Diferencia entre revisiones de «Presenteren BV12»

Línea 8: Línea 8:
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Preparación de la 13ª reunión'''</h4>
+
<h4>'''Preparación de la 13ª reunión - ''Presentación final'''''</h4>
 
<h5>Duración: ± 20 minutos/ Todo el grupo</h5>
 
<h5>Duración: ± 20 minutos/ Todo el grupo</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Línea 14: Línea 14:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Para preparar esta reunión, se pregunta a los participantes qué les gustaría hacer. Puede tratarse de la lectura de una historia de su libro, de la representación de un diálogo con otro participante o de la representación de una de las historias en el escenario con un grupo de participantes. Een presentatie duurt nooit langer dan 5 minuten. Ook gaat de docent samen met de deelnemers een lijst maken van alles wat georganiseerd moet worden voor de eindpresentatie en de taken verdelen.
+
Para preparar esta reunión, se pregunta a los participantes qué les gustaría hacer. Puede tratarse de la lectura de una historia de su libro, de la representación de un diálogo con otro participante o de la representación de una de las historias en el escenario con un grupo de participantes. Una presentación nunca dura más de 3-5 minutos. Junto con los participantes, el profesor hace una lista de todo lo que hay que organizar para la presentación final y divide las tareas "en consulta".
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>

Revisión del 15:29 22 feb 2021

ir a inicioir air air air air air air air air air air aMT12.jpeg

12 Estar presente

Presentación


Preparación de la 13ª reunión - Presentación final

Duración: ± 20 minutos/ Todo el grupo

La 13ª reunión es una presentación realizado por todos los participantes para invitados.

Para preparar esta reunión, se pregunta a los participantes qué les gustaría hacer. Puede tratarse de la lectura de una historia de su libro, de la representación de un diálogo con otro participante o de la representación de una de las historias en el escenario con un grupo de participantes. Una presentación nunca dura más de 3-5 minutos. Junto con los participantes, el profesor hace una lista de todo lo que hay que organizar para la presentación final y divide las tareas "en consulta".

Een paar dagen voor de opvoering bereiden de deelnemers hun presentatie voor. De docent geeft degenen die voor toneel hebben gekozen enige wenken: denk aan een begin, midden en einde in de scène. Daarna is er een repetitie waarbij duidelijker wordt wat voor rekwisieten de deelnemers willen gebruiken en hoe ze de presentatie gaan vormgeven. De docent is aanwezig als vraagbaak en organiseert de doorloop. Op de dag van de presentatie voor publiek (ouders, grootouders, vrienden, medeleerlingen et cetera) is er nog een snelle doorloop, zodat eventueel geluid en licht kunnen worden ingesteld. Dan is de eindpresentatie. Na afloop kunnen de deelnemers hun boekjes laten zien aan hun gasten. De boekjes kunnen ook nog nadien in andere klassen gelezen of voorgelezen worden.

Voorbereiden
  • De docent zorgt ervoor dat er een plek is voor de eindpresentatie. Kleine deelnemers kunnen op een stoel gaan staan. De docent staat indien nodig naast de deelnemer die presenteert.
  • Voor de deelnemers: spreek rustig en goed verstaanbaar. Neem je tijd en ontvang je applaus.
  • De docent is is de master of ceremony of geeft deze taak aan een deelnemer die om een of andere reden niet mee kan doen. Na iedere presentatie is er een kort applaus en dan snel door. Het is belangrijk het tempo erin te houden
  • Licht en geluid worden door een vrijwilliger gedaan of door een deelnemer die om een of andere reden niet zelf meedoet aan de uitvoering.
  • De ouders en andere groepen worden uitgenodigd.
  • In de ruimte waar de presentatie plaatsvindt kunnen pagina’s uit de boekjes van de deelnemers worden tentoongesteld, eventueel gekopieerd op een groter formaat (A3).
  • De docent maakt een lijst van alle taken en geeft de deelnemers deeltaken, zodat uiteindelijk alles op tijd georganiseerd kan worden. De docent delegeert zo veel mogelijk taken.


Tips die de docent mee kan geven aan de deelnemers om te oefenen
  • Lees niet te veel voor; maak een selectie.
  • Laat de tekst klinken, lees rustig voor, met pauzes tussen de regels en verstaanbaar voor de luisteraars;
  • Ga op een stoel staan en bedenk dat de tekst achter in de klas ook verstaanbaar moet zijn;
  • Lees een tekst zeker twee keer of meer keer voor om te oefenen.