Diferencia entre revisiones de «Opmaat BV3»

Línea 3: Línea 3:
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
{{Wit}}
+
<h3>'''2  Ser lastimado'''</h3>
     </div>
+
<h4>'''Inicio'''</h4>
<div class="row">
+
<br>
<div class="small-6 columns">
+
<h5>'''Antemano'''</h5>
 +
<h5>Duración: ± 2 minutos / Grupo entero</h5> 
 +
Las sillas están en un círculo. Todo el mundo se sienta. La pizarra / rotafolio muestra la estructura de la lección. El profesor también puede conversar sobre esto.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Ejercicio energético o Juego'''</h4>
 +
<h5>Duración: ± 5-7 minutos/ Grupo entero</h5>
 +
<h5>'''''Rutina 5 minutos/ ejercicios 1 a 8 - [https://edenenergymedicine.com/donnas-daily-energy-routine/ Donna Eden]'''''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>Instrucción</h5>
 +
Todos se posicionan parados en un círculo. A un ritmo rápido en el sentido de las agujas del reloj, empezando por el profesor, todos describen con una palabra cómo se sienten. Por ejemplo: relajado, cansado, feliz, perezoso, etc. Luego siguen los ejercicios. El profesor muestra cada ejercicio y todos lo siguen.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''1 Pulsando'''</h5>
 +
     <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Wiki borstbeen.png|100px]] [[File:Wiki massage punten.png|100px]] [[File:Wiki Lymphe.png|100px]]
 +
Pulsando ritmico el esternón con la punta de los dedos. A continuación, toca rítmico con las puntas de los dedos justo por debajo de la clavícula. 
 +
<br>
 +
<br>
 +
Luego con las yemas de los dedos, dé unos golpecitos bajo la axila a ambos lados del cuerpo. Con las yemas de los dedos de la derecha, palmea el lado izquierdo desde abajo la axila hacia un poco mas abajo y viceversa. Palmea con firmeza pero suavemente todos los puntos mencionados mientras inspira profundamente 3 veces por la nariz y espira por la boca.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Efecto del ejercicio: te hace estar más alerta y ser capaz de pensar con claridad.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''2 Marchar'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Wiki marcheren.png|100px]]
 +
Para utilizar el cerebro de forma óptima, es importante que el cerebro izquierdo envíe información al cerebro derecho y viceversa.
  
<h3>'''Opmaat - Les 3 - Prettige Plek'''</h3>
+
Deze marcheeroefening stimuleert dit proces. De oefening is heel simpel: de bedoeling is dat je overdreven op de plaats loopt – alsof je aan het marcheren bent. Het contact tussen het links en rechts van je hersenen wordt gestimuleerd doordat je je rechterarm en linkerbeen tegelijk omhoog doet, evenals je linkerarm en je rechterbeen.
 
<br>
 
<br>
<h5>'''Vooraf'''</h5>
 
<h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5> 
 
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Effect van de oefening: je voelt je meer in balans, versterkt je coördinatie en je kunt je beter concentreren.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''3 Donder en bliksem'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Zorg dat je met je voeten recht onder je schouders staat. Buig je knieën een klein beetje. Maak hierbij van allebei je handen een vuist en buig je ellebogen op de hoogte van je middel. Adem diep in en zwaai je armen eerst naar achteren en vervolgens boven je hoofd. Breng je ellebogen voor je gezicht naar elkaar toe en gooi daarna je vuisten naar beneden. Open aan het eind van de beweging je handen terwijl je lucht uitstoot: wooooesssj. Herhaal dit twee keer.
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>'''''5 minuten routine Donna Eden'''''</h5>
 
De deelnemers staan in de kring. In een snel tempo met de klok mee, startend bij de docent, zegt iedereen met één woord hoe hij/zij zich voelt. Bijvoorbeeld: ontspannen, moe, vrolijk, lui etc. Daarna volgen de oefeningen. De docent doet elke oefening voor en iedereen volgt. Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer met één woord, hoe die zich voelt.
 
