Diferencia entre revisiones de «Verlangen Stap 1-1 Eigen Ervaring»
Línea 2: | Línea 2: | ||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small- | + | <div class="small-3 columns"> |
<imagemap> | <imagemap> | ||
Image:Icoon Lees Les 2.png|thumb|left|{{{1|200px}}} | Image:Icoon Lees Les 2.png|thumb|left|{{{1|200px}}} | ||
− | rect 5 13 283 271 [[ | + | rect 5 13 283 271 [[Verlangen|Start Lees Les 2]] |
</imagemap> | </imagemap> | ||
</div> | </div> | ||
− | <div class="small- | + | <div class="small-5 columns"> |
− | Introductie van het thema</h3>< | + | <h3>Stap 1-1 Eigen Ervaring<br> |
− | Voorlezen< | + | Introductie van het thema<br> |
− | Column | + | Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h3> |
+ | <h5>Voorlezen</h5> | ||
+ | [[Verlangen Column AG|Column Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd]]<br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | </div> | |
− | + | <div class="small-4 columns"> | |
− | + | {{LJZvraagklein}} | |
− | < | + | </div> |
− | <h4> | + | </div> |
− | Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook [[ | + | <div class="small-9 columns"> |
+ | <h4>Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus<br> | ||
+ | (Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)</h4> | ||
+ | Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|veiligheid]].<br> | ||
<br> | <br> | ||
Instructie bij '''optie 1''':<br> | Instructie bij '''optie 1''':<br> | ||
− | De docent vertelt over een keer dat | + | De docent vertelt over een keer dat ze iemand na lange tijd weer zag en dat ze ontdekte dat haar oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*)– [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iemand na lange tijd weer tegen kwamen en hoe dat ging.<br> |
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld (model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br> | Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld (model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br> | ||
<br> | <br> |
Revisión del 00:55 17 sep 2019
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Negen X Grunberg Les 1 Bereid
Voorlezen
Error: la imagen no es válida o no existe.
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze iemand na lange tijd weer zag en dat ze ontdekte dat haar oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... (voorbereid*)– verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iemand na lange tijd weer tegen kwamen en hoe dat ging.
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld (model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Of eenvoudiger optie 2:
De docent vertelt over een keer dat zij/hij iets heeft meegemaakt met een vriend of vriendin.(voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze mee hebben gemaakt met een vriend of vriendin en hoe dat ging.
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die dit niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.