Diferencia entre revisiones de «Koffer O»
Línea 1: | Línea 1: | ||
− | |||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
− | {{ | + | {{9xG1}} |
− | <h3>Opmaat | + | |
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-2 columns"> | ||
+ | {{Wit}} | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-6 columns"> | ||
+ | |||
+ | <h3>'''Opmaat'''</h3> | ||
+ | <h4>'''Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>De ruimte</h5> | + | <h5>'''De ruimte'''</h5> |
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt. | Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Energieke Dynamiek | + | <h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4> |
− | ''Associëren op muziek'' | + | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> |
+ | '''''Associëren op muziek''''' | ||
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op | Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op | ||
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de | wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de | ||
Línea 21: | Línea 30: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Dynamiek passend bij het onderwerp | + | <h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4> |
− | ''Improvisatie kring''<br> | + | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> |
+ | '''''Improvisatie kring'''''<br> | ||
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en | De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en | ||
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld: | lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld: | ||
Línea 39: | Línea 49: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik. | + | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik. |
− | < | + | |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]] | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6]] |
Revisión del 02:17 16 dic 2019
Opmaat
Waar je volledige bezit in een kleine koffer past
De ruimte
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
Energieke Dynamiek
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Associëren op muziek
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de
klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven
de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit
zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.
Oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en
onderzoeken.
Dynamiek passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Improvisatie kring
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld:
De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan
herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein
kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie
van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was,
zo erg dat er een zee van water ontstond.
De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één
het verhaal aanvullen.
In deze dynamiek wordt taal gebruikt, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en
concentratie. De begeleider kan tussendoor de visualisaties herhalen om de
theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.