Diferencia entre revisiones de «Nieuw Inspiratie»

Línea 75: Línea 75:
  
  
{{#info: Op de '''site''' vindt u meer informatie.|note}}
+
{{#info: In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU mij uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl. De directeur Jeroen Tans en zijn docententeam werkten daar met taalvorming, een vak van de opleiding Literaire Vorming, als onderdeel van het op [http://www.freinet.nl/nl/pedagogiek.html Freinet gebaseerde onderwijs].
 +
<br>
 +
<br>
 +
In de laatste groep, geleid door Jeroen Tans, zaten leerlingen van groep 6, 7 en 8 bij elkaar. Ik mocht aanwezig zijn en mee doen. De groep had een grote mate van zelfstandigheid en de leerlingen namen veel verantwoordelijkheid in hun leerproces. De leerlingen starten de les zelfstandig zodat de directeur tijd had om een aantal andere schoolzaken af te ronden. Ze starten met een betekenisvolle vertelkring over een onderwerp dat een aantal leerlingen hadden voorbereid. De leerlingen hadden bij toerbeurt de leiding over de orde van het vertellen en de verdere activiteiten van het taalvormingsproces. De hoge mate van zelfstandigheid, eigenaarschap van het leerproces en verantwoordelijkheid over het groepsproces maakte diepe indruk.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Ik had als therapeut ervaring met groepen cliënten in een GGZ instelling en dus bekend met groepsprocessen en leren. De praktijk op deze school maakte helder dat onderwijs en groepstherapie veel overeenkomsten hebben. Daarnaast bevestigde het dat vertrouwen in deelnemers, een duidelijke proces structuur en vertrouwen van de deelnemers in de begeleiding, ook op afstand, deelnemers versterkt in verantwoordelijkheid, eigenrichting, nieuwsgierigheid, plezier en intrinsieke motivatie. Allemaal ingrediënten waarmee persoonlijke ontwikkeling opgang komt en blijft. Een leven lang leren in het werkelijke leven.|note}}
  
  

Revisión del 20:45 23 ago 2020

Más...Más...Más...Más...Más...Clases de ejemploDesarrollar Inteligencia EmocionalTrabajo en equipo de docentesCrearCompartirMás...Más...Más...Más...SP GA Start Onderwijs 2k.jpeg

Inspiratie


De methodologie Laat Je Zien is geïnspireerd door kennis en denkwijzen uit allerlei verschillende vakgebieden. Hieronder vindt u een overzicht van onze belangrijkste inspiratiebronnen. Als u op de vraagtekens klinkt bij de verschillende titels kunt u lezen welke aspecten van de genoemde kennis en denkwijzen in Laat Je Zien een rol spelen.

Overzicht van vakgebieden en inspiratiebronnen


Didactische zienswijzen en theorieën
  1. Dellensen, Peter & Lentz, Leo (Red.) (1987). Taaldrukken verder dan zeggen en schrijven, Handboek Taaldrukken. Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact
  2. Edwards, Carolyn, Gandini, Lella y Forman, George (1998). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach – Advanced Reflections. Westport CT, USA: Ablex Publishing
  3. Egan, Kieran (1986). Teaching as Storytelling: an Alternative Approach to Teaching and Curriculum in the Elementary School. Chicago, USA: University of Chicago Press
  4. Egan, Kieran (2003), Start with what the student knows or with what the student can imagine? Phi Delta Kappan, 84(6), 443-445
  5. Egan, Kieran (2005). An Imaginative Approach to Teaching. San Francisco, USA: Jossey-Bass / A Wiley Imprint
  6. Faassen, van H., www.taalvormingentaaldrukken.nl
  7. Freinet, Celestine, De Moderne School, www.freinet.nl
  8. Gandini, Lella & Pope Edwards, Carolyn (Red.) (2001). Bambini: The Italian Approach to Infant/Toddler Care. New York, USA: Teachers College Press
  9. Glasser, William, MD (1969). Schools Without Failure. New York, USA: Harper & Row Publishers
  10. Glasser, William, MD (1988). Choice Theory in the Classroom. New York, USA: Harper & Row Publishers
  11. Glasser, William, MD (2011). Take Charge of your Life. Bloomington, USA: iUniverse, Inc.
  12. Koeman, Marianne (2013). La Didáctica de la Comunicación. La Paz, Bolivia: SNKP-Bolivia, Wisllita & Impulsis
  13. Kounin, Jacob Sebastian (1977). Discipline and Group Management in Classrooms. USA: Krieger Pub. Co.
  14. Montessori, Maria (1912). The Montessori Method: Scientific Pedagogy as Applied to Child Education in "The Children’s Houses" With Additions and Revisions by the Author. New York, USA: Frederick A. Stokes Company
  15. Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (1998). Perspectives on learning. New York, USA: Teachers College Press
  16. Rathunde, Kevin and Csikszentmihalyi, Mihaly (2005) Middle School Students’ Motivation and Quality of Experience: A Comparison of Montessori and Traditional School Environments. American Journal of Education, Vol. 111, No. 3 (May 2005) (pp. 341-371)
  17. Visch, Lucie, Zaat, Mirjam & Claessens Marleen (Red.) (1993). Werken met Taaldrukken; ervaringen en ideeën. Baarn, NL: Uitgeverij Bekadidact
  18. Vygotsky, L. S. (herziene druk 2012 van oorspronkelijke engelstalige versie uit 1962) Foreword by Alex Kozulin, Thought and Language, Cambridge, Mass., USA: MIT Press Ltd.
  19. Vygotsky, L. S. (1934) PDF Thinking and Speech
  20. Whitmore, Kathryn F. & Crowell, Caryl G. (1994). Inventing a Classroom, life in a bilingual whole language learning community. York, USA: Stenhouse Publishers


