnemers verantwoordelijkheden te geven die aansluiten bij hun gedrag en leerniveau. Door verrassend te zijn met vragen en tempo houdt de docent de deelnemers bij de les.  
+
De docent kan zijn doeltreffendheid vergroten door de deelnemers verantwoordelijkheden te geven die aansluiten bij hun ontwikkelingsniveau.<br>
 +
Een klein voorbeeld is dat de docent een deelnemer uitnodigt om de woordspin mee te schrijven op het bord.<br>
 +
Een ander voorbeeld is dat de docent de tweede bijeenkomst aan de deelnemers vraagt: 'Wie kunnen de volgende keer samen de energieke oefening leiden?'<br>
 +
Een groter voorbeeld is dat docent aan de deelnemers vraagt: 'Wie kan er een eigen ervaring voorbereiden om de volgende keer mee te starten?'
 +
Vanzelfsprekend neemt de docent de tijd om deze activiteiten met de deelnemer(s) voor te bereiden.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
'''5. Zorgen voor voldoende uitdaging en afwisseling.'''
+
'''5. Zorgen voor voldoende uitdaging en afwisseling'''.
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De activiteiten mogen zijn noch te makkelijk noch te moeilijk zijn omdat in beide gevallen deelnemers hun aandacht verliezen en minder goed kunnen werken. De opdrachten die de docent geeft zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de gestelde leerdoelen, de kennis die al bij de deelnemers aanwezig is en de tijd die nodig is om kennis te delen en nieuwe kennis te verwerven. Daarnaast zorgt de docent voor extra opdrachten voor deelnemers die eerdere taken sneller af hebben.
+
De activiteiten mogen noch te makkelijk noch te moeilijk zijn, omdat in beide gevallen deelnemers hun aandacht verliezen en daardoor minder goed kunnen werken. De opdrachten die de docent geeft zijn afhankelijk van de gestelde ontwikkel-doelen, de voorkennis van de deelnemers en de tijd die nodig is om kennis te verwerven en te delen. Daarnaast zorgt de docent voor extra opdrachten voor deelnemers die sneller werken.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Tot slot zorgt de docent ervoor dat het lesruimte effectief is ingericht: het straalt rust uit, loopwegen moeten logisch en makkelijk begaanbaar zijn, materialen worden geordend aangeboden, er is een duidelijke organisatie van activiteiten, de docent is goed vindbaar en er is voldoende uitdaging zijn voor de leerlingen. Afhankelijk van de setting en de deelnemers is het raadzaam gebruik te maken van pictogrammen die als dat mogelijk is samen met de deelnemers gemaakt kunnen worden.
+
Tot slot zorgt de docent ervoor dat de lesruimte zo effectief mogelijk is ingericht, zodat het rust uitstraalt, de loopwegen logisch en makkelijk begaanbaar zijn, de materialen geordend worden aangeboden, de docent goed te vinden is en er een duidelijke organisatie van activiteiten is. Afhankelijk van de setting en de deelnemer(s) kunnen pictogrammen{{#info:[https://www.kvlo.nl/mysite/modules/MDIA0100/3819_de_efficientie_en_het_effect_van_het_gebruik_van_pictogrammen.pdf Effect van het gebruik van pictogrammen] is ondersteuning bij plannen en organiseren in visuele vorm zodat er minder tijd nodig is voor herhaaldelijk uitleggen en deelnemers snel overzicht kunnen krijgen. Een hulpmiddel in communicatie. |note}} de ordening in de lesruimte ondersteunen. Deze kunnen ook samen met de deelnemer(s) gemaakt worden.

Revisión del 11:27 13 nov 2020

Organización en un grupo


La metodología Sé Visible ofrece una estructura clara para lecciones en las que las personas pueden aprender unas de otras.

