Diferencia entre revisiones de «Lees»
m (Marianne heeft de pagina Module Lees hernoemd naar Lees zonder een doorverwijzing achter te laten) |
|
(Sin diferencias)
|
Revisión del 21:22 17 sep 2019
Welkom
bij de methode Lees
op basis van de methodologie Laat Je Zien
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de lessenseries uit de module Lees van de Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.
De module Lees- Laat Je Zien zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. De werkvorm van de methodologie Laat Je Zien is een integratie van psychologische
benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het
literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis.
De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even
belangrijk zijn en elkaar versterken.
U vindt negen voorbeeldlessen gebaseerd op het werk van Arnon Grunberg waarin vanuit de eigen ervaring toegang tot, begrip van en plezier in literatuur de hoofdrol spelen. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken?
Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen kan de docent naar eigen inzicht variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden.
De structuur blijft en de inhoud past zich aan.
De Grunberg Academie ontwikkelt een module Lees - Laat Je Zien.
De lessenserie Negen X Grunberg is een eerste serie in deze module.
Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden
brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’
Deze handleiding biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.
Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.
Doel van de module Lees - Laat Je Zien
De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen.
Wat leveren de lessen in de module Lees de deelnemers extra op naast de doelen van Laat Je Zien?
- Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
- Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
- Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
- Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?
De lessen uit de module Lees doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:
Voorbereiding en korte inleiding
Opmaat Fysieke Oefeningen
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven
Stap 2: Kennis inventariseren, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten.
Intermezzo - fysieke oefening
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren
Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven
Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's
Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden.
De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de klas. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk
rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
De module Lees.