Diferencia entre revisiones de «Samenbrengen K»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Koffer}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepass...')
 
Línea 13: Línea 13:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Arnon als start(Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<h4>Arnon als start (Duur ± 20 minuten)</h4>
 
De deelnemers starten met een woord uit een fragment van een gedicht uit de bundel ''Liefde is Business''.
 
De deelnemers starten met een woord uit een fragment van een gedicht uit de bundel ''Liefde is Business''.
 
De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen. Bijvoorbeeld een sonnet. Dat werd veel gebruikt om liefde te bezingen. We kennen allemaal liefde voor voorwerp, iemand, een plek of een dier. Een hedendaagse sonnetten reeks.
 
De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen. Bijvoorbeeld een sonnet. Dat werd veel gebruikt om liefde te bezingen. We kennen allemaal liefde voor voorwerp, iemand, een plek of een dier. Een hedendaagse sonnetten reeks.
Línea 20: Línea 20:
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
+
* Blaadjes om de gedichten op te schrijven.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Afsluiten</h5>
 
<h5>Afsluiten</h5>

Revisión del 21:57 2 dic 2019


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Koffer 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan het gedicht. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Rondeel en de eigen ervaring I (Duur ± 20 minuten)

Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in, het scherpt het gevoel voor ritme van taal en woorden aan. Het dichten wordt door de docent begeleidt. Een uitgebreid voorbeeld kunt u lezen op de website www.taalvormingentaaldrukken.nl van Henk van Faassen.
Het rondeel telt acht regels. Regel 1 komt terug als regel 4 en als regel 7 (1=4=7). Regel 2 is precies hetzelfde als regel 8 (2=). Rondelen rijmen volgens een vast rijmschema.

Arnon als start (Duur ± 20 minuten)

De deelnemers starten met een woord uit een fragment van een gedicht uit de bundel Liefde is Business. De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen. Bijvoorbeeld een sonnet. Dat werd veel gebruikt om liefde te bezingen. We kennen allemaal liefde voor voorwerp, iemand, een plek of een dier. Een hedendaagse sonnetten reeks.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
  • Blaadjes om de gedichten op te schrijven.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.
  • De docent bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Een boekje er van maken? Of een website? of via foto's op Instagram? Wat doen we? Wie organiseert het? Hoe wordt het vorm gegeven. Wie doet welke taak? ...