La estructura admite:

  • abordando todos los estilos de aprendizajePor supuesto, que hay diferentes descripciones de los estilos de aprendizaje. </br>Vermunt describe el estilo de aprendizaje como "un conjunto coherente de estrategias de aprendizaje, modelos de aprendizaje y orientación del aprendizaje, que es característico de un estudiante en un período de tiempo determinado".;
  • la racionalización de la interacción de grupo, el equilibrio positivo entre la atención al aprendizaje y el proceso grupal;
  • un énfasis en la cooperación entre los participantes y entre el profesor y los participantes;
  • un proceso de aprendizaje en el que el profesor retiene la responsabilidad final pero permite a los participantes crecer en la asunción de responsabilidades;
  • la independencia de los participantes;
  • formas transparentes de trabajo con alternancia de ritmo y alineación de nivel.


De la investigación de Jacob Kouninnote(1970) naar klassenmanagement zijn vijf aspecten naar voren gekomen waarmee de docent de effectiviteit van de bijeenkomsten kan verbeteren waar Laat Je Zien rekening mee houdt:

1. De docent heeft bewuste aandacht in het moment.

De docent is alert en kan zo de verslappende aandacht van deelnemers opvangen. Door goed op te letten doorziet hij de bron van onrust en speelt daarop in voordat het de sfeer in de groep kan bepalen. Het doel is dus om dit soort situaties voor te zijn.

2. Tweesporenbeleid van Kounin.

De docent er is in staat om diverse taken kort op elkaar uit te voeren. Een voorbeeld van tweesporenbeleid is dat de docent zowel actief lesgeeft en tegelijkertijd ook het groepsproces ondersteunt. Dit betekent dat de docent kennis overdraagt, maar ook in de gaten houdt of de kennis op de beoogde manier aankomt bij de deelnemers. De docent evalueert steeds of dit goed gaat en stuurt de deelnemers bij als dat nodig is.

3. De continuïteit en het ritme van de bijeenkomst.

Deze twee instrumenten kunnen worden voorbereid voor de les en helpen de docent de bijeenkomst te sturen. Dit is in de werkstructuur van een les terug te zien in de afwisseling en het tempo van de opdrachten. De docent kan bijvoorbeeld een fysieke oefening inzetten om de energie van de groep op peil te brengen, onder het credo: ontspanning voor inspanning.

4. Delegeren van verantwoordelijkheden.

De docent kan zijn doeltreffendheid vergroten door de deelnemers verantwoordelijkheden te geven die aansluiten bij hun ontwikkelingsniveau.
Een klein voorbeeld is dat de docent een deelnemer uitnodigt om de woordspin mee te schrijven op het bord.
Een ander voorbeeld is dat de docent de tweede bijeenkomst aan de deelnemers vraagt: 'Wie kunnen de volgende keer samen de energieke oefening leiden?'
Een groter voorbeeld is dat docent aan de deelnemers vraagt: 'Wie kan er een eigen ervaring voorbereiden om de volgende keer mee te starten?' Vanzelfsprekend neemt de docent de tijd om deze activiteiten met de deelnemer(s) voor te bereiden.

5. Zorgen voor voldoende uitdaging en afwisseling.

De activiteiten mogen noch te makkelijk noch te moeilijk zijn, omdat in beide gevallen deelnemers hun aandacht verliezen en daardoor minder goed kunnen werken. De opdrachten die de docent geeft zijn afhankelijk van de gestelde ontwikkel-doelen, de voorkennis van de deelnemers en de tijd die nodig is om kennis te verwerven en te delen. Daarnaast zorgt de docent voor extra opdrachten voor deelnemers die sneller werken.


Tot slot zorgt de docent ervoor dat de lesruimte zo effectief mogelijk is ingericht, zodat het rust uitstraalt, de loopwegen logisch en makkelijk begaanbaar zijn, de materialen geordend worden aangeboden, de docent goed te vinden is en er een duidelijke organisatie van activiteiten is. Afhankelijk van de setting en de deelnemer(s) kunnen pictogrammenEffect van het gebruik van pictogrammen is ondersteuning bij plannen en organiseren in visuele vorm zodat er minder tijd nodig is voor herhaaldelijk uitleggen en deelnemers snel overzicht kunnen krijgen. Een hulpmiddel in communicatie. de ordening in de lesruimte ondersteunen. Deze kunnen ook samen met de deelnemer(s) gemaakt worden.