Diferencia entre revisiones de «Vertellen IV»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Intieme Vrienden}}<br> <h3>Drieluik bij de les ''Waar je personages als '''intieme vrienden''' zijn''</h3> <br> <h5>Voorbereiden</h5> Stoelen...')
 
Línea 8: Línea 8:
 
<br>
 
<br>
 
<h4>Voorlezen (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
 
<h4>Voorlezen (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
De kring start deze les met het voorlezen van de [[Intiene vrienden Column AG|column ''Waar je personages als intieme vrienden zijn'']] uit de bundel ''Thuis Ben Je'' van Arnon Grunberg. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent.
+
De kring start deze les met het voorlezen van de [[Intieme vrienden Column AG|column ''Waar je personages als intieme vrienden zijn'']] uit de bundel ''Thuis Ben Je'' van Arnon Grunberg. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent.
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
De docent ontleent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
 
De docent ontleent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Revisión del 20:16 30 nov 2019


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg


Drieluik bij de les Waar je personages als intieme vrienden zijn


Voorbereiden

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Iedereen kent de omgangsvormen: Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Geen commentaar op elkaar.

Voorlezen (Duur ± 5 minuten / de hele groep)

De kring start deze les met het voorlezen van de column Waar je personages als intieme vrienden zijn uit de bundel Thuis Ben Je van Arnon Grunberg. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent.

Voorbereiden

De docent ontleent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±5-7 minuten / de hele groep)

Instructie voor de deelnemers

De docent start en vertelt over een keer dat een dier een vriend van hem/haar werd. De deelnemers krijgen de gelegenheid – verduidelijkingsvragen te stellen. Vragen over iets waar ze meer over willen weten of wat ze nog niet helemaal duidelijk is.

Daarna stelt de docent de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat een dier een vriend van ze werd.

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.
Een manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen. Bijvoorbeeld: voor diegenen die nooit hebben ervaren dat een keer een dier een vriend van hen werd kan de docent ook overgaan op een keer je iets met een dier hebt meegemaakt.

Als de docent merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kan zij/hij nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de docent het vertellen toegankelijk maken voor de deelnemers.

Voorbereiden
  • De docent bereidt zijn eigen ervaring voor en de verbindingsvraag.
  • De docent bedenkt van te voren een aantal invalshoeken die passen bij het onderwerp waarmee de deelnemers verder aan de slag gaan.


Lijstje maken en kiezen (Duur ±5 minuten / de hele groep)

Instructie voor de deelnemers

De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat ze iemand na lange tijd weer zagen en dat ze er achter kwamen dat hun oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet ...

Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.


Contar & Escuchar


El profesor abre el intercambio con los participantes con su propia experiencia que ha sido preparada. Por naturaleza, el profesor tiene un papel ejemplar en un aula o grupo, lo que hace que la forma en que el profesor cuenta su historia sea un modelo para los participantes. Con su propia experiencia, el profesor puede hacer el proceso, la conexión con el tema, accesible y dar dirección. La pregunta con la que el profesor invita a los participantes a contar una experiencia influye en qué y cómo la contarán.

¿Qué decir y cómo conectar?

Contando su propia/o experiencia

Escuchar


Ejemplo detallado I
De tema a experiencia
Ejemplo detallado II
Del tema a la experiencia