Therapie op basis van de kunsten
  1. Aron Rubin, Judith (2016). Approaches to Art Therapy: Theory and Technique, New York, USA: Routledge
  2. Burkhard, Gudrun (1997). Taking Charge: Your Life Patterns and Their Meaning Edinburgh, UK: Floris Books
  3. Case, Caroline & Dalley, Tessa (June 2004). The Handbook of Art Therapy Chapter 3, Abingdon-on-Thames, UK: Routledge
  4. Csikszentmihalyi, Mihaly (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York, USA: HarperCollins Publishers, Inc.
  5. McNiff, Shaun (1992). Art as Medicine, Creating a Therapy of the Imagination, Boston, USA: Shambhala Publications, Inc.


Emotionele Intelligentie en ontwikkeling
  1. Ellis, Albert & Dryden, W. (1987). The Practice of Rational Emotive Therapy. New York, USA: Springer Publishing Company
  2. Fernández Domínguez, M.a R. (2005). Más allá de la educación emocional. La formación para el crecimiento y desarrollo personal del profesorado. PRH como modelo de referencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol. 19 (3), 195-251.
  3. Fernández Domínguez, M.a R., Palomero Pescador, J.E. y Teruel Melero, M.P. (ABRIL 2009) El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Universidad De Zaragoza; Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (1), 33-50.
  4. Kahn, Jennifer (2013/09/15). Can Emotional Intelligence Be Taught? The New York Times Magazine, NYTimes.com
  5. Korczak J., (2018). How to Love a Child: 1: And Other Selected Works Volume 1.Ilford, United Kingdom: Vallentine Mitchell & Co Ltd
  6. Taba, H., & Elkins, D. (1967) Teaching strategies for the culturally disadvantaged. Chicago, USA: Rand McNally
  7. Tough, Paul (2012). How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character. New York, USA: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company


Beweging en Spel
  1. Eden, Donna & Feinstein, David (2008). Energy Medicine: Balancing your Bodies Energies for optimal Health, Joy and Vitality. New York, USA: Penguin Group Inc.
  2. Scherder, E. (2017). Laat je hersenen niet zitten, Amsterdam: Athenaeum
  3. Sitskoorn, M. (2008). Het maakbare brein, Amsterdam: Prometheus
  4. Velthuis, C. (2017). Bres spelenboek, Utrecht: Kosmos Uitgevers




In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU mij uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl. De directeur Jeroen Tans en zijn docententeam werkten daar met taalvorming, een vak van de opleiding Literaire Vorming, als onderdeel van het op Freinet gebaseerde onderwijs.<br><br>In de laatste groep, geleid door Jeroen Tans, zaten leerlingen van groep 6, 7 en 8 bij elkaar. Ik mocht aanwezig zijn en mee doen. De groep had een grote mate van zelfstandigheid en de leerlingen namen veel verantwoordelijkheid in hun leerproces. De leerlingen starten de les zelfstandig zodat de directeur tijd had om een aantal andere schoolzaken af te ronden. Ze starten met een betekenisvolle vertelkring over een onderwerp dat een aantal leerlingen hadden voorbereid. De leerlingen hadden bij toerbeurt de leiding over de orde van het vertellen en de verdere activiteiten van het taalvormingsproces. De hoge mate van zelfstandigheid, eigenaarschap van het leerproces en verantwoordelijkheid over het groepsproces maakte diepe indruk. <br><br>Ik had als therapeut ervaring met groepen cliënten in een GGZ instelling en dus bekend met groepsprocessen en leren. De praktijk op deze school maakte helder dat onderwijs en groepstherapie veel overeenkomsten hebben. Daarnaast bevestigde het dat vertrouwen in deelnemers, een duidelijke proces structuur en vertrouwen van de deelnemers in de begeleiding, ook op afstand, deelnemers versterkt in verantwoordelijkheid, eigenrichting, nieuwsgierigheid, plezier en intrinsieke motivatie. Allemaal ingrediënten waarmee persoonlijke ontwikkeling opgang komt en blijft. Een leven lang leren in het werkelijke leven.





Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen