Diferencia entre revisiones de «Samenbrengen E»

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Ex}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing...')
 
Línea 10: Línea 10:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<h4>Brieven op een rij (Duur ± 30 minuten)</h4>
 
<h5>Instructie deel 1</h5>
 
<h5>Instructie deel 1</h5>
De deelnemers maken een tijdlijn van gebeurtenissen voor en na de ervaring die ze hebben beschreven. Wat maakten ze voor de
+
De deelnemers schrijven een zakelijke brief. Gebaseerd op een eigen ervaring kiezen de
beschreven ervaring mee en wat daarna?
+
deelnemers een persoon uit die zakelijk een rol zou kunnen spelen bij de kans die ze
 +
kunnen of hadden kunnen ontwikkelen. Leg deze persoon uit wat je wilt en hoe je er bij bent gekomen contact op te nemen, wat zijn je overwegingen?<br>
 +
''Bespreken''<br>
 +
Wissel met je teamgenoot de brieven uit en lees de brief van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<h4>Brieven op een rij (Duur ± 30 minuten)</h4>
 
<h5>Instructie deel 2</h5>
 
<h5>Instructie deel 2</h5>
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de elementen uit hun tijdlijn hoe ze een ervaring voor en een ervaring daarna
+
''Individueel'' <br>
kunnen knopen aan de eerste gekozen ervaring.
+
De deelnemers schrijven een brief aan een vriend(in), kennis die ze op de hoogte
<br>
+
stellen van wat ze meemaken, een situatie waarin ze beland zijn en hoe ze die hebben aangepakt. Gebruik de eigen ervaring als het mogelijk is. Anders herinner je een eigenervaring die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een keer dat je iets deed wat je heel moeilijk vond, of iets wat eigenlijk niet mag, of dat je iets deed wat je heel leuk vind. Maak een lijstje van je herinneringen en kies diegene die je kunt gebruiken. Misschien zijn het er ook twee.<br>
<br>
+
''Bespreken''<br>
<h4>Eigen ervaring langs de lijn (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
Wissel met je teamgenoot de brieven uit en lees de brief van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.
<h5>Instructie deel 3</h5>
 
Als je klaar bent met het opschrijven van de ervaringen ervoor en erna kun je kijken hoe je de drie nu nog op zichzelf staande ervaringen aan elkaar schrijft. Hoe wil je de volgorde hebben? Wat voor een tussenstukken zijn er nodig om alles tot een langer verhaal te
 
smeden?
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Línea 32: Línea 32:
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 +
* Tweetallen maken
 +
* De docent loopt rond voor vragen tijdens het bespreken.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
<br>
 
<br>
Línea 40: Línea 42:
  
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
 
Opdracht 4 zakelijke brief (30 minuten): Gebaseerd op hun eigen ervaring kiezen de
 
deelnemers een persoon uit die zakelijk een rol zou kunnen spelen bij de kans die ze
 
kunnen of hadden kunnen ontwikkelen.
 
Opdracht 5 (30 minuten): schrijf een brief aan een vriend(in), kennis die je op de hoogte
 
stelt van wat je meemaakt, een situatie waarin je beland bent en hoe je die hebt aangepakt.
 
Opdracht 7 (Thuis, werkuren inplannen): maak van je brief een gesproken en/ of beeldende
 
versie. Kan zijn een stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale
 
tools.
 

Revisión del 16:45 3 dic 2019


naar ExnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Ex 1.1.jpeg

Samenbrengen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman Onze Oom aandacht te besteden aan de tijdlijn. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Brieven op een rij (Duur ± 30 minuten)

Instructie deel 1

De deelnemers schrijven een zakelijke brief. Gebaseerd op een eigen ervaring kiezen de deelnemers een persoon uit die zakelijk een rol zou kunnen spelen bij de kans die ze kunnen of hadden kunnen ontwikkelen. Leg deze persoon uit wat je wilt en hoe je er bij bent gekomen contact op te nemen, wat zijn je overwegingen?
Bespreken
Wissel met je teamgenoot de brieven uit en lees de brief van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.

Brieven op een rij (Duur ± 30 minuten)

Instructie deel 2

Individueel
De deelnemers schrijven een brief aan een vriend(in), kennis die ze op de hoogte stellen van wat ze meemaken, een situatie waarin ze beland zijn en hoe ze die hebben aangepakt. Gebruik de eigen ervaring als het mogelijk is. Anders herinner je een eigenervaring die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een keer dat je iets deed wat je heel moeilijk vond, of iets wat eigenlijk niet mag, of dat je iets deed wat je heel leuk vind. Maak een lijstje van je herinneringen en kies diegene die je kunt gebruiken. Misschien zijn het er ook twee.
Bespreken
Wissel met je teamgenoot de brieven uit en lees de brief van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.

Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)
  • De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring op basis van de gemaakte tijdlijn. Kan individueel of in een team. Als de opdracht in teamverband wordt uitgewerkt dan kiezen de deelnemers uit het team een van de verhalen uit en gaan daarmee aan de slag.


Voorbereiden
  • Tweetallen maken
  • De docent loopt rond voor vragen tijdens het bespreken.
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.