<h5>'''Ter afsluiting'''</h5>
 
Afsluitend doet de docent een laatste oefening: hij/zij legt beide handen plat met de handpalm op de rug. Ter hoogte van de zwevende ribben aan de voorkant trek je een denkbeeldige lijn naar achteren, dat is de plek om de handen neer te leggen. Beide handen vormen een V met de vingertoppen naar elkaar. De docent zegt tegen de deelnemers dat ze rustig inademen door de neus en uit door de mond. Zo blijf je een minuut staan.
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Effect van de oefening: ontlaadt woede uit je systeem en zorgt ervoor dat de energie gaat stromen.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''4 Wayne Cook'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Wiki Wayne Cook.png|100px]]
 +
* Ga rechtop zitten. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkervoet met beide handen vast, zodat je rechterhand de enkel vastheeft en je linkerhand de voetzool;
 +
* Adem rustig in via je neus, zodat de inademing je lichaam een beetje omhoog reikt terwijl je je been naar je lichaam toetrekt. Adem langzaam uit via je mond terwijl je je been zachtjes terug laat zakken. Herhaal dit vijf keer;
 +
* Wissel van voet en herhaal de oefening;
 +
* Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar met je duimen tussen je twee wenkbrauwen;
 +
* Adem langzaam diep in en uit door je neus. Herhaal dit vier keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd opzij.
 +
<br>
 +
''Effect van de oefening: kalmeert innerlijke onrust, zorgt dat je beter kan focussen, maakt dat je beter kunt leren. Maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of andere prestatie.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''5 Hoofdmassage'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Wiki Head split.png|300px]]
 +
* Plaats je duimen op beide slapen. Buig je vingers en plaats ze op het midden van je voorhoofd. Trek stevig drukkend je vingers langzaam uit elkaar, zodat de huid boven je wenkbrauwen wordt strakgetrokken;
 +
* Plaats daarna je vingers op het midden van je voorhoofd en trek alsof je je schedel uit elkaar probeert te trekken. Herhaal de oefening terwijl je je vingers steeds verschuift tot je aan de achterkant van je hoofd bent;
 +
* Ga hiermee door tot aan de onderkant van je nek. Laat je handen rusten op je schouders en trek ze stevig drukkend daaroverheen.<br>
 
<br>
 
<br>
''Energie, fysieke alertheid, concentratie, gezamenlijke kwetsbaarheid, groepsdynamica en ontspanning/ plezier''
+
''Effect van de oefening: kalmeert je zenuwstelsel, ontlaadt opgehoopte stress, verheldert je denkvermogen.
 +
Doordat er veel gedachten en informatie verwerkt worden in je brein kan energie stagneren waardoor je het gevoel kunt hebben dat je hoofd vol zit en dat er niks meer bij kan. Sommige mensen krijgen daar hoofdpijn of in extreme gevallen migraine van. Deze oefening is heel goed om je hoofd helder te houden en informatie gemakkelijker te verwerken. Zeer behulpzaam als je lang achter elkaar leert en daar onrustig van wordt, je gedachten afdwalen of je steeds hetzelfde moet lezen voordat de tekst tot je doordringt.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''6 Appels plukken'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Wiki Appels plukken.png|100px]]
 +
Wrijf je handen over elkaar en schud ze uit. Plaats daarna je handen op je dijen, met je vingers gespreid. Adem diep in via je neus. Strek één van je armen zo ver mogelijk omhoog alsof je een appel probeert te plukken waar je net niet bij kunt en de andere arm zo ver mogelijk naar beneden alsof je iets van de grond wilt pakken. Druk vervolgens je handen ter hoogte van je hart op elkaar. Doe dezelfde beweging nog een keer maar dan omgekeerd, met beide armenwissel twee keer. Laat je armen daarna helemaal naar beneden zakken terwijl je je knieën licht gebogen houdt.
 
