Diferencia entre revisiones de «I Montessori»
Línea 4: | Línea 4: | ||
{{Inspiratie klein}} | {{Inspiratie klein}} | ||
<br> | <br> | ||
− | <h3>'''Leren | + | <h3>'''Leren voelbaar maken'''</h3> |
<br> | <br> | ||
− | Als een van de eerste pedagogen begreep en experimenteerde Maria Montessori met het leren via | + | Als een van de eerste pedagogen begreep en experimenteerde Maria Montessori met het leren via alle zintuigen. |
− | Veel materialen | + | Veel materialen die zij ontwikkelde maken het leren tastbaar, zichtbaar en bieden ruimtelijke ordening. Het leren zichtbaar, tastbaar en toegankelijk via beweging maken, geeft alle zintuigen een rol. De leerervaringen lopen via alle zintuigen. Het ook toegankelijker om te kunnen praten over wat je ziet, voelt, denkt en waarneemt. Zo krijgen woorden en communicatie als vanzelf een rol. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
Línea 16: | Línea 16: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | Een praktijk voorbeeld:< | + | Een praktijk voorbeeld:<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> |
− | Een jongen met een aangeboren alcohol deficiëntie kon niet leren schrijven noch lezen. Via het spel van de gevoelde letters, terwijl hij zijn favoriete muziek zong met een standvastig ritme, lukte het hem uiteindelijk in ieder geval zijn eigen naam te schrijven. Het gaf hem een groot gevoel waarmee hij weer verder kon in zijn ontwikkeling. In dit voorbeeld komt duidelijk naar voren hoe beweging, ritme en leren zinvol gecombineerd de ontwikkeling goed kunnen ondersteunen dit is het eerste van de acht hoofd uitgangspunten van Maria | + | Een jongen met een aangeboren alcohol deficiëntie<div class="mw-collapsible-content"> |
− | < | + | kon niet leren schrijven noch lezen. Via het spel van de gevoelde letters, terwijl hij zijn favoriete muziek zong met een standvastig ritme, lukte het hem uiteindelijk in ieder geval zijn eigen naam te schrijven. Het gaf hem een groot gevoel waarmee hij weer verder kon in zijn ontwikkeling. In dit voorbeeld komt duidelijk naar voren hoe beweging, ritme en leren zinvol gecombineerd de ontwikkeling goed kunnen ondersteunen dit is het eerste van de acht hoofd uitgangspunten van Maria Montessori, Movement and Cognition. |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | Acht hoofdelementen van het Montessori gedachtengoed zijn: | ||
# Movement and Cognition - Beweging en Cognitie | # Movement and Cognition - Beweging en Cognitie | ||
# Choice - Keuze | # Choice - Keuze |
Revisión del 07:30 23 abr 2020
Leren voelbaar maken
Als een van de eerste pedagogen begreep en experimenteerde Maria Montessori met het leren via alle zintuigen.
Veel materialen die zij ontwikkelde maken het leren tastbaar, zichtbaar en bieden ruimtelijke ordening. Het leren zichtbaar, tastbaar en toegankelijk via beweging maken, geeft alle zintuigen een rol. De leerervaringen lopen via alle zintuigen. Het ook toegankelijker om te kunnen praten over wat je ziet, voelt, denkt en waarneemt. Zo krijgen woorden en communicatie als vanzelf een rol.
Een paar voorbeelden zijn letters van schuurpapier op zeer gladde ondergrond. Zo kun je de beweging van het schrijven van de letter oefenen. Je sluit je ogen en voelt de letter. Door de gesloten ogen komt er een andere concentratie terwijl je de letter voelt. De docent kan ook experimenteren met woorden leggen van letters die dan in schroefschrift gevoeld een woord vormen. Hoofdletters en kleine letters voelen is een spel en tegelijkertijd een leerervaring.
Zo bestaan er ook rekenstokken, kleurkaarten en veel andere les materialen.
kon niet leren schrijven noch lezen. Via het spel van de gevoelde letters, terwijl hij zijn favoriete muziek zong met een standvastig ritme, lukte het hem uiteindelijk in ieder geval zijn eigen naam te schrijven. Het gaf hem een groot gevoel waarmee hij weer verder kon in zijn ontwikkeling. In dit voorbeeld komt duidelijk naar voren hoe beweging, ritme en leren zinvol gecombineerd de ontwikkeling goed kunnen ondersteunen dit is het eerste van de acht hoofd uitgangspunten van Maria Montessori, Movement and Cognition.
Acht hoofdelementen van het Montessori gedachtengoed zijn:
- Movement and Cognition - Beweging en Cognitie
- Choice - Keuze
- Interest - Interesse
- Extrinsic Rewards are Avoided - Beloning en straf van buitenaf worden vermeden
- Learning with and from Peers - Leren met en van leeftijdsgenoten
- Learning in Context - Leren in een context
- Teacher Ways and Child Ways
- Order in Environment and Mind
Een korte uitleg van ieder uitgangspunt staat op de website van Indiana Montessori Academy.