Diferencia entre revisiones de «Koffer KV»

Línea 10: Línea 10:
 
gepresenteerd. de docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap muzieknummer. Vanuit de elfen en/ of de rap kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers.
 
gepresenteerd. de docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap muzieknummer. Vanuit de elfen en/ of de rap kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers.
 
<br>
 
<br>
Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende rijmschema’s. Er is veel ruimte voor muzikaliteit en ritme van zinnen, teksten.
+
Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende [http://rijmschema’s http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmschemas.php]. Er is veel ruimte voor muzikaliteit en ritme van zinnen, teksten.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h5>Extra (Duur ± 30 minuten)</h5>
 +
De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte gedichten. Dit kan in spelvorm, bijvoorbeeld, de docent kiest verschillende gedichten gebaseerd op verschillende rijmschema's, vervolgens deelt de groep zich op in kleine groepen en iedere groep krijgt een dichtschema en een woord waar ze ter plekke mee aan de slag gaan. Ze gaan met elkaar dichten. Aan het einde sluiten de deelnemers af door hun gedicht met de groep voor te dragen.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Huiswerk</h5>
 
<h5>Huiswerk</h5>
De docent maakt samen met de deelnemers een whats-app groep. Er wordt een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht post. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfect maar om flow en plezier. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord als inspiratie, startpunt.
+
''Variant 1'' - De docent maakt samen met de deelnemers een whats-app groep. Er wordt een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht post. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfect maar om flow en plezier. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord als inspiratie, startpunt.<br>
 +
''Variant 2'' - De docent maakt samen met de deelnemers een chats-app groep. Voor een afgesproken periode wordt in deze groep samengewerkt aan het maken van een verhaal in dichtvorm. De eerst twee zinnen volgens rijmschema (ab) maakt deelnemer 1. Daarna maakt deelnemer 2 twee zinnen volgens rijmschema (ba). Zo gaat het door tot dat iedereen aan de beurt is gekomen. Telkens twee deelnemers maken een strofe (abba). De docent eindigt met twee laatste zinnen.<br>
 +
Rijmschema kan zijn ababab - cdcdcd - efefef en zo door afhankelijk van het aantal leerlingen. het gedicht kan besluiten met bijvoorbeeld aa.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte gedichten.
 
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
 
* Kleurpotloden of stiften
 
* Kleurpotloden of stiften

Revisión del 21:09 2 dic 2019


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Koffer 1.1.jpeg

Onderzoeken en Verdiepen


In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan het gedicht. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Elfjes schrijven (Duur < 1 uur in de klas)

De docent begeleidt de deelnemers bij het schrijven van een elfje. Hij legt uit hoe het schrijven van een elfje in zijn werk gaat. Daarna gaat iedereen in tweetallen aan de slag en begeleiden ze elkaar bij het schrijven van een elfje. De teams gaan bespreken hoe ze hun elfje kunnen presenteren. Ze kunnen gebruik maken van body drums en lichaamsgeluiden om het ritme vorm te geven. Daarna worden de elfjes gepresenteerd. de docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap muzieknummer. Vanuit de elfen en/ of de rap kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers.
Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmschemas.php. Er is veel ruimte voor muzikaliteit en ritme van zinnen, teksten.

Extra (Duur ± 30 minuten)

De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte gedichten. Dit kan in spelvorm, bijvoorbeeld, de docent kiest verschillende gedichten gebaseerd op verschillende rijmschema's, vervolgens deelt de groep zich op in kleine groepen en iedere groep krijgt een dichtschema en een woord waar ze ter plekke mee aan de slag gaan. Ze gaan met elkaar dichten. Aan het einde sluiten de deelnemers af door hun gedicht met de groep voor te dragen.

Huiswerk

Variant 1 - De docent maakt samen met de deelnemers een whats-app groep. Er wordt een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht post. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfect maar om flow en plezier. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord als inspiratie, startpunt.
Variant 2 - De docent maakt samen met de deelnemers een chats-app groep. Voor een afgesproken periode wordt in deze groep samengewerkt aan het maken van een verhaal in dichtvorm. De eerst twee zinnen volgens rijmschema (ab) maakt deelnemer 1. Daarna maakt deelnemer 2 twee zinnen volgens rijmschema (ba). Zo gaat het door tot dat iedereen aan de beurt is gekomen. Telkens twee deelnemers maken een strofe (abba). De docent eindigt met twee laatste zinnen.
Rijmschema kan zijn ababab - cdcdcd - efefef en zo door afhankelijk van het aantal leerlingen. het gedicht kan besluiten met bijvoorbeeld aa.

Voorbereiden
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven.
  • Kleurpotloden of stiften
  • Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over gedichten.


Afsluiten

Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.