<br>
 
<br>
 +
<br>
 +
''Effect van de oefening: maakt dat je energieker wordt en dat je ruimte schept in je hoofd.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''7 Ritsen'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Houd je handen voor je onderbuik met de handpalmen naar boven en de vingertoppen van je middelvingers tegen elkaar. Adem diep in terwijl je beide handen langzaam recht naar boven beweegt tot aan je lip, alsof je een rits dicht doet. Beweeg bij het uitademen je handen in dezelfde positie tot boven je hoofd en cirkel je handen via de zijkant van je lichaam weer naar beneden. Herhaal dit drie keer.
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<br>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
''Effect van de oefening: zorgt ervoor dat je weerbaarder wordt en dat negatieve emoties van anderen minder effect op je hebben. In combinatie met de Wayne Cook-oefening versterk je jezelf om conflictsituaties op een constructieve manier op te lossen.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''8 Vis aan de haak'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Wiki Vis aan de haak.png|100px]]
 +
Plaats de middelvinger van je ene hand tussen je wenkbrauwen. Plaats de middelvinger van je andere hand in je navel, of als je dat te gevoelig vindt, vlak onder je navel. Druk beide vingers in je huid en trek ze omhoog. Nu ben je als een vis aan de haak. Adem diep in en houd je adem vijftien seconden vast.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Effect van de oefening: zorgt ervoor dat alle oefeningen die je hiervoor gedaan hebt geïntegreerd worden in je energiesysteem. Je kunt deze oefening ook doen als je je een sloom of moe voelt.''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer om in één woord te beschrijven hoe die zich voelt.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Als de deelnemers bekend zijn met de routine kunnen ze ook om de beurt zelf de leiding nemen. De oefeningen zijn ook handig om bij de hand te hebben als het energie niveau of concentratie van een deelnemer daalt of gekalmeerd kan worden.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Alternatief om mee op te starten'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Vooraf aan de opeenvolging van oefeningen van de ''5-minuten-routine'' kan de docent met de deelnemers energie ervaring bewust maken en inschatten.<br>
 +
De deelnemers staan in een kring. Tegen de klok in noemt iedereen (beginnende bij de docent) snel achter elkaar een cijfer van een tot tien dat refereert aan diens energieniveau, waarbij één staat voor geen energie en tien voor maximale energie.<br>
 +
Nu wrijven de deelnemers in hun handen en houden daarna hun handen bijeen en proberen de energie tussen hun handen waar te nemen. Dan start de groep met de ''5-minuten-routine''.<br>
 +
Na de oefeningen, met de klok mee noemt iedereen (beginnende bij de docent) snel achter elkaar een cijfer van een tot tien dat refereert aan diens energieniveau, waarbij één staat voor geen energie en tien voor maximale energie.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
''Effect van alle oefeningen samen: Stimuleert lichaam en geest, verhoogt concentratie, gezamenlijke kwetsbaarheid, verlaagt spanning, geeft rust, energie, fysieke alertheid, creëert positieve groepsdynamica, ontspanning en plezier.''
 +
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 
<h5>'''''Masseren'''''</h5>
 
