Diferencia entre revisiones de «Evalueren»

Línea 7: Línea 7:
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
De Grunberg Academie wil reflectie over de eigen wereld en het leven stimuleren.
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
Reflectie is immers een vereiste voor het leveren van een opbouwende bijdrage aan de eigen omgeving. Waar niet helder is geschreven, is niet helder gedacht en waar niet helder is gedacht, hebben zelfkennis en kennis van de wereld geen kans gekregen.
 
<br>
 
  </div>
 
</div>
 
De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten. Iedere keer bepaalt de docent het tijdsinterval en hoe veel aandacht er gaat naar naar ieder onderdeel van het afsluiten. Het is belangrijk om stil te staan bij ervaringen van de deelnemers in de praktijk na een proces met nieuwe inzichten en/of vaardigheden.
 
 
<br>
 
<br>
 +
De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten die u naar eigen inzicht kunt aanbieden, na een zelfgekozen tijdsinterval.
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Evalueren'''</h4>
 
<h4>'''Evalueren'''</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
+
U bepaalt hoe (lang) er geëvalueerd wordt. Afhankelijk van het thema en de ontwikkeling van de deelnemers maakt de docent een keuze. Hieronder enkele suggesties:<br>
De docent kiest de wijze waarop geëvalueerd gaat worden en de tijd die er aan besteedt wordt.
+
* U vraagt de deelnemers in één zin samen te vatten wat ze van de les meenemen.
Er zijn diverse mogelijkheden. Afhankelijk van het thema en de ontwikkeling van de deelnemers maakt de docent een keuze. Om een idee te geven een aantal voorbeelden:<br>
+
* U kiest een afbeelding, bijvoorbeeld een koffer en laat de deelnemers één woord kiezen dat voor hen belangrijk is als ze terugdenken aan de les. Dit woord schrijven ze vervolgens op de koffer. Dit kan een gezamenlijke koffer zijn van de groep maar ook kan iedere deelnemer een eigen koffer hebben.
* De docent vraagt de deelnemers - kort - bijvoorbeeld in een zin op te schrijven wat ze van de les meenemen; een soort slogan voor zichzelf te bedenken. Of door de leerlingen een woord te laten kiezen dat voor hen belangrijk is als ze terug denken aan de les, en dit woord op te schrijven. De docent kan hiervoor een standaard afbeelding gebruiken zoals bijvoorbeeld een tekening van een koffer, een gereedschapskist of een afbeelding die de leerling kan opslaan in haar/zijn telefoon. Daarna heeft een leerling een digitale expositie met zelfgemaakte aanmoedigingen en geheugensteuntjes.
+
* U vraagt de deelnemers een soort slogan voor zichzelf te bedenken die hen aanmoedigt om door te zetten om een gesteld doel te bereiken. Deze slogan samen te voegen met een beeld naar keuze.  
* Uitgebreider evalueren kan ook, de docent vraagt de deelnemers om aan de hand van een aantal vragen te kijken en onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. Het instrument, een vragenlijst, kan de docent alleen maken of in samenspraak met de deelnemers. De vragenlijst kan ook digitaal via een aantal apps worden gemaakt en aangeboden. De docent kan ook een opdracht geven om een vragenlijst te maken aan een wisselende groep deelnemers, evaluatieteam. Om de deelnemers te ondersteunen kan een voorbereide basislijst van vragen het uitgangspunt zijn. Gedurende het evaluatieproces kan deze worden aangepast. Ook er zijn veel mogelijkheden voor het samenstellen van teams in de groep en de opdracht voor het maken van vragen kan ook variëren. Zo kan ieder team een of twee vragen bedenken en alle vragen samen vormen dan de evaluatie. Belangrijk is dat de docent er voor zorgt dat iedereen ervaring op doet met het maken van een evaluatie instrument.
+
* Uitgebreider evalueren kan ook, vraag de deelnemers om aan de hand van een (door u of gezamenlijk samengestelde) vragenlijst te onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. U kunt het samenstellen van de lijst ook laten doen door ‘evaluatieteams’ bestaande uit enkele deelnemers. Uiteindelijk vullen alle deelnemers de vragenlijst die gemaakt is in.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen. Deze elementen worden in de zelfdeterminatie-theorie beschreven als kernpunten van welbevinden (Deci & Ryan, 1991).
 
