Diferencia entre revisiones de «Verlangen Stap 1-2 Tekst Schrijven»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOTOC__ {{kopweg}} <div class="row"> <div class="small-2 columns"> <imagemap> Image:Icoon Lees Les 2.png|thumb|center|{{{1|200px}}}| rect 22 47 276 280 9XG Les...')
 
m (Marianne heeft de pagina 9XG Les 2 Tekst Schrijven hernoemd naar Verlangen Tekst Schrijven zonder een doorverwijzing achter te laten)
(Sin diferencias)

Revisión del 02:29 14 sep 2019


Start Lees Les 2Icoon Lees Les 2.png

Stap 1-2 Instructie Tekst Schrijven Les 1 (Duur ± 30 minuten)


  1. Lijstje maken en kiezen
  2. Twee aan twee vertellen
  3. Tekst in het klad schrijven
  4. Tussentijds voorlezen en redigeren
  5. Tekst in het net


Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)

De deelnemers schrijven associatief drie ervaringen (over een keer dat je iemand na lange tijd weer ziet en dat je ontdekt dat je oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet. … of over een keer dat je iets hebt meegemaakt met een vriendin of vriend.) op een klein briefje waarvan ze uiteindelijk 1 kiezen om te delen. Ze kiezen degene waarbij ze zich comfortabel voelen en die ze zich nog goed met details herinneren.

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.


Twee aan twee vertellen (Duur ± 5 minuten)

De deelnemers vertellen twee aan twee hun ervaring. De luisteraar stelt vragen.
A) ter verduidelijking, wat was nog niet helder
B) doorvragen over iets wat je nog meer wilt weten en
C) minimaal 1 vraag over zintuiglijke waarneming.

Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)

De deelnemers schrijven hun verhaal zoals ze het hebben verteld. Je gaat na of je de dingen die je extra hebt verteld naar aanleiding van de vragen van je gesprekspartner in je verhaal kunt opnemen. Nu heb je een eerste versie van je tekst.

Voorbereiden
  • Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).


Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 10 minuten)

Twee aan twee lezen de deelnemers elkaars tekst voor. De schrijver kan zo aandachtig luisteren en ervaren of zijn tekst qua ritme, zinsbouw en inhoud klopt. De lezer oefent zijn lezen (uitspraak, verstaanbaarheid en ritme). Daarna draaien de rollen om. Zo heeft iedereen zijn tekst gehoord, een voorbereiding op het redigeren.
Nu krijgt iedere schrijver de kans om aanpassingen te doen in haar/zijn tekst. Vervolgens wisselen ze hun teksten weer uit. Nu lezen ze ieder de tekst van hun teamgenoot en onderstrepen de woorden of zinsstructuren waar ze vragen over hebben. Daarna gaan de deelnemers in hun team kijken naar de vragen die er zijn. Ze kijken of ze samen tot oplossingen kunnen komen met behulp van woordenboeken en grammaticaregels.
Ze kunnen ook de docent benaderen met vragen. De docent schrijft antwoorden over spelling op het bord waardoor een klassikaal woordenboek ontstaat.

Als de groep meer gevorderd is kun je een ‘editing bureau’ opzetten. Een groep deelnemers checkt de verhalen op spelfouten, interpunctie en zinsbouw. Ze verbeteren de tekst niet, maar onderstrepen de woorden waar iets mee is. Elke week rouleert deze groep zodat iedereen aan bod komt.

De docent kan ook kiezen voor een klassikale behandeling van een tekst.

Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)

De teksten in het klad worden door de deelnemers overgenomen in het net op de speciaal daarvoor bestemde drieluik antwoordblad dat iedere deelnemer heeft voor het werk in het net.

Voorbereiden
  • Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)
  • Drieluik antwoordblad middendeel.

Categorie:Bij Lees Les 2