<h5>'''''Masseren'''''</h5>
De deelnemers staan nog in de kring en wrijven in hun handen. Ze laten hun handen na een tijdje los van elkaar komen, alsof er een bal tussen hun handen zit die steeds groter wordt. De handen bewegen zich langzaam uiteen, vervolgens komen de handen weer naar elkaar toe en wordt de ‘bal’ kleiner. Zo kunnen ze even spelen met de energie die tussen hun handen zit.
+
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers staan nog in de kring en wrijven in hun handen. Na een tijdje laten ze hun handen van elkaar komen, alsof er een bal tussen zit die steeds groter wordt. De handen bewegen zich langzaam uiteen, vervolgens komen de handen weer naar elkaar toe en wordt de ‘bal’ kleiner. Zo kunnen ze even spelen met de energie die tussen hun handen zit.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
De docent verdeelt de deelnemers in tweetallen: nr. 1 en nr. 2. De nummers 1 zitten op de stoel en de nummers 2 staan achter hun nummer 1. De overgebleven stoelen moeten even naar achter worden geschoven. De nummers 1 leggen hun handen ontspannen op hun knieën. De deelnemer achter de stoel plaatst zijn handen op de schouders van zijn partner en beweegt ze langzaam en licht. Daarna gaan ze kloppen langs de ruggenwervel, op de schouder, op de bovenarm en onderarm. Heel zachtjes tikken ze met de toppen van hun vingers op de kruin en op het voorhoofd. Daarna draaien de rollen om. Dit geeft de docent aan door een geluid te laten klinken.
+
De docent verdeelt de deelnemers in tweetallen: nummer een en nummer twee. De nummers een zitten op de stoel en de nummers twee staan achter hun nummer een. De overgebleven stoelen moeten even naar achteren worden geschoven. De nummers een leggen hun handen ontspannen op hun knieën. De deelnemer achter de stoel plaatst zijn handen op de schouders van zijn partner en beweegt ze langzaam en licht. Daarna gaan ze kloppen langs de ruggenwervel, op de schouder, op de bovenarm en onderarm. Heel zachtjes tikken ze met de toppen van hun vingers op de kruin en op het voorhoofd. Nadat de docent het afgesproken sein heeft gegeven (klappen in handen, een belletje et cetera) draaien de rollen om.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Gezamenlijke kwetsbaarheid, nabijheid, afstemmen en ontspanning/ plezier''<br>
+
''Effect van de activiteit: gezamenlijke kwetsbaarheid, nabijheid, afstemmen en ontspanning/ plezier''<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.
+
* Belletjes of ander instrument dat geluid maakt.
 +
    </div>
 +
</div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
  
[[Categorie:Sjabloon]]
+
{{#set: Theorie=Se Visible|Module=|Serie=Mejores Terminos|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 
 +
[[Categoría:Sjabloon]]

Revisión del 19:31 17 feb 2021

ir a inicioir air air air air air air air air air air aMT3.jpeg

2 Ser lastimado

Inicio


Antemano
Duración: ± 2 minutos / Grupo entero

Las sillas están en un círculo. Todo el mundo se sienta. La pizarra / rotafolio muestra la estructura de la lección. El profesor también puede conversar sobre esto.

Ejercicio energético o Juego

Duración: ± 5-7 minutos/ Grupo entero
Rutina 5 minutos/ ejercicios 1 a 8 - Donna Eden
Instrucción

Todos se posicionan parados en un círculo. A un ritmo rápido en el sentido de las agujas del reloj, empezando por el profesor, todos describen con una palabra cómo se sienten. Por ejemplo: relajado, cansado, feliz, perezoso, etc. Luego siguen los ejercicios. El profesor muestra cada ejercicio y todos lo siguen.

1 Pulsando

Wiki borstbeen.png Wiki massage punten.png Wiki Lymphe.png Pulsando ritmico el esternón con la punta de los dedos. A continuación, toca rítmico con las puntas de los dedos justo por debajo de la clavícula.

Luego con las yemas de los dedos, dé unos golpecitos bajo la axila a ambos lados del cuerpo. Con las yemas de los dedos de la derecha, palmea el lado izquierdo desde abajo la axila hacia un poco mas abajo y viceversa. Palmea con firmeza pero suavemente todos los puntos mencionados mientras inspira profundamente 3 veces por la nariz y espira por la boca.

Efecto del ejercicio: te hace estar más alerta y ser capaz de pensar con claridad.

2 Marchar

Wiki marcheren.png Para utilizar el cerebro de forma óptima, es importante que el cerebro izquierdo envíe información al cerebro derecho y viceversa.

Deze marcheeroefening stimuleert dit proces. De oefening is heel simpel: de bedoeling is dat je overdreven op de plaats loopt – alsof je aan het marcheren bent. Het contact tussen het links en rechts van je hersenen wordt gestimuleerd doordat je je rechterarm en linkerbeen tegelijk omhoog doet, evenals je linkerarm en je rechterbeen.



