Diferencia entre revisiones de «I Freinet»
Línea 3: | Línea 3: | ||
<div class="small-7 large-offset-2 columns"> | <div class="small-7 large-offset-2 columns"> | ||
{{Inspiratie klein}} | {{Inspiratie klein}} | ||
− | <h3> | + | <h3>'''Freinetschool de Rolpaal'''</h3> |
<br> | <br> | ||
In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU mij uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl. De directeur Jeroen Tans en zijn docententeam werkten daar met taalvorming, een vak van de opleiding Literaire Vorming, als onderdeel van het op [http://www.freinet.nl/nl/pedagogiek.html Freinet gebaseerde onderwijs]. | In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU mij uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl. De directeur Jeroen Tans en zijn docententeam werkten daar met taalvorming, een vak van de opleiding Literaire Vorming, als onderdeel van het op [http://www.freinet.nl/nl/pedagogiek.html Freinet gebaseerde onderwijs]. |
Revisión del 19:02 16 ene 2020
Freinetschool de Rolpaal
In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU mij uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl. De directeur Jeroen Tans en zijn docententeam werkten daar met taalvorming, een vak van de opleiding Literaire Vorming, als onderdeel van het op Freinet gebaseerde onderwijs.
In de laatste groep, geleid door Jeroen Tans, zaten leerlingen van groep 6, 7 en 8 bij elkaar. Ik mocht aanwezig zijn en mee doen. De groep had een grote mate van zelfstandigheid en de leerlingen namen veel verantwoordelijkheid in hun leerproces. De leerlingen starten de les zelfstandig zodat de directeur tijd had om een aantal andere schoolzaken af te ronden. Ze starten met een betekenisvolle vertelkring over een onderwerp dat een aantal leerlingen hadden voorbereid. De leerlingen hadden bij toerbeurt de leiding over de orde van het vertellen en de verdere activiteiten van het taalvormingsproces. De hoge mate van zelfstandigheid, eigenaarschap van het leerproces en verantwoordelijkheid over het groepsproces maakte diepe indruk.
Ik had als therapeut ervaring met groepen cliënten in een GGZ instelling en dus bekend met groepsprocessen en leren. De praktijk op deze school maakte helder dat onderwijs en groepstherapie veel overeenkomsten hebben. Daarnaast bevestigde het dat vertrouwen in deelnemers, een duidelijke proces structuur en vertrouwen van de deelnemers in de begeleiding, ook op afstand, deelnemers versterkt in verantwoordelijkheid, eigenrichting, nieuwsgierigheid, plezier en intrinsieke motivatie. Allemaal ingrediënten waarmee persoonlijke ontwikkeling opgang komt en blijft. Een leven lang leren in het werkelijke leven.