 
<br>
 
<br>
 +
Na afloop kunnen alle deelnemers een digitale expositie hebben met zelfgemaakte aanmoedigingen en geheugensteuntjes. In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen.
 
<br>
 
<br>
Na een evaluatie kan de docent zijn deelnemers uitnodigen om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
Línea 36: Línea 27:
 
<h4>'''Reflectie'''</h4>
 
<h4>'''Reflectie'''</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Reflecteren is filosofisch van aard en kan met de hele groep in een kring. Maar het kan ook door de deelnemers in teams van twee of vier samen te laten werken waarna ze hun kijk delen in groepsverband. Natuurlijk kan het ook een individuele opdracht zijn met een presentatie in de groep. De keuze is aan de docent en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
+
Na de evaluatie kunt u uw deelnemers uitnodigen om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Reflecteren is filosofisch van aard en kan:<br>
 +
* met de hele groep in een kring.  
 +
* in teams van twee of vier; daarna in groepsverband.  
 +
* als individuele opdracht die in de groep gepresenteerd wordt.  
 
<br>
 
<br>
 +
De keuze is aan u en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
 
<br>
 
<br>
 +
Enkele suggesties van vragen:<br>
 +
 
In de reflectie op de stappen uit de drieluik word je bewust van je oordelen en de uitwerking die deze oordelen hebben op een situatie. Neem je oordeel niet als waarheid aan maar als uitgangspunt. Dit vergroot de compassie met jezelf en anderen. Laat twijfel toe, leer dat je ieder moment weer een nieuwe kijk kunt ontwikkelen op ervaringen mensen, situaties en kennis.  
 
In de reflectie op de stappen uit de drieluik word je bewust van je oordelen en de uitwerking die deze oordelen hebben op een situatie. Neem je oordeel niet als waarheid aan maar als uitgangspunt. Dit vergroot de compassie met jezelf en anderen. Laat twijfel toe, leer dat je ieder moment weer een nieuwe kijk kunt ontwikkelen op ervaringen mensen, situaties en kennis.  
 
<br>
 
<br>
Línea 54: Línea 54:
 
<h4>'''Nieuwe Cyclus'''</h4>
 
<h4>'''Nieuwe Cyclus'''</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Het proces van ''Laat Je Zien'' is als een cirkel te zien. Aan het einde van een proces ontstaan nieuwe vragen of interesses en daaruit kunnen nieuwe thema's naar voren komen om weer een nieuwe cirkel te starten.
+
Het proces van Laat Je Zien is cyclisch. Na aandacht voor evaluatie en reflectie ontstaan er vaak vanzelf bij u of de deelnemers ideeën voor nieuwe thema’s voor een volgende cyclus.
<br>
+
Noteer de thema’s die in deze fase naar voren komen voor eventuele toekomstige cycli. U kunt uw deelnemers ook bewust laten nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.  
 
<br>
 
<br>
Het kan zijn dat een nieuw onderwerp in een moeite door, op een natuurlijke manier zegt men wel eens, na een van de activiteiten ''Proef op de som'', ''Evaluatie'' of ''Reflectie'' vanzelf naar voren komt. De docent houdt dit bij op een lijstje zodat een nieuw thema of onderwerp altijd beschikbaar is. Het kan ook dat de docent de deelnemers bewust naar aanleiding van de verschillende activiteiten laat nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken. Natuurlijk kunnen ook de deelnemers nieuwe thema's en onderwerpen aandragen die ze tegenkomen op de werkvloer.
 
<br>
 
 
<br>
 
<br>
Een thema of onderwerp is doordat het ruime aanknopingspunten biedt altijd in te bedden in de bestaande lesmodules, opdrachten en lesplannen. De docent heeft hier vrijheid en kan op zoek gaan naar de aanknopingspunten en daar vanuit het bestaande materiaal en verrijkende extra informatie een zinvolle invulling aan te geven.
+
Zoek naar thema’s die ruime aanknopingspunten bieden om ze in te bedden in uw bestaande lesmodules, opdrachten en lesplannen. U heeft hier de vrijheid en kunt op zoek gaan naar de aanknopingspunten en daar vanuit het bestaande materiaal en verrijkende extra informatie een zinvolle invulling aan geven.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Revisión del 16:09 26 ago 2020

másmásmásmásmásmásmásmásCrearCompartirmásproporciona seguridad y una base para el desarrollo ...en tu caja de herramientas ...pertinente ...está intercambiando, reconociendo y empatizando ...¿Diga lo que quiero decir?SP GA Instrumenten 2k.jpeg

Afsluiting



De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten die u naar eigen inzicht kunt aanbieden, na een zelfgekozen tijdsinterval.

