Diferencia entre revisiones de «Veiligheid»
Línea 10: | Línea 10: | ||
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en | in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en | ||
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.<br> | is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.<br> | ||
− | Zo is de docent er op gericht om stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst bij | + | Zo is de docent er op gericht om stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst bij deelnemers te vermijden. |
Ook ontwikkelt de docent alertheid over sociale processen en ziet interacties tussen deelnemers ontstaan voordat ze in negatieve vorm de ruimte krijgen. | Ook ontwikkelt de docent alertheid over sociale processen en ziet interacties tussen deelnemers ontstaan voordat ze in negatieve vorm de ruimte krijgen. | ||
<br> | <br> |
Revisión del 14:41 19 ago 2020
Veiligheid
Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent in belangrijke mate zelf bij aan de veiligheid
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
Zo is de docent er op gericht om stress, verveling, verwarring, lage motivatie en angst bij deelnemers te vermijden.
Ook ontwikkelt de docent alertheid over sociale processen en ziet interacties tussen deelnemers ontstaan voordat ze in negatieve vorm de ruimte krijgen.
Waar houdt de docent rekening mee?
- Niveau van intimiteit; bewust zijn over hoe dichtbij onderwerpen kunnen liggen bij de persoonlijke intimiteit van de deelnemers. Het is anders om te spreken over een ervaring met fruit dan over een ervaring met grenzen. De docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau, de mogelijkheden, van de deelnemers.
- Structuur in de lesruimte afgestemd op de deelnemers. Gebruik bijvoorbeeld pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’). Creëer bijvoorbeeld duidelijke plekken in de lesruimte waar materialen te vinden zijn.
- Aan het begin van de samenwerking neemt de docent tijd om samen met de deelnemers afspraken te maken over hoe iedereen met elkaar om wil gaan. Bij één-op- één samenwerken gelden deze regels ook. Door deze regels zichtbaar op te hangen hoeft een docent er niet telkens woorden aan te besteden.
Regels van omgang specifiek voor het werken met de eigen ervaring
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan; geen oordelen.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
buiten gebracht.