Diferencia entre revisiones de «Laat Je Zien: Stap 1 Eigen Ervaring»

m
Línea 37: Línea 37:
 
De emotionele betekenis van de eigen ervaring zorgt ervoor dat de kennis eraan wordt toegevoegd beter wordt onthouden en gemakkelijker te gebruiken zal zijn in nieuwe situaties.
 
De emotionele betekenis van de eigen ervaring zorgt ervoor dat de kennis eraan wordt toegevoegd beter wordt onthouden en gemakkelijker te gebruiken zal zijn in nieuwe situaties.
 
{{EE}}
 
{{EE}}
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible">
 
<h4>Soorten Vragen in Laat Je Zien?</h4>
 
<h4>Soorten Vragen in Laat Je Zien?</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">

Revisión del 23:59 24 sep 2019


Drieluik Stap 1

Eigen Ervaring = Tekst en Beeld

Het belang van de Eigen Ervaring


De eigen ervaring is een brandstof voor het opwekken en vergroten van kennis, het delen ervan leidt tot sterkere sociale cohesie; acceptatie en tolerantie groeien.
De bewustwording van het eigen zelf en het begrip over het zelf in relatie tot anderen groeit. Ook nemen zelfvertrouwen, empathie en actiebereidheid toe. Door de eigen ervaring als uitgangspunt te nemen ontwikkelen identiteit en zelfbeeld zich op een bewuste manier.
De eigen ervaring laat zien wat de relatie is van het individu tot zijn omgeving en wordt ingezet als een motor voor ‘bewuste’ communicatie.

Deze eigen ervaring onder woorden brengen, herkennen en erkennen als een bron van motivatie en kennis is het doel van de bouwstenen in het centrum van de drieluik-werkstructuur:

A: oraltiteit - eerste vorm is het vertellen van de eigen ervaring
B: schrijven - eerste vorm is het opschrijven van de eigen ervaring
C: vertalen naar andere vormen van expressie - terugkerende vorm is het maken van een beeld

A: Oraliteit stimuleren en ontwikkelen door oefeningen. (Verbale communicatie: dialoog, monoloog, groepsgesprek en presentatie.)
Componenten:

  • Het op gang brengen van associatie bij luisteraars door het vertellen van een eigen ervaring in een groep.
  • Bewustwording: van de woorden die de verteller kiest, van de opbouw van het verhaal en van de impact ervan op de luisteraar.
  • De luisteraar ontwikkelt de vaardigheden luisteren en vragen stellen. De vragen ondersteunen de verteller bij het ordenen. Vragen stellen is aan te leren als ‘schakelen in de auto’. Het wordt onbewust automatisch en je blijft het doen ook bij jezelf. Daardoor wordt communicatie concreter, helderder en effectiever.


De eigen ervaring en bestaande kennis worden een extra kracht bij het verwerven van nieuwe kennis, Stap 2 van de drieluik werkstructuur. De emotionele betekenis van de eigen ervaring zorgt ervoor dat de kennis eraan wordt toegevoegd beter wordt onthouden en gemakkelijker te gebruiken zal zijn in nieuwe situaties. Plantilla:EE

Contraer

Soorten Vragen in Laat Je Zien?

Het stellen van vragen is relevant, onder andere omdat het de kring losser maakt en vertrouwen opbouwt. Daarnaast is het voor de verteller de eerste stap naar concreet, helder en precies krijgen van een verhaal. De verteller krijgt de kans toe te lichten en uit te breiden en kan die details en toevoegingen meenemen naar de geschreven versie. In Laat Je Zien hebben vragen een hoofdrol in het proces van herinneren, ordenen en woorden vinden om helder te vertellen.

Verduidelijkingsvraag

Verbindingsvraag

Hulpvraag

Open vraag

Activeringsvraag

Kennis vraag

Onderzoeksvraag

Veiligheid


Plantilla:Leesserie
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de serie Beter Verwoorden
Plantilla:BV0


Categorie:Theorie Methodologie Laat Je Zien