Evalueren

U bepaalt hoe (lang) er geëvalueerd wordt. Afhankelijk van het thema en de ontwikkeling van de deelnemers maakt de docent een keuze. Hieronder enkele suggesties:

  • U vraagt de deelnemers in één zin samen te vatten wat ze van de les meenemen.
  • U kiest een afbeelding, bijvoorbeeld een koffer en laat de deelnemers één woord kiezen dat voor hen belangrijk is als ze terugdenken aan de les. Dit woord schrijven ze vervolgens op de koffer. Dit kan een gezamenlijke koffer zijn van de groep maar ook kan iedere deelnemer een eigen koffer hebben.
  • U vraagt de deelnemers een soort slogan voor zichzelf te bedenken die hen aanmoedigt om door te zetten om een gesteld doel te bereiken. Deze slogan samen te voegen met een beeld naar keuze.
  • Uitgebreider evalueren kan ook, vraag de deelnemers om aan de hand van een (door u of gezamenlijk samengestelde) vragenlijst te onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. U kunt het samenstellen van de lijst ook laten doen door ‘evaluatieteams’ bestaande uit enkele deelnemers. Uiteindelijk vullen alle deelnemers de vragenlijst die gemaakt is in.



Na afloop kunnen alle deelnemers een digitale expositie hebben met zelfgemaakte aanmoedigingen en geheugensteuntjes. In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen.

Reflectie

Na de evaluatie kunt u uw deelnemers uitnodigen om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces.

Reflecteren is filosofisch van aard en kan:

  • met de hele groep in een kring.
  • in teams van twee of vier; daarna in groepsverband.
  • als individuele opdracht die in de groep gepresenteerd wordt.


De keuze is aan u en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
Enkele suggesties van vragen:

In de reflectie op de stappen uit de drieluik word je bewust van je oordelen en de uitwerking die deze oordelen hebben op een situatie. Neem je oordeel niet als waarheid aan maar als uitgangspunt. Dit vergroot de compassie met jezelf en anderen. Laat twijfel toe, leer dat je ieder moment weer een nieuwe kijk kunt ontwikkelen op ervaringen mensen, situaties en kennis.

Reflecteren activeert de deelnemers om samenhang en verbinding te zien tussen dagelijkse eigen ervaringen en kennis. Andere voorbeelden van vragen die de docent de deelnemers zichzelf kan laten stellen zijn: hoe kan nieuwe kennis jouw nieuwe ervaringen beïnvloeden? Wil je meer weten? Voer je een taak uit en denk je erover na?

Reflecteren, met name in groepsverband, verhoogt de intrinsieke motivatie om kennis te verwerven en vervolgens toe te passen tijdens het uitvoeren van een taak. Dit stimuleert het leven-lang-leren (Lifelong learning, Jarvis, P., 2007).

Na aandacht voor evaluatie en reflectie is het tijd om door te gaan en ontstaat er vaak vanzelf een nieuw onderwerp voor een volgende cyclus.

Nieuwe Cyclus

Het proces van Laat Je Zien is cyclisch. Na aandacht voor evaluatie en reflectie ontstaan er vaak vanzelf bij u of de deelnemers ideeën voor nieuwe thema’s voor een volgende cyclus. Noteer de thema’s die in deze fase naar voren komen voor eventuele toekomstige cycli. U kunt uw deelnemers ook bewust laten nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.

Zoek naar thema’s die ruime aanknopingspunten bieden om ze in te bedden in uw bestaande lesmodules, opdrachten en lesplannen. U heeft hier de vrijheid en kunt op zoek gaan naar de aanknopingspunten en daar vanuit het bestaande materiaal en verrijkende extra informatie een zinvolle invulling aan geven.


Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen Categorie:Sjabloon