Diferencia entre revisiones de «Veiligheid»
Línea 16: | Línea 16: | ||
Waar houdt de docent rekening mee? | Waar houdt de docent rekening mee? | ||
<br> | <br> | ||
− | * Niveau van intimiteit; bewust zijn over hoe dichtbij onderwerpen kunnen liggen bij de persoonlijke intimiteit van de deelnemers. Het is anders om te spreken over een ervaring met fruit dan over een ervaring met grenzen. | + | * Niveau van intimiteit; bewust zijn over hoe dichtbij onderwerpen kunnen liggen bij de persoonlijke intimiteit van de deelnemers. Het is anders om te spreken over een ervaring met fruit dan over een ervaring met grenzen. De docent draagt |
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau, de mogelijkheden, van de deelnemers. | verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau, de mogelijkheden, van de deelnemers. | ||
* Structuur in de lesruimte afgestemd op de deelnemers. Gebruik bijvoorbeeld pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’). Creëer bijvoorbeeld duidelijke plekken in de lesruimte waar materialen te vinden zijn. | * Structuur in de lesruimte afgestemd op de deelnemers. Gebruik bijvoorbeeld pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’). Creëer bijvoorbeeld duidelijke plekken in de lesruimte waar materialen te vinden zijn. |
Revisión del 13:41 18 ago 2020
Veiligheid
Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent in belangrijke mate zelf bij aan de veiligheid
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
De docent is er op gericht om stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst bij leerlingen te vermijden.
De docent ontwikkelt alertheid over sociale processen en ziet interacties tussen deelnemers ontstaan voordat ze in negatieve vorm de ruimte krijgen.
Waar houdt de docent rekening mee?
- Niveau van intimiteit; bewust zijn over hoe dichtbij onderwerpen kunnen liggen bij de persoonlijke intimiteit van de deelnemers. Het is anders om te spreken over een ervaring met fruit dan over een ervaring met grenzen. De docent draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau, de mogelijkheden, van de deelnemers.
- Structuur in de lesruimte afgestemd op de deelnemers. Gebruik bijvoorbeeld pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’). Creëer bijvoorbeeld duidelijke plekken in de lesruimte waar materialen te vinden zijn.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels af te spreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één begeleiding gelden deze regels ook.
Regels van omgang specifiek voor het werken met de eigen ervaring
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan. Commentaar zijn opmerkingen en (be)oordelen.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
buiten gebracht.