Effect van de oefening: je voelt je meer in balans, versterkt je coördinatie en je kunt je beter concentreren.

3 Donder en bliksem

Zorg dat je met je voeten recht onder je schouders staat. Buig je knieën een klein beetje. Maak hierbij van allebei je handen een vuist en buig je ellebogen op de hoogte van je middel. Adem diep in en zwaai je armen eerst naar achteren en vervolgens boven je hoofd. Breng je ellebogen voor je gezicht naar elkaar toe en gooi daarna je vuisten naar beneden. Open aan het eind van de beweging je handen terwijl je lucht uitstoot: wooooesssj. Herhaal dit twee keer.

Effect van de oefening: ontlaadt woede uit je systeem en zorgt ervoor dat de energie gaat stromen.

4 Wayne Cook

Wiki Wayne Cook.png

  • Ga rechtop zitten. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkervoet met beide handen vast, zodat je rechterhand de enkel vastheeft en je linkerhand de voetzool;
  • Adem rustig in via je neus, zodat de inademing je lichaam een beetje omhoog reikt terwijl je je been naar je lichaam toetrekt. Adem langzaam uit via je mond terwijl je je been zachtjes terug laat zakken. Herhaal dit vijf keer;
  • Wissel van voet en herhaal de oefening;
  • Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar met je duimen tussen je twee wenkbrauwen;
  • Adem langzaam diep in en uit door je neus. Herhaal dit vier keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd opzij.


Effect van de oefening: kalmeert innerlijke onrust, zorgt dat je beter kan focussen, maakt dat je beter kunt leren. Maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of andere prestatie.

5 Hoofdmassage

Wiki Head split.png

  • Plaats je duimen op beide slapen. Buig je vingers en plaats ze op het midden van je voorhoofd. Trek stevig drukkend je vingers langzaam uit elkaar, zodat de huid boven je wenkbrauwen wordt strakgetrokken;
  • Plaats daarna je vingers op het midden van je voorhoofd en trek alsof je je schedel uit elkaar probeert te trekken. Herhaal de oefening terwijl je je vingers steeds verschuift tot je aan de achterkant van je hoofd bent;
  • Ga hiermee door tot aan de onderkant van je nek. Laat je handen rusten op je schouders en trek ze stevig drukkend daaroverheen.


Effect van de oefening: kalmeert je zenuwstelsel, ontlaadt opgehoopte stress, verheldert je denkvermogen. Doordat er veel gedachten en informatie verwerkt worden in je brein kan energie stagneren waardoor je het gevoel kunt hebben dat je hoofd vol zit en dat er niks meer bij kan. Sommige mensen krijgen daar hoofdpijn of in extreme gevallen migraine van. Deze oefening is heel goed om je hoofd helder te houden en informatie gemakkelijker te verwerken. Zeer behulpzaam als je lang achter elkaar leert en daar onrustig van wordt, je gedachten afdwalen of je steeds hetzelfde moet lezen voordat de tekst tot je doordringt.

6 Appels plukken

Wiki Appels plukken.png Wrijf je handen over elkaar en schud ze uit. Plaats daarna je handen op je dijen, met je vingers gespreid. Adem diep in via je neus. Strek één van je armen zo ver mogelijk omhoog alsof je een appel probeert te plukken waar je net niet bij kunt en de andere arm zo ver mogelijk naar beneden alsof je iets van de grond wilt pakken. Druk vervolgens je handen ter hoogte van je hart op elkaar. Doe dezelfde beweging nog een keer maar dan omgekeerd, met beide armenwissel twee keer. Laat je armen daarna helemaal naar beneden zakken terwijl je je knieën licht gebogen houdt.

Effect van de oefening: maakt dat je energieker wordt en dat je ruimte schept in je hoofd.

