Diferencia entre revisiones de «Veiligheid»

Línea 11: Línea 11:
 
het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
 
het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
 
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br>
 
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br>
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één
+
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep. Bij één-op- één
 
begeleiding gelden deze regels ook.
 
begeleiding gelden deze regels ook.
 
<br>
 
<br>

Revisión del 17:07 12 ene 2020

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9 x Grunberg leskeuze.jpeg

Veiligheid


De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de groep. Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep. Bij één-op- één begeleiding gelden deze regels ook.

Regels van omgang

1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar buiten gebracht.

Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.

Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).

Categorie:Sjabloon