Diferencia entre revisiones de «Tangaslip Stap 1-1 Eigen Ervaring»

Línea 35: Línea 35:
 
Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 
Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De docent vertelt over een en keer dat hij merkte dat hij gegroeid/veranderd was.([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat merkten dat ze gegroeid waren. Als vraag: "Kan je vertellen over een keer dat je merkte dat je gegroeid was?'<br>
+
De docent vertelt over een en keer dat hij merkte dat hij gegroeid/veranderd was ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat merkten dat ze gegroeid waren. Als vraag: "Kan je vertellen over een keer dat je merkte dat je gegroeid was?'<br>
 
<br>
 
<br>
 
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
 
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.

Revisión del 18:58 18 sep 2019


Start Lees Les 4Icoon Lees Les 4.png

Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema


Negen X Grunberg Les 4 Tangaslip

Voorlezen

Column Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Error: la imagen no es válida o no existe.

Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)

Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.

Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat hij een avontuur aanging en het mislukte of juist lukte (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze een avontuur aangingen en het mislukte of juist lukte en hoe dat ging.

Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.

Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:

De docent vertelt over een en keer dat hij merkte dat hij gegroeid/veranderd was (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat merkten dat ze gegroeid waren. Als vraag: "Kan je vertellen over een keer dat je merkte dat je gegroeid was?'

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.


Verbreden of toespitsen

Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die misschien door het woord avontuur niet op ervaringen komen, kan het worden iets verrassends dat je meemaakte of iets onverwachts dat je meemaakte ... en hoe dat ging?
Bijvoorbeeld bij optie 2: Kon je een keer ineens een kledingstuk niet meer aan? Hoe kwam dat? of Een keer dat je ineens ergens beter bij kon en hoe dat ging?

Variatie

De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.



Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Plantilla:Leesserie


Categorie:Bij Negen X Grunberg Tangaslip Les 4