7 Ritsen

Houd je handen voor je onderbuik met de handpalmen naar boven en de vingertoppen van je middelvingers tegen elkaar. Adem diep in terwijl je beide handen langzaam recht naar boven beweegt tot aan je lip, alsof je een rits dicht doet. Beweeg bij het uitademen je handen in dezelfde positie tot boven je hoofd en cirkel je handen via de zijkant van je lichaam weer naar beneden. Herhaal dit drie keer.

Effect van de oefening: zorgt ervoor dat je weerbaarder wordt en dat negatieve emoties van anderen minder effect op je hebben. In combinatie met de Wayne Cook-oefening versterk je jezelf om conflictsituaties op een constructieve manier op te lossen.

8 Vis aan de haak

Wiki Vis aan de haak.png Plaats de middelvinger van je ene hand tussen je wenkbrauwen. Plaats de middelvinger van je andere hand in je navel, of als je dat te gevoelig vindt, vlak onder je navel. Druk beide vingers in je huid en trek ze omhoog. Nu ben je als een vis aan de haak. Adem diep in en houd je adem vijftien seconden vast.

Effect van de oefening: zorgt ervoor dat alle oefeningen die je hiervoor gedaan hebt geïntegreerd worden in je energiesysteem. Je kunt deze oefening ook doen als je je een sloom of moe voelt.


Aan het einde vraagt de docent weer aan iedere deelnemer om in één woord te beschrijven hoe die zich voelt.

Als de deelnemers bekend zijn met de routine kunnen ze ook om de beurt zelf de leiding nemen. De oefeningen zijn ook handig om bij de hand te hebben als het energie niveau of concentratie van een deelnemer daalt of gekalmeerd kan worden.

Alternatief om mee op te starten

Vooraf aan de opeenvolging van oefeningen van de 5-minuten-routine kan de docent met de deelnemers energie ervaring bewust maken en inschatten.
De deelnemers staan in een kring. Tegen de klok in noemt iedereen (beginnende bij de docent) snel achter elkaar een cijfer van een tot tien dat refereert aan diens energieniveau, waarbij één staat voor geen energie en tien voor maximale energie.
Nu wrijven de deelnemers in hun handen en houden daarna hun handen bijeen en proberen de energie tussen hun handen waar te nemen. Dan start de groep met de 5-minuten-routine.
Na de oefeningen, met de klok mee noemt iedereen (beginnende bij de docent) snel achter elkaar een cijfer van een tot tien dat refereert aan diens energieniveau, waarbij één staat voor geen energie en tien voor maximale energie.


Effect van alle oefeningen samen: Stimuleert lichaam en geest, verhoogt concentratie, gezamenlijke kwetsbaarheid, verlaagt spanning, geeft rust, energie, fysieke alertheid, creëert positieve groepsdynamica, ontspanning en plezier.


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Masseren

De deelnemers staan nog in de kring en wrijven in hun handen. Na een tijdje laten ze hun handen van elkaar komen, alsof er een bal tussen zit die steeds groter wordt. De handen bewegen zich langzaam uiteen, vervolgens komen de handen weer naar elkaar toe en wordt de ‘bal’ kleiner. Zo kunnen ze even spelen met de energie die tussen hun handen zit.

De docent verdeelt de deelnemers in tweetallen: nummer een en nummer twee. De nummers een zitten op de stoel en de nummers twee staan achter hun nummer een. De overgebleven stoelen moeten even naar achteren worden geschoven. De nummers een leggen hun handen ontspannen op hun knieën. De deelnemer achter de stoel plaatst zijn handen op de schouders van zijn partner en beweegt ze langzaam en licht. Daarna gaan ze kloppen langs de ruggenwervel, op de schouder, op de bovenarm en onderarm. Heel zachtjes tikken ze met de toppen van hun vingers op de kruin en op het voorhoofd. Nadat de docent het afgesproken sein heeft gegeven (klappen in handen, een belletje et cetera) draaien de rollen om.

Effect van de activiteit: gezamenlijke kwetsbaarheid, nabijheid, afstemmen en ontspanning/ plezier

Voorbereiden
  • Belletjes of ander instrument dat geluid maakt.