Diferencia entre revisiones de «Ex O»

m (Marianne heeft de pagina Ex Opmaat hernoemd naar Ex O zonder een doorverwijzing achter te laten)
Línea 1: Línea 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
<div class="row">
+
<h3>Opmaat bij de les ''Waar de mannen van je '''ex''' je leven komen vervolmaken''</h3>
<div class="small-3 columns">
+
<br>
<imagemap>
+
<h5>De ruimte</h5>
Image:Icoon Lees Les 7.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
rect 22 47 276 280 [[Ex|Start Lees Les 6]]
 
</imagemap>
 
    </div>
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 6 Ex</h4>
 
<h5>Voorbereiding</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
 
      </div>
 
<div class="small-4 columns">
 
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.
 
* Verscherping van concentratie.
 
* Humor en ontspanning door het spelelement.
 
* Bevordering van saamhorigheid.
 
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
 
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
Stoelen naar achteren.<br>
+
''Oefening Wayne Cook - Donna Eden''<br>
<h4>4 Oefening Wayne Cook</h4>  
 
 
* Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;  
 
* Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;  
 
* Adem rustig in via je neus. Laat de inademing je lichaam een beetje omhoog tillen terwijl je met beide handen je been naar je lichaam toe strekt. Adem langzaam uit via je mond. Herhaal 5 keer;
 
* Adem rustig in via je neus. Laat de inademing je lichaam een beetje omhoog tillen terwijl je met beide handen je been naar je lichaam toe strekt. Adem langzaam uit via je mond. Herhaal 5 keer;
Línea 45: Línea 18:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''P''<br>
+
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur 15 minuten / de hele groep)</h4>
<br>
+
''Dobbel Associatie''<br>
<br>
+
Elk groepje van zes deelnemers doet zes korte associaties. Elk groepje heeft een dobbelsteen en
''T''<br>
+
een set van zes kaartjes met drie zinnen die nog afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken
<br>
+
aan zintuiglijke zinnen en actieve zinnen. Bijvoorbeeld iemand gooit drie en kan kiezen uit de
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
volgende opties: ‘Ik sta op het punt...’, ‘Wat ruikt dat...’, ‘Zij wilden net...’. Zo zijn er per spel 6x3=18
''I''<br>
+
startzinnen. Eén deelnemer schrijft het verhaal op. Aan het einde lezen de groepjes het resultaat
De docent <br>
+
aan elkaar voor. Als je het als docent voorbereidt kun je elk groepje dezelfde zinnen geven.
<br>
+
Variant 1: iedere deelnemer maakt voor de nummers 1 t/m 6 van de dobbelsteen een
''Kw''
+
startzin. Daarna worden de zinnen in het groepje gebruikt door de bedenker zelf of
 +
door ze een plek op te schuiven.
 +
Variant 2: Per getal staan er drie steekwoorden op het blaadje. Je kiest er één om een zin mee te
 +
maken. Daarna gooit de volgende uit de groep en vervolgt het verhaal op dezelfde wijze.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Ex Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
+
''Theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten. Uit handen geven en
 +
ervaren dat anderen kunnen aanvullen. Ervaren van de creativiteit van anderen en
 +
kunnen aansluiten.''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
 
<br>
 
<br>
{{Leesserie}}
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Ex Les 7]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Ex Les 7]]

Revisión del 01:40 13 nov 2019


Opmaat bij de les Waar de mannen van je ex je leven komen vervolmaken


De ruimte

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.

Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)

Oefening Wayne Cook - Donna Eden

  • Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;
  • Adem rustig in via je neus. Laat de inademing je lichaam een beetje omhoog tillen terwijl je met beide handen je been naar je lichaam toe strekt. Adem langzaam uit via je mond. Herhaal 5 keer;
  • Wissel van voet en herhaal het hele proces nog een keer;
  • Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar en plaats je duimen tussen je twee wenkbrauwen;
  • Adem langzaam in en uit door je neus. Herhaal 4 keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd naar de zijkant.


Effect: kalmeert innerlijke onrust, zorgt dat je beter kan focussen, maakt dat je beter kunt leren. Maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of andere prestatie.

Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur 15 minuten / de hele groep)

Dobbel Associatie
Elk groepje van zes deelnemers doet zes korte associaties. Elk groepje heeft een dobbelsteen en een set van zes kaartjes met drie zinnen die nog afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken aan zintuiglijke zinnen en actieve zinnen. Bijvoorbeeld iemand gooit drie en kan kiezen uit de volgende opties: ‘Ik sta op het punt...’, ‘Wat ruikt dat...’, ‘Zij wilden net...’. Zo zijn er per spel 6x3=18 startzinnen. Eén deelnemer schrijft het verhaal op. Aan het einde lezen de groepjes het resultaat aan elkaar voor. Als je het als docent voorbereidt kun je elk groepje dezelfde zinnen geven. Variant 1: iedere deelnemer maakt voor de nummers 1 t/m 6 van de dobbelsteen een startzin. Daarna worden de zinnen in het groepje gebruikt door de bedenker zelf of door ze een plek op te schuiven. Variant 2: Per getal staan er drie steekwoorden op het blaadje. Je kiest er één om een zin mee te maken. Daarna gooit de volgende uit de groep en vervolgt het verhaal op dezelfde wijze.

Theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten. Uit handen geven en ervaren dat anderen kunnen aanvullen. Ervaren van de creativiteit van anderen en kunnen aansluiten.

Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.


Categorie:Bij Negen X Grunberg Ex Les 7