Diferencia entre revisiones de «WAT IS 9 X GRUNBERG»
Línea 16: | Línea 16: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | <h4>Wat leveren de lessen op voor de deelnemers?</h4> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | * Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen. | ||
+ | * Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker. | ||
+ | * Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen. | ||
+ | * Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken. | ||
+ | * De algemene[[Laat Je Zien|doelen van Laat Je Zien]]? | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen gericht op het werk van Arnon Grunberg kan de docent naar [[MAAK EN DEEL|eigen inzicht]] variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden.<br> | Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen gericht op het werk van Arnon Grunberg kan de docent naar [[MAAK EN DEEL|eigen inzicht]] variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden.<br> | ||
− | Via de onderstaande afbeelding van de | + | Via de onderstaande afbeelding van de drieluik-werkstructuur van Laat Je Zien kunt u naar de lessen uit deze serie.<br> |
De structuur blijft, de inhoud past zich aan. | De structuur blijft, de inhoud past zich aan. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | De drieluik-werkstructuur van de methodologie ''Laat Je Zien'' leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
{{LJZstructuur}} | {{LJZstructuur}} |
Revisión del 09:45 23 oct 2019
Welkom bij de lessenserie Negen X Grunberg
uit de module Lees-Laat Je Zien
Het doel van Lees-Laat Je Zien is gebruikers (leerkrachten, docenten en begeleiders) een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samenkomen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken?
Wat leveren de lessen op voor de deelnemers?
- Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
- Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
- Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
- Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
- De algemenedoelen van Laat Je Zien?
Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen gericht op het werk van Arnon Grunberg kan de docent naar eigen inzicht variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden.
Via de onderstaande afbeelding van de drieluik-werkstructuur van Laat Je Zien kunt u naar de lessen uit deze serie.
De structuur blijft, de inhoud past zich aan.
De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen.
Door op de knoppen met de begrippen te klikken komt u bij de uitleg van het waarom, de theorie van Laat Je Zien.
De knoppen Docent-D lichten toe hoe.
Onder de knoppen Leerling-L staan de opdrachten.